יו"ר בל"ד, ח"כ סאמי אבו שחאדה, סירב הבוקר (יום ב') לגנות את תקיפתו האלימה של ניב (שם בדוי) בידי המון זועם אתמול ביפו, במהלך עימותים שפרצו בין תושבים לבין שוטרים במקום והובילו למעצרם של שמונה חשודים בהפרות סדר ולנזקים לרכוש.
"יש פה קורבן, שהוא האוכלוסייה הערבית ביפו שהותקפה, ויש פה מקרבן - שאלה המתנחלים שבאו לתקוף ולעשות פרובוקציה", אמר. המהומות החלו לאחר תקיפת ראש ישיבת ההסדר בשכונת עג'מי, במקביל המשיכו התפרעויות באזור שער שכם שבירושלים.
5 צפייה בגלריה
סאמי אבו שחאדה
סאמי אבו שחאדה
"אנחנו הקורבן, המתנחלים תקפו". אבו שחאדה
(צילום: יריב כץ)
"אני הגעתי למקום, קצת מאוחר, ואז הלכתי לבית החולים וראיתי את העצורים", סיפר חבר הכנסת, "מה שקרה היה מאוד קשה ולצערי גם צפוי מראש. המשטרה ראתה את המתנחלים שהגיעו ליפו מכל עבר והתאספו באזור קרוב לבית החולים וולפסון. הם ראו שהאנשים האלה הולכים להוביל לפרובוקציה. אנחנו בחודש הרמדאן, אנשים בשעות הערב בתפילות".
- בחודש הרמדאן מקובל לתקוף רבנים, לצלם אותם, להפיץ תיעודים כאלה? "עשרות שנים שאנחנו, ערבים ויהודים, חיים ביפו - והחיים מתנהלים די טוב. חוץ מאשר כשיש פרויקט פוליטי לרב מאלי, שרוצה לשנות בכוח את המרקם הרב-תרבותי בעיר. אנחנו דווקא בעד רב-תרבותיות".


- הדרך להתמודד היא לתקוף פיזית את הרב מאלי? "חס וחלילה, אני אף פעם לא קראתי לאלימות. אני רק מסביר את העמדה הפוליטית שלי. רואה ברב-תרבותיות שקיימת בעיר עושר אנושי, זאת עיר מעורבת, יש בה יהודים וערבים וזרים ודתות שונות ושפות שונות. אני חי עם זה מצוין. מי שבוחר לבוא ולשנות את זה הם המתנחלים שהגיעו עם הפרויקט שנקרא 'להתנחל בלבבות'. אחד המנהיגים שלהם הוא הרב מאלי, והם מנסים לכפות את תפיסת עולמם הפוליטית. זה לא אירוע ראשון וגם לא שני, המשטרה ידעה טוב מאוד מה עומד לקרות. לא רק שהיא לא מנעה את זה אלא שהיא החליטה ללוות אותם לרחוב הראשי ביפו, כדי לעשות פרובוקציה".
- היו עימותים בשני הצדדים, אבל הבחור שרצה לקנות גלידה הותקף בידי מפגינים ערבים. "זה לא נכון. זה שיש שני צדדים לא אומר שיש איזון בין שני הצדדים. זה שאנשים מגיעים מחוץ לעיר, מתאספים ביחד כקבוצה, מחליטים לעלות לרחוב הראשי של יפו כדי להגיד לתושבים הערבים מי בעל הבית, בתפיסה של אדוני הארץ, הגזענית והמזעזעת הזאת, לא אומר ששני הצדדים שווים. בסוף אנשים מנסים להגן על עצמם ולשמור על המקום שלהם בעיר, כבני אדם".
5 צפייה בגלריה
כוחות משטרה ביפו
כוחות משטרה ביפו
שוטרים ביפו, אמש
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
כוחות משטרה ביפו
כוחות משטרה ביפו
"המשטרה ידעה שהולכים להוביל פרובוקציה"
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
מפגן תמיכה ברב מאלי ומחאה על חוסר המשילות ביפו
מפגן תמיכה ברב מאלי ומחאה על חוסר המשילות ביפו
אש ביפו
(צילום: נדב אבס)
5 צפייה בגלריה
ראש ישיבת שירת משה הותקף ע"י ערבים ביפו
ראש ישיבת שירת משה הותקף ע"י ערבים ביפו
"מנסים לכפות תפיסת עולם פוליטית". תקיפת הרב מאלי

- אתה לא מגנה את המהומות, את התמונות שראינו? "סליחה? לגנות את מה? יש פה קורבן שהותקף, שהוא האוכלוסייה הערבית ביפו, ויש פה מקרבן - שאלה המתנחלים שבאו לתקוף ולעשות פרובוקציה".
- וכל אמצעי כשר? "אני מתנגד לאלימות. גם לאלימות של המשטרה, גם לאלימות של המתנחלים. בכלל, אני בעד לנהל חיים נורמליים. מי שמתנגד לחיים נורמליים בעיר מעורבת, רב-תרבותית, שאנחנו שואפים שהיא תהיה גם שוויונית, הם אלה שיש להם תפיסות עולם שונות ומשונות, של עליונות הגזע, של עם נבחר, של אלה שהם אדוני הארץ שיש להם עבדים. אני חושב שכל חברה נורמטיבית שרוצה חיים דמוקרטיים, חיים שמאמינים בזכויות אדם, צריכה להתנגד לכך".
- אתה מעריך שהעימותים יימשכו גם הערב? בימים הקרובים? "אני מאוד מקווה שהמתנחלים הפרובוקטורים יפסיקו, ושהפרובוקציות של המשטרה ייפסקו גם כן. אף תושב ביפו לא רוצה לראות את הדברים האלה, אנחנו רוצים לחיות חיים נורמליים. אנחנו בסך הכול רוצים שלא להיות מותקפים בבתים שלנו, ברחוב הראשי שלנו. אנחנו רוצים שהם יפסיקו את הפרובוקציות. זה הכול".
ח"כ אבו שחאדה קרא למשטרה לשחרר את כל העצורים, וציין כי הוא "גאה בצעירי יפו שכל הזמן מנסים להגן", כלשונו. עוד הוא טען: "יש סיבה לתמונות הקשות שראינו אתמול, אבל היא לא מה שאתם חושבים. אם המשטרה לא מגנה עלינו - אנחנו חייבים להגן על עצמנו. אנשים שמים את הערבים ביפו עם הגב לקיר, ואז אומרים להם 'חבר'ה, אנחנו רוצים לתקוף אתכם, אל תגנו על עצמכם'. איזה מין היגיון זה? איזו מין תפיסת עולם? צריך לראות איך המשטרה מתנהגת בהפגנות. זה לא קורה בשום חברה נורמלית בעולם".