פחות משבוע לאחר שרשויות מדינת ניו יורק בארצות הברית הודיעו כי המסעדות רשאיות לפתוח בתפוסה של 75 אחוז, מודיעה המדינה כי כל המסעדות יוכלו לחזור לתפוסה מלאה של 100 אחוז בכל שטחי המסעדה. מושל ניו יורק, אנדרו קואומו, הודיע כי מסעדות, ברים ועסקי מזון אחרים יוכלו להיפתח בתפוסה מלאה החל מה-19 במאי, 2021.
אבל גם בתפוסה מלאה עדיין מוטלות הגבלות קורונה על המסעדות, ובהן עטיית מסכות וריחוק חברתי. על בעלי המסעדות להושיב את הסועדים במרחק של מטר וחצי זה מזה, בהתאם להנחיות הפדרליות שנקבעו, ועל שטחי ההסעדה להיות מופרדים באמצעות מחסומים.
3 צפייה בגלריה
ניו יורק בסגר
ניו יורק בסגר
ניו יורק בסגר
(צילום: EPA)
"אם ה-CDC (המרכז לבקרת מחלות ומניעתן) ישנה את ההנחיות שלו, אז נשנה את ההנחיה שלנו", אמר קואומו במסיבת עיתונאים. עם זאת, מסעדות שידרשו מהסועדים תעודת מתחס או בדיקת קורונה שלילית, לא יצטרכו להקפיד על ריחוק חברתי.
גם שירות הרכבת התחתית, הפועל בימים כתיקונם 24 שעות, ונחשב לקריטי עבור חלק מבעלי המסעדות והברים, ישוב לפעול כרגיל ב-17 במאי, לקראת הפתיחה המחודשת המלאה, כך לפי קואומו.
קואומו הודיע על ההחלטה בד בבד עם מושל מדינת ניו ג'רזי, פיל מרפי, ומושל מדינת קונטיקט, נד למונט. מסעדות וברים באותן מדינות יוכלו להיפתח מחדש בתפוסה מלאה החל מה-19 במאי. "נתוני הקורונה מתפתחים בכיוון הנכון ויעדי החיסון הגבוהים כבר בהישג יד, וזה הזמן לנקוט צעדים גדולים ולפתוח מחדש את הכלכלה שלנו ולשחרר את מגבלות התפוסה בפנים ובחוץ", אמר מרפי במסיבת עיתונאים אתמול (ב').
3 צפייה בגלריה
מסעדה ב ניו יורק אחרי הקלות בהגבלות ה קורונה
מסעדה ב ניו יורק אחרי הקלות בהגבלות ה קורונה
מסעדה בניו יורק אחרי הקלות בהגבלות הקורונה
(צילום: MCT)
העדכון על התפוסה מגיע לאחר שבוע שבו ניסו השלטונות בניו יורק לצמצם את מגבלות הקורונה בכל הקשור למסעדות ולברים. בשבוע שעבר, אמר ראש עיריית ניו יורק, ביל דה בלאזיו, כי הוא מקווה לראות פתיחה מחודשת של העיר כולו עד ל-1 ביולי, והכריז כי הקיץ הקרוב יהיה "הקיץ של העיר ניו יורק".
3 צפייה בגלריה
אנדרו קואומו
אנדרו קואומו
מושל ניו יורק -אנדרו קואומו
(מתוך עמוד הטוויטר)
יממה לאחר מכן הכריז קואומו כי התפוסה בשטח הפנימי של מסעדות וברים תורחב מ-50 אחוז ל-75 אחוז, החל מ-7 במאי. מוקדם יותר החודש הודיע קואומו, כי עוצר חצות שחל על מסעדות וברים בניו יורק יוסר בשטחים החיצוניים החל מה-17 במאי ובתוך שטח המסעדה החל מה-31 במאי.
ההגבלות על מקומות הישיבה בברים בוטלו ב-3 במאי. אבל כל ההצהרות האלה, כאמור, כבר אינן רלוונטיות, כיוון שענף המסעדנות של העיר ניו יורק יחזור לפעילות מלאה ב-19 במאי.

מסעדה עם שלושת כוכבי מישלן מורידה את הבשר מהתפריט

כמעט 15 חודשים מאז שהשף דניאל הום, השף והבעלים של קבוצת המסעדות "Make It Nice", סגר זמנית את מסעדת "אילבן מדיסון פארק" המפורסמת בניו יורק בשל מגפת הקורונה, והיום (ג') הוא הודיע כי המסעדה הפופולרית תיפתח מחדש באמצע יוני ותהפוך לטבעונית.
הסטייקים, הדגים, הלובסטרים והקוויאר ייעלמו מהתפריט של המסעדה היוקרתית, שהיא אחת המסעדות הנחשבות בניו יורק, שדורגה ראשונה בשנת 2017 ברשימת 50 המסעדות הטובות בעולם.
הפוסט של השף דניאל הום בחשבון האינסטגרם שלו המבשר על המעבר לטבעונות:
"הגיע הזמן להגדיר מחדש את חיי המותרות כחוויה שמשרתת מטרה גבוהה יותר ושומרת על קשר אמיתי עם הקהילה", כתב הום בהודעה שפורסמה באתר המסעדה. "אנו נשמח לחלוק עם הקהל שלנו את האפשרויות המדהימות של המטבח הטבעוני תוך כדי העמקת הקשר שלנו עם העיר שלנו ועם כדור הארץ".
אבל הום לא לבד: סלבריטאים רבים בארצות הברית הפכו טבעוניים במהלך הקורונה, וגם אצלנו אפשר לראות את המגמה מחלחלת אט אט לתפריטי המסעדות. מומחים בתחום המסעדנות בניו יורק טוענים כי אם המהלך של השף הום יצליח, לבטח יקומו בניו יורק עוד ועוד מסעדות טבעוניות.
במרץ 2020, לאחר שפיטר את רוב צוות המסעדה וסגר זמנית את הדלתות, סיפר הום בגילוי לב שהוא לא יודע אם יפתח מחדש את "אילבן מדיסון פארק".
אבל הגישה החדשה והפתיחה המחודשת קרתה בזכות שיתוף פעולה עם עמותת "Rethink Food". בעזרתם המסעדה הצליחה להעסיק צוות קטן, ובמהלך הסגר הארוך הם הכינו כמעט מיליון ארוחות לחסרי בית בניו יורק ולנזקקים. "זו אחת מהעבודות המספקות ביותר בקריירה", אמר אז הום, "חוויתי את קסם האוכל בצורה חדשה לגמרי, וראיתי גם צד אחר של העיר שלנו".
הום הוסיף והצהיר כי עם הפתיחה המחודשת בתחילת יוני, כל ארוחת ערב שהסועדים ירכשו במסעדה, תאפשר להם לספק חמש ארוחות לנזקקים.
הום שכר משאית המובילה 2,000 ארוחות מזינות מדי שבוע. הארוחות ייוצרו מאותם חומרי גלם המשמשים במסעדה, ויישלחו לשכונות מצוקה, כולל באזורים של ברונקס וברוקלין. כך תיווצר מה שמכנה הום "מערכת אקולוגית מעגלית בה משתתפים האורחים שלנו, הצוות שלנו והספקים שלנו".
בשנה שעברה, כשהום נשאל איך תראה מסעדתו המעוטרת בשלושה כוכבי מישלן לאחר מגפת הקורונה, הוא אמר שהוא וצוותו חושבים על אוכל בדרכים יצירתיות והם הבינו שלא רק שהעולם השתנה, "אלא שאנחנו השתנו גם כן", כך לפי דבריו. "תמיד פעלנו ברגישות לסביבה שלנו, אך התברר יותר ויותר שמערכת המזון הנוכחית פשוט אינה בת קיימא, בהרבה מאוד מובנים. היה ברור שאחרי כל מה שכולנו חווינו בשנה האחרונה, לא נוכל לפתוח מחדש את אותה המסעדה".
הום המשיך ואמר כי הוא נרגש לשתף את הלקוחות בהחלטה להגיש תפריט טבעוני: "אנו לא משתמשים יותר בשום מוצר מן החי - כל מנה עשויה מירקות, מהאדמה ומהים, כמו פירות, קטניות, פטריות, דגנים והרבה יותר".
ומה עם המחיר? המסעדה היקרה והיוקרתית תשמור על אותו מחיר סנסציוני של 335 דולר לסועד. האם הפודיס בניו יורק יהיו מוכנים לשלם את זה על ירקות? ימים יגידו, אבל אחרי הכל, כנראה שהניו יורקרים לא מוכנים לוותר על דבר אחד - על חלב בקפה שלהם: המסעדה, שמתעקשת על תפריט 100 אחוז טבעוני, עדיין תמשיך להגיש קפה עם חלב - האופציה הלא טבעונית היחידה בתפריט.