מי מאיתנו לא מכיר את השמיכי הבלוי שמלווה את הילד ונשרך אחריו לכל מקום, החיתולי הנעים שהילד ממולל בין ידיו או את נבי הפרוותי שאיתו מתחבק במיטה עד ששוקע לשינה מתוקה? הורים רבים יעידו שהחפץ הקטנטן הזה הוא בעל כוחות "קסומים" שיכולים להרגיע גם את הגדולה שבסערות הרגשיות אצל התינוק.
הפסיכואנליטיקאי דונלד ויניקוט התייחס לחפץ המעבר כטעון באיכויות המרגיעות של ההורה, ומכך כוחו הקסום. את החפץ התינוק בוחר בעצמו בשלב שהוא מתחיל להרגיש נפרד מאמו ומפנים שהוא והאם הם שני ישויות נבדלות, תהליך שיקרה באופן הדרגתי בין גיל ארבעה חודשים לגיל שנה. החפץ הנבחר הוא לרוב נעים ורך, אשר התינוק משליך עליו את הרגשות שיש לו כלפי האם, ומאפשר לו להתגבר על התסכול והחרדה שבתחושת הנפרדות ממנה.
3 צפייה בגלריה
 חפץ מעבר עוזר להירגע ולהירדם
 חפץ מעבר עוזר להירגע ולהירדם
חפץ מעבר עוזר להירגע ולהירדם
(צילום: shutterstock)
לנו כמבוגרים קשה להבין את הכוחות האמיתיים של חפץ המעבר, וזאת כיוון שהוא נראה לנו כנמצא רק במציאות הפיזית. עם זאת, עבור התינוק חפץ המעבר מתקיים במרחב הפוטנציאלי, הכוונה היא לאותו מרחב שבין מציאות לבין דמיון, בין העולם שמחוץ לתינוק לבין העולם הפנימי שבתוכו.
הורים רבים מספרים בשבחו של חפץ המעבר המאפשר כלי מווסת עבור התינוק כאשר הוא חווה סערה רגשית. כך, תינוקות רבים נעזרים בחפץ המעבר לפני שהם נרדמים וכאשר מקיצים לאורך השינה בלילה, דבר המאפשר לילד להתנחם בעצמו ללא צורך בנוכחות ממשית של ההורה. אין זה פלא אם כך, שהורים רבים מנסים "להרגיל" את ילדם לחפץ מעבר כדי להקל על ההשכבות ולאפשר לילות רצופים יותר.
קראו עוד:
אם ילדיכם טרם בחר חפץ מעבר, ואתם רוצים לחוות קצת מהקסם הזה, הנה כמה טיפים שיעזרו לכם בתהליך:

התינוק בוחר

תהליכי בחירת החפץ והטענתו באיכויות המרגיעות של ההורה הם תהליכים שאותם התינוק מוביל. אנחנו רק נוכל להציע ולסייע, אך לא נוכל לבחור עבורו חפץ, גם אם מאד ננסה להרגילו אליו. גם כאשר תיישמו את כל הטיפים שכתובים כאן, יתכן שתינוקכם יבחר דווקא להתחבר לחפץ אחר, או כלל לא יבחר חפץ. עם זאת, כיוון שלחפץ המעבר יש השפעה חיובית על הוויסות של הילד ומתוך כך על השינה שלו, זה בהחלט ניסוי כדאי.

התנסות עם מספר חפצים מגיל מוקדם

מומלץ להתחיל את העבודה עם חפץ המעבר כבר בגילי חודשיים-שלושה ולהמשיך להציע אותו לאורך השנה הראשונה לחיים, על מנת לאפשר לילד הזדמנויות רבות להתחבר אליו. זה המקום לומר, שייתכן שלאורך הדרך תמצאו לנכון להחליף את החפץ במידה והילד לא מראה כל חיבור אליו.
3 צפייה בגלריה
 הילד בוחר את חפץ המעבר שמתאים לו
 הילד בוחר את חפץ המעבר שמתאים לו
הילד בוחר את חפץ המעבר שמתאים לו
(צילום: shutterstock)

הצגת החפץ

הורים רבים מנסים להציג את החפץ כאשר הילד נסער, ולא מבינים מדוע הוא אינו מרגיע את התינוק, אך האיכויות המרגיעות של חפץ המעבר מגיעות רק לאחר שהתינוק בחר בו ואף השליך עליו רגשות נעימים מהקשר עם ההורה. אפשר להתחיל להרגיל אותו למשל בעת הנקה או האכלה מבקבוק של התינוק, פשוט להצמיד את החיתול או הדובי אלינו.
אם התינוק כבר הגיע לשלב שבו הוא נוגע בך, מלטף ונהנה לחוש את עורך בעת ההאכלה, זה זמן מצוין לקחת את ידו ולהניחה ביחד עם ידך על החיתול בד. בנוסף, תוכלו להשתמש בחפץ, על מנת ללטף את התינוק ולשחק עימו במשטח הפעילות.
לאחר תקופה שבה הצגתם את החפץ בהקשרים רגועים יחד איתכם, כדאי לאפשר לילד לשחק עם החפץ, למולל אותו ולחקור אותו, כאשר אינכם נמצאים קרוב. למשל, כאשר התינוק משחק בנחת בעצמו במשטח הפעילות, תוכלו להניח את חיתול הבד או הדובי לידו ולאפשר לו לגעת, להרגיש ולהתחבר לחפץ.

הקסם קורה

כאשר התינוק כבר מרגיש יותר ויותר מחובר לחפץ, זה הזמן להתחיל להציגו גם בהקשרים של שינה או סערה רגשית. למשל, תוכלו להניח את חיתול הבד על הכתפים ולהציע לו להניח את ראשו עליו על מנת להתנחם. זה גם הזמן שבו תוכלו להציג את החפץ במיטת התינוק (בהתאם לכללי הבטיחות) על מנת שיוכל להשתמש בו כדי להירגע ולהתווסת לפני השינה.
3 צפייה בגלריה
 רק שלא יאבד בטעות
 רק שלא יאבד בטעות
רק שלא יאבד בטעות
(צילום: shutterstock)

התמדה

אתם עלולים לגלות שהניסיון הראשון שלכם לא צלח, והילד לא התחבר לחפץ. אל תמהרו להסיק מסקנה כי הילד "לא אוהב" את החפץ. קחו הפסקה של מספר שבועות ונסו שוב מההתחלה. בנוסף, תוכלו לגוון בחפצים שאתם מציגים: חיתול בד, דובי רך, בובה רכה ונעימה ועוד. בנוסף, אם הילד כבר גדול יחסית, תוכלו ללכת יחד עימו לחנות ולהציע לו מגוון בובות וחפצים רכים ופרוותיים לנסות. יתכן שהוא בעצמו יגלה העדפה לחפץ מסוים.

לא עורכים שינויים

מהרגע שילדכם התחבר לחפץ המעבר, קחו בחשבון שאין זו אגדה אורבנית שכיבוס החפץ עלול להוביל להעלמות קסמו. שינוי הצורה, הריח או התחושה של החפץ, עלולים להוביל לתינוק לדחות אותו. על כן, מהרגע שתינוקכם בחר והתחבר לחפץ כדאי לרכוש חפץ נוסף זהה שיהיה מוכן למידה ותזדקקו לו בעתיד.
שיהיה לילה טוב ושינה מתוקה!
הכותבת היא פסיכולוגית (MA בפסיכולוגיה קלינית) המלווה הורים בדרך ללילה רצוף