לאור הודעת הנציבות האירופית אתמול (יום ב') על הצעד לקראת פתיחת גבולותיו של האיחוד האירופי עבור תיירים, שבפניהם הדלתות היו סגורות במשך חודשים רבים, עולה אופטימיות גדולה לקראת חופשות הקיץ.
בתוך רשימת המדינות שמהן ניתן יהיה להיכנס לאירופה, גורם רשמי באיחוד האירופי אמר לסוכנות הידיעות AP כי אין ספק שישראל תהיה אחת המדינות שמהן יותר לנוסעים להיכנס לאיחוד. לאור ידיעה משמחת זו ובאופטימיות זהירה, ריכזנו את המצב הנוכחי והעתידי בשישה יעדים פופולריים ואהובים על הקהל הישראלי באירופה, כדי שתוכלו לעשות ניחוש מושכל לאן כדאי להתחיל לתכנן את חופשת הקיץ שלכם - מבלי להתאכזב הפעם, ככל הנראה.

רומא

איטליה מתנהלת כרגע בשיטת הרמזור עם שלוש דרגות, שלושה צבעים: אדום, צהוב וירוק. כאשר רומא צבועה בצהוב, נכון למועד כתיבת שורות אלו. במשך היום העסקים ובהם החנויות, בתי המלון, המסעדות ואפילו בתי הקולנוע פתוחים אך רובם נסגרים בשעה תשע בערב. בשעה עשר בלילה נכנס לתוקפו הסגר המלא עד למחרת בבוקר. ואז אסור להסתובב כלל ברחובות.
כללי הריחוק החברתי חלים בכל המקומות וגם חובת עטיית המסכה, גם ברחובות ובשטחים פתוחים. הנסיעה בתחבורה ציבורית אפשרית אך אינה מומלצת מאחר שמספר הרכבות והאוטובוסים דולל משמעותית וניתן להעלות עליהם מספר מצומצם של נוסעים בכל פעם. על מוניות מורשים לעלות רק שני אנשים.
חל איסור על התקהלויות, רק ארבעה אנשים ומאותה משפחה יכולים להיות יחד לצד שמירת מרחק של כמטר וחצי מאדם לאדם.
המסעדות, כאמור, פתוחות אך ניתן לשבת רק בחוץ במרחק של שני מטרים משולחן לשולחן ועד ארבעה אנשים מאותה משפחה בכל שולחן, עד השעה שש בערב, לאחר מכן ניתן לקחת טייק אווי. בחנויות ניתן להכניס עד כשני אנשים בו זמנית, תלוי בגודל החנות.
מצב התחלואה בשש ערים מרכזיות באירופה
"האנשים ברומא משוועים לתיירות, אין תיירים בכלל כרגע", מספרת אנטונלה, עובדת בחברת הרכבות האיטלקית ברומא וגם חובבת גדולה של ישראל. עם זאת מזהירה אנטונלה כי "כדאי להיזהר מכייסים". ההמלצה שלה היא לא להסתובב בתקופה הקרובה עם כסף בלילה. לדבריה, המצב ישתנה בסוף מאי ואז יהיו חוקים חדשים.
"רומא מאוד עצובה כרגע, אם תסתובבו בעיר תפגשו מעט מאוד אנשים. המדרגות הספרדיות ריקות מאדם, ניתן לחשוב שזה בכלל לא אתר תיירותי וכך גם בוותיקן ובכל מקום מפורסם אחר - הכל שומם", היא מספרת.
9 צפייה בגלריה
מתגעגעים? הקולוסיאום ברומא
מתגעגעים? הקולוסיאום ברומא
מתגעגעים? הקולוסיאום ברומא
(צילום: shutterstock)
כל החוקים הנ"ל ברומא ובאיטליה בכלל, חלים על כל תושבי האיחוד האירופי וגם על אנשים המגיעים מבריטניה ומישראל בגלל החיסונים. מתחסנים ממדינות אלו יכולים להיכנס למדינה ואף למסעדות ולחנויות. עם זאת, כל ההגבלות שכן קיימות אמורות לפוג ב-19 במאי.
מצב התחלואה במחוז לציו - שם נמצאת רומא, נכון ל-3.5.21: 335,086 חיוביים לקורונה ו- 7,712 מתים מתחילת המשבר. ממוצע יומי של 9,145 חולים ו-144 מתים.

פריז

כיום חל סגר מדיני בכל צרפת מהשעה שבע בערב ועד שש בבוקר. ישנה חובת עטיית מסכה על כולם מגיל 11 ומעלה. החובה חלה בכל המדינה במקומות סגורים ובתחבורה ציבורית. בפריז גם ברחובות העיר.
אסורה התקהלות מעל שישה אנשים. גם כאן נעשה דילול בכמויות התחבורה הציבורית ובמספר הנוסעים שמורשים לעלות על כל רכבת או אוטובוס. לשם כך, חברת הרכבות הצרפתית RATP מציעה לבדוק מראש את מספר הנוסעים ואת שעות העומס מדי יום באפליקציית החברה, על מנת להימנע מהגעה בשעות אלו.
9 צפייה בגלריה
פריז 1
פריז 1
כמה זמן לא טיילתם ברחובות פריז?
(צילום: רוני קיפרמן)
נכון להיום, כל קניון או מרכז מסחרי ששטחו עולה על עשרת אלפים מטרים רבועים - נותר סגור. בתוך כך גם ברים ומסעדות, מוזיאונים, מרכזי אומנות, תיאטראות, בתי קולנוע, בריכות והיכלי ספורט סגורים עד להודעה חדשה, אך כל אלו כן עתידים להיפתח בקרוב. המסעדות פתוחות אך ורק לטייק אווי ועד השעה שש בערב.
מה שכן פתוח אלו חנויות קטנות, חנויות מזון, מספרות, גנים ופארקים, מאפיות (איך לא), חנויות טואליטיקה ובתי מרקחת.
החל מ-31 בינואר, יכול להיכנס לצרפת רק מי שנחשב תושב האיחוד האירופי או בעל אישורים מיוחדים ועם בדיקת קורונה שלילית, חוק זה תקף גם כיום.
מצב התחלואה בצרפת נכון ל-3.5.21: 5.65 מיליון חיוביים לקורונה מתחילת המשבר ו-105 אלף מתים. ממוצע יומי של כ-10,000 מקרים של חיוביים ו-113 מתים.

ברלין

כאן המצב חמור אף יותר. ההוראה הכללית לתושבי ברלין היא לצאת מהבית רק לצרכים הכרחיים כמו עבודה, קניית מזון וספורט יחידני. בנוסף, ישנה המלצה לכל תושבי ברלין להימנע כעת מנסיעות. סגר מלא חל מדי יום החל מעשר בלילה ועד חמש לפנות בוקר.
ישנו איסור על התקהלויות כמובן וחלה חובת ריחוק חברתי של מטר וחצי מאדם לאדם אלא אם כן הוא מאותו הבית. ניתן להתקהל בחוץ עד חמישה אנשים, לא כולל ילדים מתחת לגיל 14.
9 צפייה בגלריה
גן ציבורי בברלין
גן ציבורי בברלין
בימים טובים יותר: גן ציבורי בברלין
(צילום: Shutterstock)
עם זאת, חובת עטיית מסכות לא חלה בכל המקומות הסגורים, אלא רק בתחבורה ציבורית, במרכזי קניות וברחובות הומי אדם. אומנם ישנה המלצה לעטות מסכה גם בחוץ, אלא אם כן נמצאים עם בני המשפחה הגרעינית, אך היא אינה בגדר חובה.
ברים ומסעדות סגורים כעת, מלבד טייק אווי בין השעות חמש בבוקר ועד עשר בלילה. תקנות אלו צפויות לפוג ב-16 במאי. בתוך כך, גם מלונות ובתי נופש סגורים כעת לאירוח תיירים.
מצב התחלואה בברלין נכון ל-1.5.21: 170 אלף חיוביים לקורונה מתחילת המשבר, 3,216 מתים. ממוצע יומי של 57 מקרים חיוביים ושני מתים.

מדריד וברצלונה

המדינה כולה נמצאת כרגע במצב חירום שאומר שישנן הגבלות תנועה שלא מאפשרות לנוע מפרובינציה אחת לשנייה בתוך ספרד (שכן היא מחולקת לפי אזורים עצמאיים). כשלכל פרובינציה יש את האפשרות לקבוע את שעות הסגר בתוכה. אך מצב חירום זה צפוי להסתיים ב-9 במאי, בעוד חמישה ימים.
במדריד הכל פתוח עד 11 בלילה, בברצלונה ובוולנסיה עד השעה חמש אחר הצהריים. כאשר יבוטל מצב החירום יהיה ניתן לנוע בתוך ספרד בין הפרובינציות, גם שעות הסגר יבוטלו. עם זאת, ההגבלות על שעות הפתיחה על מסעדות וברים יישארו, ככל הנראה.
9 צפייה בגלריה
מדריד
מדריד
בדרך להסרת הגבלות - מדריד
(צילום: shutterstock)
כאן חשוב לציין כי בעוד יומיים יתקיימו בחירות במדריד ואז הכל יכול עוד להשתנות לכאן או לכאן.
ספרד הודיעה שתכניס תיירים מארה"ב, מבריטניה ומכל אירופה המחזיקים בדרכון ירוק - תקנה זו אמורה להיכנס לתוקף ביוני הקרוב. עדיין לא דובר על ישראל בשלב הזה.
מצב התחלואה בפרובינציית מדריד נכון ל-3.5.21: 683 אלף חיוביים לקורונה ו-14,994 מתים מתחילת המשבר.
מצב התחלואה בפרובינציית קטלוניה (שבה נמצאת ברצלונה) נכון לאתמול: 585 אלף נמצאו חיוביים לקורונה ו-14,149 אלף מתים מתחילת המשבר.

לונדון

בירת הממלכה הבריטית היא העיר היחידה ברשימה זו שבה כמעט אין סגר בכלל. כל המסעדות והברים פתוחים לחלוטין, נכון לשעה זו ניתן לשבת במרבית המקומות רק בחוץ אך ב-16 ביוני מגבלה זו אמורה להתבטל ואז יהיה ניתן לשבת גם בפנים.
בתי הקולנוע סגורים כעת אך גם הם צפויים להיפתח ב-16 ביוני. "הקורונה נגמרה כאן באפריל", אומר אלון המתגורר בעיר. ואכן החל מ-8 במרץ המגבלות באנגליה ובלונדון בפרט החלו לרדת בזו אחר זו לפי תוכנית בת ארבעה שלבים.
9 צפייה בגלריה
הכי מתקרבת לחזרה לנורמליות מבין ערי אירופה המערבית - לונדון
הכי מתקרבת לחזרה לנורמליות מבין ערי אירופה המערבית - לונדון
הכי מתקרבת לחזרה לנורמליות מבין ערי אירופה המערבית - לונדון
(צילום: shutterstock)
נכון לעכשיו, ישנן הגבלות רק על קיום אירועים גדולים כמו משחקי כדורגל ומועדונים. ב-21 ביוני כל מגבלות הקורונה צפויות להסתיים, כולל חובת עטיית המסכות.
"כל זאת הודות להצלחת החיסונים במדינה, שבה התחסנו כבר מעל 17 מיליון איש וגם הודות לציות הציבור להוראות המדינה להישאר בסגר, הקפדה על עטיית מסכות, ריחוק חברתי וכו", כך נכתב באתר ממשלתי אודות מצב התחלואה וההגבלות בלונדון.
"עד סוף החודש 99 אחוז מהאזרחים המבוגרים במדינה צפויים להיות מחסונים וזה מה שהכי מעניין את הממשלה", מספר אלון ומוסיף כי למרות אחוז המתחסנים הגבוה, אין כאן חשיבות גבוהה לבעלי דרכון ירוק, "הבריטים מאוד אנטי לדברים האלה, זה מרגיש להם קצת 1984".
מצב התחלואה בלונדון נכון ל-3.5.21: 720,110 חיוביים לקורונה מתחילת המשבר, 127,539 מתים. ממוצע יומי של 193 חיוביים ומת אחד.

"יש כבר כרטיסי טיסה לאירופה בקיץ - מחכה לממש אותם"

הילה מור אלון, מנהלת קבוצת הפייסבוק "חו"ל זה כאן", מספרת בריאיון לאולפן ynet עד כמה היא מחכה כבר לטוס עם משפחתה בקיץ לאירופה: "אני מחכה כבר יותר משנה להיכנס לאירופה. בעיקר לאוסטריה", שאליה מור אלון רגילה לטוס כל שנה וכעת חשה מחסור גדול.
9 צפייה בגלריה
מתגעגעים לחופשה המשפחתית באוסטריה
מתגעגעים לחופשה המשפחתית באוסטריה
מתגעגעים לחופשה המשפחתית. משפחת מור אלון
(באדיבות הילה מור אלון)
9 צפייה בגלריה
מתגעגעים לחופשה המשפחתית באוסטריה
מתגעגעים לחופשה המשפחתית באוסטריה
הילה באחת מחופשותיה באוסטריה
(באדיבות הילה מור אלון)
9 צפייה בגלריה
מתגעגעים לחופשה המשפחתית באוסטריה
מתגעגעים לחופשה המשפחתית באוסטריה
(באדיבות הילה מור אלון)
9 צפייה בגלריה
מתגעגעים לחופשה המשפחתית באוסטריה
מתגעגעים לחופשה המשפחתית באוסטריה
"מחכים לממש את הוואצ'רים בקיץ"
(באדיבות הילה מור אלון)
עוד מספרת מור אלון כי מאז תחילת משבר הקורונה הם הזמינו פעם אחר פעם חופשות שהתבטלו בזו אחר זו וכעת היא נותרה עם הרבה זיכויים על טיסות. "יש לי כל כך הרבה ואוצ'רים של טיסות שהתבטלו לי שאני מחכה כבר לממש אותם. אין ספק שמתגעגעים למערב אירופה, ששם נמצאים היעדים האהובים על הישראלים. אוסטריה היא יעד מדהים למשפחות. מאוד חסר. היער השחור, גרמניה, כל היעדים האלו שמתאימים למשפחות וסגורים כעת".
בעניין המחירים מור אלון אמרה שעלות כרטיס הטיסה שרכשה למינכן בגרמניה היא 265 דולר, כולל מזוודה בחברת לופטהנזה.
ומה לגבי הבידוד שיחכה לילדים בארץ? "הם אמרו שאם זה לאוסטריה הם מוכנים לסבול את עשרת ימי הבידוד", השיבה מור אלון.