נתוני בנק ישראל שפורסמו אתמול (ד') מצביעים על התאוששות באשראי הצרכני שהוקפא. היקף ההלוואות שנמצאות בדחיית תשלומים בתחום זה עמד נכון לסוף מרץ על 960 מיליון שקל בלבד, לעומת 1.8 מיליארד שקל בסוף פברואר - ירידה של מעל 40% בתוך חודש. בשורה התחתונה 93.2% מההלוואות הצרכניות שהוקפאו מתחילת המשבר כבר חזרו להיפרע. מדובר בנתון חיובי וחשוב, שכן אשראי צרכני נחשב לאשראי ברמת סיכון גבוהה. לרוב אין לבנק שעבוד מול האשראי הזה, ולכן הגמישות שלו בהגעה להסדרי חוב ופריסת תשלומים נמוכה יחסית.
1 צפייה בגלריה
פתיחה של חנויות הרחוב
פתיחה של חנויות הרחוב
חנויות בתל אביב. עסקים קטנים ממשיכים להתאושש
(צילום: עידו ארז)
במהלך משבר הקורונה הוקפאו הלוואות שכאלה בהיקף של מעל 14 מיליארד שקל, וכעת נותר סכום נמוך יחסית של פחות ממיליארד שקל. הנתונים החיוביים הם בהלימה לנתוני מאקרו נוספים כמו ירידה באבטלה, שכן החזרה למעגל העבודה מאפשרת ללווים לחזור ולפרוע את הלוואותיהם.
עוד עולה מהנתונים כי 85.5% מכלל ההלוואות שהוקפאו מתחילת משבר הקורונה כבר חזרו להיפרע. הנתון המתייחס לסוף מרץ מצביע על שיפור קל לעומת נתוני פברואר שעמדו על 84.4%. סך ההלוואות שנמצאות בדחיית תשלומים עומד על 25.5 מיליארד שקל, כאשר מעל ל־70% מסכום זה, 18.5 מיליארד שקל, הוא במשכנתאות.
גם העסקים הקטנים, שהיו הנפגע המרכזי במשבר, ממשיכים להתאושש, כשקרוב ל-92% מההלוואות שהקפיאו בזמן המשבר חזרו להיפרע. נכון לסוף מרץ 2.9 מיליארד שקל מההלוואות לעסקים קטנים וזעירים נמצאים בהקפאה לעומת קרוב ל-40 מיליארד שקל מתחילת המשבר.
שיפור מתון יותר בנתונים היה בהלוואות לדיור היקף המשכנתאות שחזרו להיפרע במהלך מרץ עמד על חצי מיליארד שקל, ועדיין יש סכום לא מבוטל של 18.5 מיליארד שקל משכנתאות שנמצאים במתווה של דחיית תשלומים.
המגזר היחיד בו אין בחודשים האחרונים חזרה משמעותית לפירעונות הוא העסקים הגדולים. אמנם 77% מההלוואות שהוקפאו מתחילת המשבר חזרו לפירעון רגיל, אבל אם בסוף ינואר היקף ההלוואות המוקפאות עמד על 2 מיליארד שקל, בסוף מרץ לא רק שלא חל שיפור, אלא הסכום אפילו עלה ל-2.2 מיליארד שקל.