בלעדי ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet: במשרד הבריאות הקפיאו את הדיונים על חיסוני הילדים ושוקלים כיצד והאם תגובש המלצה גורפת לחיסוני ילדים בגילי 15-12. לאחר שבחודשים האחרונים ביטאו בכירי המשרד עמדה אשר תומכת בחיסון ילדים באופן כמעט גורף, לטענת גורמים במערכת הבריאות בשבועות האחרונים הנטייה כרגע היא לאפשר לילדים להתחסן, אך כלל לא ברור בשלב זה שההמלצה תהיה לחסנם.
קראו עוד:
בין הסיבות המובילות לשינוי שעשוי להתרחש בעמדת המשרד: מספר מקרים של דלקת שריר הלב, מיוקרדיטיס, בקרב מחוסנים ישראלים צעירים. במשרד הבריאות אספו נתוני דיווח של מתחסנים והכינו דוח שמציג ריבוי יחסי של חולים בדלקת – 62 מקרים בישראל בסך הכל עד כה, כאשר מרביתם אותרו בגילי 30-18. סיבות נוספות שתרמו לשינוי בעמדת המשרד הן היעדר תחלואה משמעותית בקרב ילדים, ומיעוט הדבקות מבוגרים כתוצאה מחשיפה לילדים.
1 צפייה בגלריה
חיסונים בני נוער
חיסונים בני נוער
חיסונים בני נוער. במשרד הבריאות מהססים
(צילום: shutterstock)
כמה מרופאי הילדים הבכירים בישראל טוענים כי ברקע נתוני התחלואה הנמוכים ייתכן שכלל לא יהיה צורך לחסן ילדים מפני הנגיף. אחרים טוענים כי עדיין יש מקום להתעקש על חיסוני ילדים. במשרד הבריאות הבהירו כי ההחלטה הסופית באשר לאופן ההמלצה והיקפה תתקבל רק לאחר החלטת מינהל התרופות והמזון האמריקני (FDA) בעניין, ולא לפני כן. יש לציין כי בכל אופן המשרד כבר הבהיר בעבר כי לא תהיה חובת חיסון לילדים. מנתוני המשרד עולים גם פערים משמעותיים בהיקף ההיענות לחיסון בין קבוצות הגיל השונות – בעוד ש־88% מבני ה־60 ומעלה התחסנו, בקרב בני 19-16 שיעור המתחסנים עמד על 58% בלבד.
"אני מאוד מופתע ואין לי הסבר לכך שלמרות שיש אוכלוסיות שלא חוסנו אנחנו לא רואים עלייה בתחלואה בקרב מבוגרים שלא התחסנו", אומר פרופ' דוד גרינברג, יו"ר החטיבה לרפואת ילדים במרכז הרפואי סורוקה, חבר הצוות לטיפול במגפות וחבר בוועדת החיסונים של משרד הבריאות. "אם הנגיף עדיין מסתובב, למה אנחנו לא רואים חולים חדשים למרות שהילדים לא מחוסנים והם המאגר שעשוי להדביק. יש מקום לחקור את הנושא מבחינה מדעית ולהבין את זה. אנחנו רואים שילדים ממשיכים להיות באותו מצב שהיו קודם ונדבקים כמו שנדבקו קודם. אנחנו נאפשר לחסן את הילדים ברגע שנקבל את נתוני הבטיחות, אבל לא נמליץ באופן גורף לחסן את כולם. לדעתי אין כרגע צורך אפידמיולוגי להמליץ על חיסון גורף לכל הילדים בגילי 15-12 בכל מדינת ישראל, צריך להסתכל על הנתונים כפי שהם. אני מנחש שההחלטה תהיה לאפשר לילדים להתחסן ברגע שיהיו כל נתוני הבטיחות, אבל זו לא תהיה המלצה גורפת. עם זאת, בטוח שהחיסון יעיל".
ברקע הקפאת הדיונים בנושא, האיגוד הישראלי לרפואת ילדים פירסם לאחרונה עמדה מקצועית אשר תומכת במתן החיסונים. "האיגוד לרפואת ילדים והחוג למחלות זיהומיות בילדים תומכים בחיסון רחב היקף של בני 15-12 שנים במדינת ישראל, לאחר קבלת אישור רגולטורי", נכתב שם. באיגוד הסבירו אתמול כי לא שינו את עמדתם, אך אישרו כי משרד הבריאות הפסיק לדון בנושא בשלב זה. "האיגוד ממתין להבשלה של אישור ה־FDA ואישור תהליכי הבטיחות, ולכן כל זמן שאנחנו ממתינים אנחנו לא יכולים לגבש המלצה אחרת", אומר פרופ' צחי גרוסמן, יו"ר האיגוד. "עד שהדברים לא יתבהרו לא נשנה את עמדתנו ואנחנו מחכים לדברים האלה כדי לנסח את סוג ההמלצה ותוקף ההמלצה".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "ועדת החיסונים ואנשי המקצוע המייעצים למשרד הבריאות ממתינים להחלטת ה־FDA, ובמקביל מתקיימים דיונים על מנת להיערך באופן מקצועי. בנוסף, סוגיית המיוקרדיטיס עודנה נבחנת וטרם גובשה עמדה בנושא היארעות התופעה. כל אמירה אחרת היא פרי דמיון וניסיון להבנות מציאות שלא קיימת".