3 צפייה בגלריה
יחידת הכלבים לזיהוי חולי קורונה
יחידת הכלבים לזיהוי חולי קורונה
כלבי הקורונה בכניסה לאולם הביתי של מיאמי היט
(צילום: SNIFF)
יחידת הכלבנים לישראל (יכ"ל) פנתה לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשרי הממשלה המטפלים באופן ישיר בטיפול בנגיף הקורונה, בהם שר הביטחון בני גנץ, שר הבריאות יולי אדלשטיין ושרת התחבורה מירי רגב בבקשה לאפשר קיום פיילוט ישראלי לשימוש בכלבי הרחה שיאתרו חולי קורונה לפני כניסתם לארץ, עוד בביקורת הגבולות בנמלי התעופה ובמעברים היבשתיים. הפיילוט שנערך בארה"ב הגיע לשיעור של 90% הצלחה מסך הנבדקים. כל בדיקה באמצעות כלב אורכת כ-5 שניות.
יחידת הכלבנים בנויה ממתנדבים מקצועיים וכלבים שלקחו חלק באיתור וזיהוי נעדרים במשך שנים ארוכות, ומאחוריה הצלחות רבות במגוון התחומים בהם הם עוסקים.
"יכ"ל פנתה עוד בימיו הראשונים של הנגיף בישראל לגורמים שונים על מנת להציע לעשות את הפיילוט בישראל", נכתב בפנייה, "עכשיו, אחרי ששותפינו בחו"ל מוכיחים שזה עובד, ומצליחים לזהות חולי קורונה בבידוק יעיל ומהיר עם 'כלבי קורונה' שהוכשרו לכך, זה הזמן, ללא כל דיחוי, לאפשר לנו להביא כלבים אלו לארץ בכדי לסייע במאמץ הלאומי לקטוע את שרשרת ההדבקה בנגיף הקטלני".
3 צפייה בגלריה
כלב לזיהוי מאומת ל קורונה רומא איטליה
כלב לזיהוי מאומת ל קורונה רומא איטליה
הכלב לקס מתאמן לזיהוי מאומתים לקורונה ברומא
(צילום: EPA)
עוד ציינו ביכ"ל כי "בחודשים האחרונים נערכו פיילוטים שונים בחו"ל לזיהוי קורונה על-ידי שימוש בכלבי הרחה מקצועיים. השיטה שלנו היא שיטה ייחודית שכבר מיושמת בשטח בהצלחה מרשימה. אותם כלבים אומנו לזהות מי נושא את הנגיף - ולהתריע על כך. כאמור, שותפינו בארה"ב כבר עובדים עם 'כלבי קורונה' בבידוק מהיר לאימות קורונה באצטדיונים וכן הם מקיימים מגעים לפרוס את ההצלחה גם בנמלי תעופה. זה עובד. לוקח 5.2 שניות לבדיקה ולקבלת התוצאה, עד כה בהצלחה ודיוק של יותר מ90%".
עוד נכתב בפנייה: "אנו ושותפנו בחו"ל מחזיקים בפטנט ייחודי וחדשני שהופכים אותנו ליחידים בעולם עם השיטה והריחות הייחודיים לאלף "כלבי קורונה" וליישם בדיקה ישירות על חולה שנושא את הריח בגופו. בימים אלו מספר כלבנים של יכ"ל נחתו בחו"ל לעבור השלמות עם המאלפים והמדענים שלנו בחו"ל בתקווה לקבל אישור מהשלטונות בישראל להביא איתם "כלבי-קורונה" מבצעיים ואמצעי אילוף כשישובו לארץ בהקדם האפשרי, ולהעתיק את ההצלחה לישראל".
"כעת", אמרו ביכ"ל, "עלינו לייבא כלבים מבצעים שכבר הוכשרו לגילוי קורונה ולאפשר לנו לייבא אמצעי אילוף להכשיר עוד כלבים בארץ. לצורך כך, אנו פונים ומבקשים לסייע לנו ביצירת פיילוט מיוחד שמטרתו בסוף, להציב את הכלבים בגבולות המדינה ובנמלי התעופה בישראל כך שיוכלו להגביר את יכולת הזיהוי של חולי קורונה א-סימפטומטיים הנכנסים לישראל או במקומות בידוק ובכניסה לכינוסים גדולים ובכך ויוכלו לעזור לנו לשמור על ישראל נקייה ממוטציות הנגיף".
3 צפייה בגלריה
כלבה לזיהוי מאומת ל קורונה רומא איטליה
כלבה לזיהוי מאומת ל קורונה רומא איטליה
הכלבה לונה ברומא. כלבי קורונה יעשו עלייה?
(צילום: EPA)
מייק בן עמי, מנהל יחידת הכלבנים, אמר כי יש כיום כמה פיילוטים שנעשים בעולם עם כלבי קורונה. "יש לנו שותפים בארה"ב והם עובדים באצטדיונים בפלורידה כגון קבוצת מיאמי היט שמאפשרת כניסת קהל למשחקים לאחר שעברו הרחה של כלב קורונה. הם עובדים במקביל גם עם חברות תעופה ועם קבוצות נוספות ב-NBA. שלחנו לארה"ב כמה כלבנים מיחידת יכ"ל לעשות השלמות. נוכל להביא את הכלבים לארץ אם יינתן לנו אישור. זה מצריך גם הבאה של אמצעי ריח שיכולים לעזור לנו פה לאלף עוד כלבים".
לדבריו, בשונה מבדיקת קורונה, בדיקה של כלב קורונה לוקחת זמן קצר מאוד. "אפשר לעשות בדיקה של אלפי אנשים עם כמה כלבים בזמן קצר ולקבל תוצאה מידית. אנו יודעים שמשתמשים בכלבים להרחת חומרי נפץ, סמים, סרטן ואף אפילפסיה. כל העולם מבין את יכולת ההרחה של הכלבים ומצאנו דרך נכונה ואמיתית שיכולה לקטוע את שרשראות ההדבקה. יוכלו להשתמש בזה כאמצעי לחזק את בדיקות הקורונה או במקומות שאין אפשרות לעשות את הבדיקה. יש פה עוד אמצעי – הרי פותחים יותר ויותר את שערי השמיים ויותר אנשים נכנסים וכולנו מודאגים מהמוטציות ולא יודעים כמה החיסונים יחזיקו מעמד. ברור שכל אמצעי אחר שיכול לעזור לנו לזהות אנשים חולים – כדאי לבדוק אותו".