לפני שנה הם חתמו על מסמכי נאמנות ליו"ר הליכוד, אבל על רקע האפשרות שהעלה ח"כ מיקי זוהר ולפיה יו"ר הליכוד יהפוך ליו"ר האופוזיציה - המלחמות הפנימיות ביניהם רק גוברות: המתקפה החריפה הלילה (א') של יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' על בנימין נתניהו הייתה רק ההיבט האחרון לעימותים בתוך מה שכונה "הבלוק" או "הגוש", המפלגות שהצהירו על תמיכתן בנתניהו. הנה העימותים המרכזיים בין ראשי המפלגות שפעלו בעבר ביחד, וכעת רואים באופק את סיום המנדט של בנימין נתניהו, בעוד תשעה ימים.

נתניהו נגד בנט, בנט נגד נתניהו

היוזמה להקמת בלוק הימין נעשתה מיד לאחר אי ההכרעה בבחירות 2019 ב'. ראשי סיעות הימין נפגשו בספטמבר של אותה שנה במשרד ראש הממשלה בירושלים והתחייבו על בלוק בהובלת נתניהו שיפעל לכינון ממשלה. שבועיים לפני בחירות 2020, בחירות מועד ג', חתמו חברי הבלוק על מסמך תמיכה בממשלה שבראשה יעמוד נתניהו.
1 צפייה בגלריה
נפתלי בנט, בנימין נתניהו, משה גפני, בצלאל סמוטריץ'
נפתלי בנט, בנימין נתניהו, משה גפני, בצלאל סמוטריץ'
בנט, גפני, סמוטריץ' ונתניהו. העימותים רק מתגברים
(צילום: דנה קופל, קובי קואנקס, הדר יואביאן)

יו"ר ימינה נפתלי בנט היה אחד מאותם חותמים, אבל לקראת בחירות 2021 הוא כבר הכריז כי הוא רץ לראשות הממשלה וסירב להתחייב לתמיכה בנתניהו. העימותים ביניהם החלו כבר במהלך הקמפיין, אבל בשבוע שעבר הם רק התגברו.
מיד אחרי פגישה בין השניים, ביום שני, אמר נתניהו כי על בנט "להפסיק את הדהירה לממשלת שמאל יחד עם לפיד, מרצ והעבודה". לאחר הכישלון של הליכוד בהצבעה בוועדה המסדרת, והעובדה שימינה לא הצביעה עם הליכוד בהצבעה השנייה, ההתקפות רק החריפו ובליכוד אמרו כי "מתוך אמביציה בלתי-נשלטת להיות ראש ממשלה בכל מחיר, בנט - עם 7 מנדטים - מוכן להמליך ממשלת שמאל".

בנט הגיב לכך ביום רביעי בהצהרה קצרה שבה אמר כי "בעוד שאנחנו מנסים לסייע להקים ממשלה, נתניהו תוקף אותנו. הוא בעצם אומר: אם לי לא תהיה ממשלה, לאף אחד לא תהיה. לזה לא אסכים". חצי שעה לאחר מכן ענה נתניהו ובמסיבת עיתונאים ארוכה אמר בין היתר כי "תאוות השררה של בנט מדהימה". הוא פנה לבנט ואמר כי זו "יריקה בפרצוף של הדמוקרטיה והפרת ההתחייבויות שלך. לא ניהלת משא ומתן, רק דרשת רוטציה". בסוף השבוע העימותים התחדשו. אחרי שבנט אמר כי הוא "מנהל מגעים לממשלת אחדות", הגיבו בליכוד: "הוא רוצה להיות ראש הממשלה בכל מחיר".
גם הבוקר נמשכו העימותים בגזרה זו. השרה מירי רגב כתבה בפייסבוק כי הוא מנסה "לגנוב" את ראשות הממשלה: "בנט, ספר לנו כיצד תתכנס לדיון במצב הביטחוני כשתהיה תלוי בניצן הורביץ, מרב מיכאלי והמשותפת. הנזק שתגרום לביטחון הלאומי יהיה לדורות והכל בשל אמביציה אישית לגנוב את ראשות הממשלה עם 7 מנדטים. הגיע הזמן שתעצור, תתעשת ותצטרף להקמת ממשלת ימין יציבה למען מדינת ישראל ולהצבעה בעד חוק הבחירה הישירה לראשות הממשלה".

סמוטריץ' נגד נתניהו, נתניהו נגד סמוטריץ'

המאבק בין נתניהו לבנט הוא אולי המרכזי, אבל ממש לא היחיד בצד הימני של המפה. יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' הבהיר פעם אחר פעם לאחר הבחירות כי לא יסכים לממשלה בתמיכה מבחוץ של רע"מ, ובכך מנע כל אפשרות של הקמת ממשלה בראשות נתניהו. בליכוד לרוב מיעטו לתקוף אותו, אבל הלילה זה השתנה.

בעקבות המהומות בירושלים וההסלמה בדרום צייץ סמוטריץ': "תגידו, אחרי אין ספור אירועי טרור ולינצ'ים של האויב הערבי בימים האחרונים ואחרי מטח טילים מעזה לישובי הדרום נתניהו אשכרה קרא 'להרגיע את הרוחות מכל הצדדים'? יכול להיות שבאמת הגיע הזמן להחליף אותו".
בתגובה אמרו בליכוד כי "אחרי שראש הממשלה והליכוד תרמו שלושה מנדטים לציונות הדתית ושריינו להם ח"כ נוסף ברשימת הליכוד, וכשבצלאל סמוטריץ' לא שותף להערכות המצב הביטחוניות הרגישות ביותר, מוטב שסמוטריץ' יגלה מינימום של צניעות, אחריות והכרת הטוב ולא ישתלח בראש הממשלה שעובד לילות כימים לטובת ביטחון ישראל".

ח"כ מיקי זוהר מהליכוד, זה שאמר בשבוע שעבר כי הליכוד בדרך לאופוזיציה ויו"ר האופוזיציה יהיה נתניהו, כתב על דברי סמוטריץ': "כפיות טובה, קווים לדמותה. עברת את אחוז החסימה כי הליכוד תרם לך 3 מנדטים, קצת צניעות לא תזיק".

גפני נגד סמוטריץ', סמוטריץ' נגד גפני

לאותם דברים של סמוטריץ' הגיב גם יו"ר רשימת יהדות התורה משה גפני, שמפלגתו איבדה לא מעט קולות בבחירות האחרונות לציונות הדתית. "סמוטריץ' יכתיר את יאיר לפיד כראש ממשלה, ואת אביגדור ליברמן כשר האוצר ויפגע בארץ ישראל כדרכם של הסיקריקים מאז ומעולם", כתב גפני.

סמוטריץ' ענה הבוקר: "מי זה גפני? ההוא שמפלרטט עם לפיד כבר חודש ומדבר בשם 'גורמים' בכירים שאומרים שיחברו לממשלת בנט והשמאל רגע אחרי שהיא תקום?!".
בהמשך כתב: "המצביעים החרדים שלי שמחים מאוד שהם הצביעו לפוליטיקאי היחיד שלא מסוגל לשתוק במשך שבועיים שבהם ערבים תוקפים באלימות קשה חרדים בירושלים בדרך לכותל ומעלים סרטונים כאלה לרשת, כששאר הנציגים שלהם שותקים בגלל כל מיני חשבונות פוליטיים. זו כנראה אחת הסיבות המרכזיות שהם הצביעו לי מלכתחילה".

סמוטריץ נגד בנט, בנט נגד סמוטריץ'

החזית בין אלו שהיו לא רק בגוש אחד אלא ברשימה אחת עד לא מכבר נפתחה עוד לפני הבחירות, והתגברה לפני הטלת המנדט על נתניהו. "בנט עלול להמיט אסון", כתב סמוטריץ' לפני המצעד לבית הנשיא, ובימינה ענו: "הוא נחש בתחפושת צדיק".
במסיבת העיתונאים שלו השבוע אמר בנט כי "סמוטריץ' פתח בקמפיין. מאז, בעשרות ריאיונות, סרטונים וציוצים, סמוטריץ' הגביר את העוצמה. אגב, מרבית האש בעניין מופנית דווקא אליי משום מה. בכל אופן, נתניהו החליט להפסיק ללחוץ על סמוטריץ' בעניין".