1 צפייה בגלריה
בנט ולפיד
בנט ולפיד
בנט ולפיד
(צילום: AP)
יומיים בלבד לפני שהמנדט שקיבל בנימין נתניהו להרכבת ממשלה יגיע לקצו, עלתה אתמול (א') לסדר בסביבתו של יו"ר ימינה ח"כ נפתלי בנט הצעת פשרה שעשויה לפתור את הסבך בגוש השינוי: יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד יקבל את דרישתו להקמת ממשלה "רזה" שתכלול 18 שרים בלבד, ובנט יקבל תיקים בכירים יותר וישפיע בצמתים אידיאולוגיים שמזוהים איתו.
בגוש השינוי, שבונה על הקמת ממשלת רוטציה בין בנט ולפיד, ממשיכים להתקוטט על התיקים הבכירים לנוכח אפשרות של שיתוף פעולה שיביא את שלטון נתניהו לסיומו. ראשי יש עתיד וימינה מנהלים מאבק כשכל אחד מהם מבקש לייצר הישגים בצד שלו. לפיד יוכל לומר שהשיג את הבטחת הבחירות שלו בדבר נחיצות בממשלה לא מנופחת, ובנט יתמקם בעמדות מפתח.

בנט ויו"ר תקווה חדשה ח"כ גדעון סער דורשים שתיקי הביטחון והמשפטים יגיעו לידי הצד הימני. אם תיק המשפטים ילך לח"כ איילת שקד, דורשים מלפיד לוותר בשם יו"ר כחול לבן ח"כ בני גנץ על תיק הביטחון עבור סער.
השיחות בין הצדדים מתנהלות ברקע נקודת השיא בסיום המנדט שקיבל נתניהו, ורגע לפני שנשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין מכריע מי יקבל את המנדט אחרי ראש הממשלה.
שתי אפשרויות עומדות על הפרק: האחת - לפיד, שסביבו 45 ממליצים, יקבל את המנדט. התרחיש השני - הליכוד יחליט להמליץ על בנט כדי לדחוק אותו לפינה וכך יקבל יו"ר ימינה המלצה של 59 חברי כנסת להעברת המנדט לידיו.

בסביבתו של בנט מאשרים כי הוא אכן שואף לקבל את המנדט, אבל באופן ספונטני ומבלי שיידרש לבקש המלצות ובכך להתחייב למי מהצדדים. לטענת גורמים פוליטיים, בנט שואף להישאר עצמאי ולהמשיך לשמור על כל האפשרויות פתוחות כך שאם לא תהיה ממשלת ימין הוא ייפתח באופן אינטנסיבי יותר לאפשרות של ממשלת שינוי.
המנדט של נתניהו יפקע ביום שלישי בחצות, ועד אז ינסה הנשיא ריבלין לברר מי הגורם שבידיו הסיכויים הגבוהים ביותר להרכיב ממשלה.

החוק לבחירה ישירה יעלה?

מוקדם יותר פורסם ב-ynet כי בליכוד שוקלים להעלות כבר היום בישיבת נשיאות הכנסת את החוק לבחירה ישירה בראש הממשלה, כדי להכניסו לסדר היום עוד לפני סיום המנדט של ראש הממשלה נתניהו.
בלשכת יו"ר הכנסת, יריב לוין, מכחישים כי הצעת חוק כזו אמורה לעלות מחר להצבעה - אולם גורמים פוליטיים בכירים אומרים כי בסביבת נתניהו שוקלים את הדבר ברצינות.
מבחינה פוליטית, רוב הנתיבים של נתניהו עדיין חסומים ואין דרך נראית לעין שבמסגרתה הוא יכול להקים ממשלה. למרות זאת, בליכוד מחפשים דרכים להפעיל לחץ כבד על בנט, ולשמור את יו"ר רע"מ ח"כ מנסור עבאס קרוב אליו - ובכך למנוע הקמת ממשלת שינוי.
כרגע, הקולות המכריעים בנשיאות הכנסת הם אלה של רע"מ וימינה, שיחליטו אם לאפשר את העלאת החוק או לא אם בליכוד יחליטו ללכת על המהלך. יציאתו של מהלך כזה אל הפועל, אם וכאשר, נועדה לנעול את בנט בתוך גוש נתניהו. יו"ר ימינה, אגב, כבר התבטא בעבר נגד הבחירות הישירות - ואמר כי מדובר הלכה למעשה בבחירות חמישיות, ואילו הוא מעדיף להקים ממשלה.
פורסם לראשונה: 22:47, 02.05.21