6 צפייה בגלריה
הפגנות ב אוסטרליה למאבק ב שינויי האקלים אקלים התחממות גלובלית ההתחממות ב ניו סאות' וויילס
הפגנות ב אוסטרליה למאבק ב שינויי האקלים אקלים התחממות גלובלית ההתחממות ב ניו סאות' וויילס
הפגנות באוסטרליה למאבק בשינויי האקלים
(צילום: EPA)
זה אולי מפתיע, אבל עד היום לא הוכח באופן חד-משמעי ששינוי האקלים נגרם ישירות מפעולות בני האדם. עתה מחקר חדש, שנערך על ידי סוכנות החלל האמריקנית (נאס"א) ופורסם בכתב העת Geographical research letters, טוען כי הצליח לקשור בין הפעילות שלנו לבין התחממות כדור הארץ.
במשך עשורים, מדענים הסתמכו עם מודלים כדי לחזות כמה מהר העולם יתחמם בעקבות פעילות האדם, ומעולם לא הצליחו להוכיח באופן חד-משמעי כי פעילות האדם היא זו שגורמת להתחממות.
6 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
פרופ' עמרי ונדל, אסטרופיזיקאי ואסטרוביולוג ממכון רקח לפיזיקה באוניברסיטה העברית, סבור שטרם ניתן להוכיח את הקשר - אף שדי ברור שיש קשר בין פעילות האדם להתחממות כדור הארץ. "המחקר לא מראה באופן חד-משמעי שעליית הריכוז של הפחמן הדו-חמצני באטמוספרה, שנגרמה על ידי האדם בוודאות, היא זו שגורמת לעליית הטמפרטורה במשך 100–150 השנים האחרונות. הוא ללא ספק מחזק את העדויות הנסיבתיות לכך, אבל בשל מורכבות המודלים האקלימיים אין זו הוכחה מדעית שלמה. בעבר התקיימו תקופות גיאולוגיות שבהן ריכוז הפחמן הדו-חמצני היה גבוה פי עשרה ממה שיש היום, ולא הייתה קטסטרופה. לא זו בלבד, כדור הארץ התאושש. יחד עם זאת, באותו עבר רחוק גם קרינת השמש הייתה קצת יותר נמוכה, ויכול להיות שכיום עלייה כזאת בשיעור הפחמן הדו-חמצני הייתה גורמת לטמפרטורה יותר גבוהה", הוא אומר.
6 צפייה בגלריה
הפגנה נגד ההתחממות הגלובלית מאירלנד
הפגנה נגד ההתחממות הגלובלית מאירלנד
הפגנה נגד ההתחממות הגלובלית באירלנד
(צילום: AP)
בכל שנה, השמש שולחת קרינה לכדור הארץ החזקה יותר מפי 7,000 מצריכת האנרגיה השנתית של האנושות. חלק גדול מהאנרגיה שמגיעה מקרינה זו (30%) נשאר בחלל. השאר נספג או מוחזר לאחר שהוא מגיע לקרקע כדור הארץ. ההתחממות הגלובלית מתרחשת כאשר גזי חממה, הכוללים בין היתר פחמן דו-חמצני, מתאן וחמצן דו-חנקני, מושלכים לאטמוספרה ופועלים כשמיכה חמה ומבודדת, והאנרגיה שמגיעה מהשמש מחממת יותר ויותר את כדור הארץ.
6 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
לדברי פרופ' ונדל, "חימום כדור הארץ נעשה על ידי הרבה גורמים, והמחקר הזה מראה לראשונה, באמצעות צירוף תצפיות שנערכו לאורך 15 שנה, את התרומה של כל אחד מהגורמים: של הפחמן הדו-חמצני, אדי המים, האירוסולים (שדווקא מורידים את הטמפרטורה) וכו'. במחקר של נאס"א נערכה תצפית גלובלית לוויינית על כל אחד מהגורמים, וזה היתרון של מחקר זה לעומת אחרים, שבהם עשו שימוש בעיקר במודלים. המחקר מצרף את כל הנקודות ביחד. זה הישג גדול, אבל לא פריצת דרך".
6 צפייה בגלריה
מפעל הפולט גזים לאטמוספרה
מפעל הפולט גזים לאטמוספרה
מפעל הפולט גזים לאטמוספרה
(צילום: shutterstock)
החוקר ציין כי טרם הוכח לחלוטין שיש קשר ישיר בין ריכוז הפחמן הדו-חמצני באטמוספרה לבין עליית הטמפרטורה, אך ניתן לומר שיש עדויות הולכות ומצטברות. "גם במודלים של מחשב מראים את זה כבר עשרות שנים, וגם הדברים שאנחנו רואים בעיניים שלנו, כמו התחממות האוקיינוסים והצטמקות הקרחונים. אלו תופעות שאנחנו יכולים לראות במפות, זה דברים שבעבר לא היו", אמר.
פרופ' ונדל הוסיף: "אף שלא הוכחנו באופן מוחלט ומדעי שיש קשר בין השניים, רוב המדענים בעולם חושבים שיש קשר, וכל מי שחושב בהיגיון אומר שאפילו אם לא בטוח שיש קשר, אנחנו חייבים לפעול כדי שאם יש קשר, יהיה ניתן לעצור את הפחמן באטמוספרה, כי זה כנראה גורם להתחממות בשנים האחרונות".
6 צפייה בגלריה
רויטרס תמונות השנה קרחונים צפים ליד גרינלנד יוני
רויטרס תמונות השנה קרחונים צפים ליד גרינלנד יוני
קרחונים צפים ליד גרינלנד
(צילום: רויטרס)
מה יידרש לעשות כדי להוכיח ששינוי האקלים נוצר בגלל בני האדם? פרופ' ונדל סבור שעבור הספקנים, נותר להוכיח מדוע ריכוז הפחמן הדו-חמצני בעבר היה הרבה יותר גבוה ממה שהוא היום ולא נגרמה אז עלייה מובהקת בטמפרטורה.
כמו כן, אמר החוקר מהאוניברסיטה העברית, יש גם להוכיח שאם אנחנו נמשיך לעלות את ריכוז הפחמן הדו-חמצני, יהיה המשך להתחממות. "המודלים של היום צופים בכמה תעלה הטמפרטורה אם נמשיך 'לשפוך' כמויות אדירות של פחמן דו-חמצני לאטמוספרה, אבל גם כאן יש אי-ודאות. יש שאומרים שתוך 50 שנה הטמפרטורה תעלה במעלה, ויש שאומרים שהיא תעלה בעוד חמש מעלות. בעבר הרחוק, היו עידנים שבהם כדור הארץ היה חם בשש-שבע מעלות יותר ממה שהוא כיום. לפני בערך 400 מיליון שנה, 200 מיליון ומאה מיליון שנה. היו תקופות קרח, וגם התקררויות. יש אנשים שאומרים שלכדור הארץ יש מחזור התחממות והתקררות ודברים טבעיים שבכלל לא תלויים באדם, והאדם אולי תורם לזה, אבל זאת תרומה קטנה, ובהמשך יכולה להגיע תקופת קרח, וזה לא קשור לפעולות בני האדם", אמר פרופ' ונדל.
למאמר על המחקר לחצו כאן