אין מי שמתגורר בניו יורק, או יותר נכון, מתגוררת, ולא מכירה את דנה סיני, יזמית בתחום קהילות הדיגיטל, הפועלת בתחום השיווק והנחיית הקבוצות בשני העשורים האחרונים.
את דרכה היא החלה לפני 22 שנה בהפקת טקס הדלקת המושאות בהר הרצל ומשם עברה להפקות אירועים, תערוכות ואף פרסומות. "עולם השיווק תמיד ריתק אותי" היא אומרת בראיון, "ולכן עסקתי בו בתחומים נוספים, כדוגמת יחסי ציבור, כתיבה שיווקית, השתתפות בתכנית הבוקר בערוץ 10 ושידור בגלי צה"ל".
מה עשית לפני המעבר לניו יורק?
"לפני שעברתי לניו יורק עם משפחתי, הייתי יועצת בתחום השיווק הדיגיטלי בסטארט-אפ שנרכש על ידי חברת Ness וכך התאהבתי בתחום הדיגיטל. במקביל לעשייה השיווקית שלי, נפש האדם תמיד ריתקה אותי ובשנת 2008 סיימתי את לימוד הפסיכודרמה שלי בסמינר הקבוצים. במקביל לעבודה בקליניקה שלי, העברתי סדנאות פסיכודרמה בארגונים ואהבתי מאד את השילוב הזה.אבל כל העולמות התחברו לי באמת רק לאחר שעברנו לפה, והתחלתי לבנות את קהילת האמהות הישראליות בניו-יורק, מאמאנהטן".

1 צפייה בגלריה
sdbsdb
sdbsdb
דנה סיני
(צילום: הדס קפלן)

איך הגעת לארה״ב?
"לפני כשבע שנים, נחתנו בארה"ב עם שתי מזוודות ותינוקת. אחרי שהבת שלי, תמרה, נולדה, החלטנו אלדד ואני לעשות טיול אחרי צבא (הרבה הרבה אחרי...) וניו יורק עלתה על הפרק. לא ידענו לכמה זמן אנחנו נוסעים, אבל רצינו מאד למקסם את החוויה הזו שנקראת "רילוקיישן". למעט מישהי אחת, לא הכרנו אף אחד והשאלות היו רבות. חדשיים לתוך המעבר, הבת שלי חגגה את יום הולדתה הראשון, וגם אני - חגגתי את השנה הראשונה להיותי אמא. שנה שלמה שבה למדתי להכיר אספקט חדש שקיים בי, שהתפתח כל יום וממשיך להתפתח, ומשליך על כל המישורים האחרים בחיי. התאריך הזה היה כל כך משמעותי עבורי, אבל בפועל - לא הייתה חגיגה גדולה, ולא הייתה מסיבה. למעשה, לא היה בכלל עם מי לחגוג. ואני, שרגילה להיות מוקפת בחברות וחברים, מוצאת את עצמי בסקייפ מול עוגה עם נר שאמא שלי אפתה בוכה את הלבד שלי. אני זוכרת אותי עוצרת באותו רגע, ואומרת לעצמי: "דנה, אם לא תעשי מעשה, ככה גם יהיה יום ההולדת הבא".
ומה עשית מרגע ההחלטה?
"התחלתי להיות יותר ויותר פעילה בקבוצת הפייסבוק מאמאנהטן וגיליתי שאני לא לבד עם הלבד שלי. התחלתי להכיר את הנשים ומהר מאד מנהלת הקבוצה, שהיא חברה שלי עד היום, העבירה לי את שרביט הניהול לאחר שעברה למדינה אחרת. בשנה לאחר מכן, חגגנו עם 40 חברים וחברות חדשים שנכנסו לנו ללב ולא יצאו מאז".
מה למדת על עצמך במעבר?
"הקושי העיקרי שלי היה להבין שמרבית עוגני הזהות שלי התאפסו עם המעבר. אם בישראל יכולתי להגיד שאני "תל אביבית" והיו מבינים מייד מה זה אומר מבחינת הוייב שלי ומבחינת מי שאני, פה לא הייתה לזה שום אמירה. אם בישראל הייתי מוכרת כ"מנחת קבוצות פסיכודרמה" והוזמנתי לדבר על כך בתקשורת הישראלית, כאן זה היה חסר משמעות, שכן התעודה לא מוכרת פה ויש ללמוד מחדש תואר שני בתחום אחר בכלל, וזה היה קשה מאד. החלום שלי היה לעוף עם הפסיכודרמה, והרגשתי שהוא נשבר. הייתי צריכה להכיר את עצמי מהתחלה".
מה לדעתך עשית טוב?
"כשהתחלתי לשתף בקבוצה בפייסבוק, לא חשבתי שאני בונה קהילה, לא הבנתי שאני בעצם הולכת בנתיב חדש שהולך להיות מילת הבאזז שכולם ישתמשו בה בעוד כמה שנים. בניית קהילה משלבת המון מהיכולות שלי: יכולה הנהגה והנחייה של קבוצה, יכולת הכתיבה, יכולת ההפקה, היכולת לראות תהליכים קבוצתיים - כל אלו עזרו לי לאורך הדרך הזו. בישראל הייתי אקטיביסטית - הייתי ממובילות המחאה של המטפלים באמנויות, פעלתי למען זכויות נשים, התנדבתי והפקתי אירועים למען פצועי צה"ל. החלק הזה בא לידי ביטוי גם במאמאנהטן, שבה יש נשים מעוררות השראה, ויחד יצאנו בקמפיין משותף עם קהילות נוספות סביב העולם להעלאת המודעות לשיוויון מגדרי, קמפיין שהוביל לשינויים ארגוניים שונים, אנחנו תומכות במשפחות שמגיעות הנה עם ילדיהן לטיפולי סרטן ועושות את זה תוך כדי חיבור לעמותות שמתמקצעות בכך. אני אוהבת להוביל ביחד עם קבוצות וארגונים נוספים, מבחינתי זה win-win לכל הצדדים והאימפקט הרבה יותר גדול ככה״.
ולמה הובילה העשייה הענפה שלך?
"אחד הדברים המרגשים שקרו בעקבות הפעילויות השונות שהובלתי במאמאנהטן, הוא שב-2019 נבחרתי להשתתף בכנס המרכזי של פייסבוק במטה שלהם בסן פרנסיסקו, ויחד עם אביה הלפרן, שותפתי לניהול הקהילה, הגענו ל Facebook summit for community leaders, ייצגנו את הקהילה הישראלית היחידה מבין כ- 250 קהילות שנבחרו בקפידה מתוך רבבות וזה היה כבוד גדול. בנוסף, נבחרתי על ידי פייסבוק כ Power Admin in North-America ואז נפל לי האסימון שמה שאני עושה פה הוא משמעותי ברמה הרבה יותר גדולה ממה שחשבתי עד אז".
מה האתגר החדש שעומד בפנייך ?
"עד לקורונה, למעשה, ניסיתי להבין מה הדבר שהכי הייתי רוצה לעשות, מה יגרום לי לקום בבוקר עם חיוך על השפתיים.ואז הגיעה קורונה. כל העולם עובר לדיגיטל, ואני מתחילה לקבל פניות מארגונים גדולים שרוצים להקים קהילות פנים-ארגוניות, אני מתחילה להכשיר צוותים, להיות מוזמנת להרצות ולהשתתף בכנסים ופותחת את העסק שלי DotComm, שעוסק בקהילות דיגיטליות. כל זאת כשבמקביל, יש לי ילדה בכיתה א' שהחיים שלה עוברים טלטלה גמורה. זה היה מאתגר והצריך ממני להיות סופר יצירתית. אחד הדברים הקשים שקרו, היה שרבות מחברות הקהילה שלי איבדו באחת את פרנסתן, חלקן הגדול - נשים שהן בעלות עסקים קטנים, היום המספרים אומרים שבעלי העסקים הקטנים היו הנפגעים העיקריים של הקורונה, ואני לוeחת את זה עוד צעד ומספרת - שהנשים נפגעו אפילו יותר. בסקר שערכתי, 92% מהנשים ברילוקיישן שמנהלות עסק משלהן אינן המפרנסות העיקריות בבית ואצל מרביתן זהו אף עיסוק משני לצד עבודתן כשכירות.
כשפרצה המגיפה, מרביתן נאלצו לסגור את העסק. העסק שלי אמנם קיבל את הבוסט שלו בשנה הזו, אבל לא כך היה המצב אצל מרבית הנשים שאני מכירה. כשהמצב התחיל להיכנס לשגרה חלקן החלו לבנות את העסק מחדש ואני מצאתי את עצמי מלוויה ומייעצת בכל הקשור לפרסום מבוסס-קהילות, מה שעשיתי גם לפני כן אך לא באופן מוצהר, כי חשבתי שזה ברור לכולם".
ומה גילית?
"מהר מאד הבנתי שלא, וכך נולד לו הקורס שלי "עם לייק לא נלך למכולת" - שיווק יצירתי בקהילות פייסבוק, שבו אני מלמדת את המרחב של המדיה החברתית, איך לפעול בו, כללי הכתיבה השיווקית שיעזרו להמיר לייק לליד, שיתופי פעולה עם מנהלי קהילות ובכך אני מנגישה את הערוץ השיווקי הכי חם בדיגיטל, שלהפתעתי הרבה מאיתנו, על אף שנמצאים נמצאות בו, לא רואים אותו ככזה, אלא מתייחסים אליו כ"מעביר זמן / מבזבז זמן" (מחקו את המיותר). אבל אני אומרת שזהו בדיוק המקום שבו נוכל להיות אותנטיים ולהכיר את קהל היעד שלנו באופן ישיר, לכתוב אותנו ולא להישמע כמו סוכני מכירות. לא מלמדים את הנושא הזה בשום מקום, כך שהבנתי שיש פה צורך"
מתי נפתח הקורס הבא ?
"הקורס הקרוב שלי נפתח בשיתוף עם "אורקה אקדמי" ייערך ביום ראשון הקרוב ויורכב מכשישה מפגשים. אני ממליצה עליו לכל מי שרוצה לקדם את העסק שלה באמצעות קהילות בפייסבוק ולא יודעת מאיפה להתחיל, מוזמנת להיכנס לקישור הזה ולקבל את כל הפרטים לגביו : www.dotcomm.dev/cbm-orca"
מה המסר שלך לישראלים בארה"ב?
"יום העצמאות למדינת ישראל ואני מרגישה שליחות גדולה לעזור לכל העצמאים והעצמאיות באשר נהיה על הגלובוס".
אורלי כרמון, עו״ד, יזמית, נשיאת פורום נשות העסקים הבינלאומ ומנכ"לית אורקה, עוצמה נשית חובקת עולם, ארגון הנטוורקינג הגדול לפתוח מנהיגות, השפעה וקשרים בין נשים ישראליות מ-50 מדינות.
orly@orcawomen.com