בית משפט השלום בתל אביב גזר הבוקר (יום ב') 22 חודשי מאסר בפועל וחצי שנת מאסר על תנאי על הגננת סיגל אלקיים-וייס, שתקפה פעוטות בגן "הקטנטנים של יעל" שבו עבדה ברמת גן. בנוסף, קבע בית המשפט כי היא תשלם פיצוי של 3,000 שקלים לכל אחת ממשפחות הפעוטות.

2 צפייה בגלריה
סיגל אלקיים וייס
סיגל אלקיים וייס
22 חודשי מאסר. אלקיים-וייס בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי )
בתום הדיון רדפו חלק מהורי הילדים אחרי אלקיים-וייס וקראו לעברה: "תהני בכלא, מגיע לך. הצדק יצא לאור". ההורים התחבקו מחוץ לאולם, בכו וחיזקו אחד את השני: "אפשר לנשום אחרי שלוש שנים. זהו, זה נגמר, שתשב על מה שהיא עשתה לילדים שלנו".
אם לשניים מילדי הגן אמרה בתום הדיון: "אחרי שלוש שנים אנחנו יכולים להרים את הראש. יש עדויות מ-2012 של התעללויות ולא רק של שבועיים. הגיע הזמן שהמדינה תיקח את זה בידיים מעבר לחוק המצלמות עם החמרת הענישה, והחמרת ענישה על אי דיווח. חשוב שיהיה פיקוח כנדרש, אני לא רוצה שיהיו עוד הורים בספינת הניצולים הזו. עד היום קשה לנו להסתכל לילדים שלנו בעיניים, עד היום הצלקות יושבות עמוק בתוך הנשמה".
עו"ד נבון קצב, המייצג את ההורים, אמר: "רק אתמול שמענו על התעללות באשקלון, הרשויות צריכות לתת לדברים האלו ביטוי. אני חולק על השופטת שאמרה שעו המאסר לא מהווה הרתעה, לפי דעתי זה כן כמו גם פיצוי כספי. המדינה חייבת להתעורר ולפקח ולהגביר את הענישה ואת הפיצויים
2 צפייה בגלריה
סיגל אלקיים בבית המשפט
סיגל אלקיים בבית המשפט
אלקיים-וייס בהארכת מעצר, 2018
(צילום: יריב כץ)
כתב האישום הוגש בנובמבר 2018 על ידי פרקליטות מחוז תל אביב נגד אלקיים-וייס ונגד הסייעות אולגה מירושקין וקרן כהן קריף בגין תקיפת פעוטות בגן. במאי 2020 הן הורשעו בתקיפת ילדים. מנהלת הגן, יעל סבתו, הורשעה בהפרת חובת דיווח ונידונה לשישה חודשי מאסר על תנאי במסגרת הסדר טיעון.
על פי כתב האישום שהוגש על ידי עו"ד סבטלנה ז'ודזישסקיה, בהזדמנויות שונות תקפו אלקיים-וייס, קריף ומירושקין את הפעוטות, בני חמישה חודשים עד שלוש, בדרכים שונות לרבות בדרך של מכות, דחיפות, משיכות, טלטולים והטחות. במקרים אחדים הן גרמו לפעוטות מכאוב וחבלות של ממש.
עוד נכתב כי במשך כשבועיים נהגה אלקיים-וייס בפעוטות באלימות ובכוחניות. היא משכה את המזרנים שעליהם שכבו הפעוטות בעודם ישנים והצמידה חיתולים לפניהם. בכמה מהמקרים נכחו חלק מהמורשעות בגן והיו עדות למעשי התקיפה של האחרות אולם לא מנעו את הפגיעה בשלומם ובבריאותם של הפעוטות, לא דיווחו על כך לגורמים הממונים ולא מילאו את חובתן כאחראיות, מתוקף תפקידן.
עו"ד עדי אורן מפרקליטות מחוז תל אביב שניהלה את התיק מסרה בתום הדיון הבוקר: "בשנים האחרונות אנו עדים ליותר ויותר מקרים בהם בוצעו עבירות אלימות כלפי קטינים ופעוטות על ידי האחראים עליהם במעונות ובמסגרות החינוכיות, כאשר מאחורי כל נפגע יש עולם ומלאו ומשפחות שנפגעו. הגיעה העת לעלות את רף הענישה כך שכל גננת וסייעת תדע שאם היא נוהגת באלימות כלפי קטינים וחסרי ישע היא צפויה להישלח למאסר".
מור דקל, יו"ר העמותה הישראלית למען הילד בגיל הרך שמלווה את הורי הגן, מסרה: "22 חודשי מאסר בפועל על 33 סעיפי אישום ו-19 פעוטות נפגעי עבירה אינו עונש מידתי לנזק, אך באותה נשימה - מעודד לראות בשנה האחרונה מגמה של עלייה והחמרה בענישה לפוגעים בחסרי ישע. ילדי מדינת ישראל אינם שקופים יותר ואנחנו נמשיך לפעול כדי לספק להם מקום בטוח ומסגרות ראויות ואיכותיות. העמותה מחזקת ומלווה את ההורים, ותמשיך לפעול למען שינוי מעמד הפעוטים במדינה למען ביטחונם ואיכות הטיפול והחינוך. הגיעה העת לשנות".