כמעט שנה וחצי אחרי אסון המעלית, שבו מצאו את מותם סתיו הררי ודין שושני, אימא של דין שושני פותחת מחדש את המסעדה שלו: באוקטובר 2019, רק חודשיים וחצי לפני מותו הטרגי של דין שושני, אביו, ציון שושני, הגשים לו חלום ופתח עבורו את מנצ'וק, מסעדה צמחונית בשכונת ביצרון בתל אביב.
אבל אז בתחילת ינואר 2020 התרחש האסון שזיעזע את המדינה - אסון המעלית, ובו כאמור מצא דין את מותו. לאחר הטרגדיה, השותף של דין בבית הקפה המשיך להפעיל את המקום, אבל מהר מאוד הגיעה הקורונה, והמקום נסגר יחד עם שאר המסעדות בארץ וברחבי העולם. אבל משהתחיל עולם המסעדנות לגלות סימנים של התאוששות, ומסעדות ובתי קפה חזרו לפעילות, בחר השותף שלא להמשיך להפעיל את המסעדה, והמקום נשאר סגור.
4 צפייה בגלריה
מסעדה מנצ'וק
מסעדה מנצ'וק
מנצ'וק: דין לא השאיר מתכונים
(צילום: מוטי קמחי)
"לא יכולתי לסבול את זה שהמקום של דין והמנה שהוא המציא, ייעלמו, ואמרתי לעצמי שאם אף אחד לא מוכן להמשיך את זה - אז אני אמשיך", סיפרה הבוקר אמו של דין ל-ynet. שושני (55) עבדה 33 שנים בעבודה משרדית בחברה גדולה בראש העין, עד שהחליטה שהיא עוזבת הכל ולוקחת על עצמה את הניהול וההפעלה של המסעדה של בנה. לפני כשבועיים היא פתחה את מנצ'וק (שדרות ההשכלה 1 שכונת ביצרון), והחליפה את העבודה המשרדית באפיית לחם, בפיתוח מתכונים במטבח ובאירוח הלקוחות שהיו פעם של בנה.
שלומית שושני: "לא יכולתי לסבול את זה שהמקום של דין והמנה שהוא המציא ייעלמו, ואמרתי לעצמי שאם אף אחד לא מוכן להמשיך את זה - אז אני אמשיך"
"מעולם לא התעסקתי במסעדנות, הייתי מבשלת בבית ומכינה אוכל של בית. אימא שלי לא הייתה בשלנית גדולה ולי לא היה מושג בבישול, אבל ברגע שהתחתנתי התחלתי לבשל. אחרי המקרה ניסיתי לשחזר את המנצ'וק, המנה שדין המציא. עבדתי על זה הרבה עד שהגעתי לטעמים", היא מספרת. "אני מגיעה לכאן כל בוקר ב-6:30 ואופה לחמניות, שאותן אני מגישה עם המנצ'וק. פתחתי החודש את המקום להרצה ולבדיקה מול הלקוחות. וזה מה שאני עושה. אני עדיין בשלבים של למידה, ואני מקבלת תגובות מדהימות. המקום צמחוני ונותן מענה גם לטבעונים".
4 צפייה בגלריה
דין שושני וסתיו הררי ז"ל
דין שושני וסתיו הררי ז"ל
דין שושני וסתיו הררי ז"ל
את מרגישה שככה את מנציחה את זכרו של דין? "לא בחנתי את הסיבה שבשמה אני עושה את זה, פשוט הרגשתי שאני צריכה לעשות את זה וזהו. לא הרשיתי לזה להיעלם. המנצ'וק זה קניין רוחני שלו, הייתי חלק מהתהליך הזה והייתי עדה לניסיונות שלו לפתח את זה אצלי בבית".
איך עברה על המקום השנה של הקורונה? "המקום נפתח באוקטובר 2019, דין וטדי השותף שלו עבדו שם חודשיים וקצת, ואחרי המקרה טדי השותף שלו המשיך לבד, אבל אז באה הקורונה, וטדי סגר. אז החלטתי שאם השותף לא ממשיך אני לוקחת את זה על עצמי".
"אני לא מורגלת לעבודה הפיזית הקשה, אני מגיעה עייפה הביתה. זה חודש ראשון ואני מנסה להרגיל את הגוף שלי לישון ולאכול כמו שצריך, אבל יש מעורבות רגשית בעניין אז זה קצת קשה"
אז מה זה המנצ'וק שדין המציא? "מנצ'וק זה קרם בסיס ועליו ירקות צרובים. יש ארבעה סוגים של קרם - דלעת וטחינה, חציל ויוגורט, בצל ופטה וחמאת קולרבי ועגבניות. על הקרם יש ירקות צרובים ולידם ביצה עלומה. לטבעונים גם יש מענה - קציצות קינואה במקום ביצה עלומה, שזו תוספת שאני הוספתי לתפריט".
דין השאיר אחריו מתכונים? "לא, לא היו לו מתכונים, אבל בשבועיים האחרונים לחייו הוא עבד עם טבח הכנות שעזר לו במטבח, והוא זה שעזר לי לשחזר את זה. זה לא קרה בפעם אחת, עשיתי הרבה ניסיונות עד שהגעתי לכמויות הנכונות כי היחסים כאן בין הירקות השונים חשובים מאוד למרקם. עשיתי עבודה על זה. את הניסיונות עשיתי בקורונה, תוך כדי שאני עובדת במשרה שלי. הייתי מגיעה אחר הצהריים לבית הקפה, עושה ניסיונות ונותנת למקורבים לטעום".
4 צפייה בגלריה
מנצ'וק
מנצ'וק
מנצ'וק
(צילום: ורד ג'ויה-שדה)
איך נראה סדר היום שלך מאז שהתחלת לנהל את בית הקפה? "אני קמה ב-5:00, ואז יש לי זמן ארוך של התייחדות עם דין. ב-6:30 אני מגיעה לבית הקפה, אופה את הלחמניות ומתחילה את היום במקום. אני לא יודעת מתי אני מסיימת, זה תלוי בכמות העבודה שיש לי. אני לא מורגלת לעבודה הפיזית הקשה הזאת, אני מגיעה עייפה הביתה. זה חודש ראשון ואני מנסה להרגיל את הגוף שלי לישון ולאכול כמו שצריך, אבל יש מעורבות רגשית בעניין אז זה קצת קשה".
4 צפייה בגלריה
דין שושני
דין שושני
דין שושני ז"ל. "המנצ'וק הוא קניון רוחני של דין"
מי עוזר לך לנהל? "הבריסטה הוא קרוב משפחה שלנו, האחיין שלי איתי במטבח, עדן הבת שלי מנהלת את הפייסבוק ואת האינסטגרם והיא גם ממלצרת כאן וגם ציון נותן תמיכה בכל מה שצריך".
והאורחים יודעים שאת אימא של דין? "לא כולם. אני לא רוצה שהמקום הזה יהיה אנדרטה אלא מקום של שמחה וצמיחה ולא של עצב או מועקות. קשה לי לדבר על המקרה וקשה לי להעלות את זה מול הלקוחות. אני רוצה שאנשים יבואו ותהיה להם אנרגיה מדהימה. דרך המנה של דין אני רוצה להעביר את האהבה שלו לאוכל ולעולם הקולינריה".