זה כבר ברור גם לחובבי הבנזין המכורים באמת: מכוניות חשמליות לא רק שיהפכו נפוצות יותר ויותר על כבישי הארץ, הן צפויות כמעט לחסל, פשוטו כמשמעו, את עולם הדיזל והבנזין. בין אם בגלל תקנות זיהום הסביבה המחמירות, השינויים באופי התחבורה או התפתחויות גיאו-פוליטיות, התוצאה היא שהיצע הדגמים, גם בארץ, גדל במהירות שיא וכדאי לכם להכיר אותו - אלא אם בכוונתכם לסמוך על התחבורה הציבורית המקרטעת.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הירשמו לערוץ הטלגרם שלנו
כתבות נוספות למנויים:
במרכז הבמה כרגע ניצבות כמה יצרניות צעירות יחסית. חלקן כלל לא מוכרות, והסיבה לכך פשוטה למדי: היצרניות האלה לא מושקעות בפיתוח, תכנון ותחזוקה ארוכת שנים של מכוניות עם מנועי בעירה פנימית, ולכן יכולות בקלות יתרה להתמקד במה שחשוב כרגע. ליצרניות המסורתיות והמוכרות זה קשה יותר, ולכן רובן מדשדשות מאחור בינתיים, נלחמות בבירוקרטיה ובהנהלות מדושנות עונג אך איטיות-החלטה.
9 צפייה בגלריה
טסלה מודל 3
טסלה מודל 3
טסלה מודל 3
(צילום: ניר בן זקן)
את טסלה האמריקאית כולם מכירים, זו שלאחרונה החלה לשווק גם בישראל ויצרה גם כאן באז תקשורתי-תדמיתי אדיר. את רשימת הסיניות החשמליות - שרובן אינן מוכרות לא רק לכם - אין צורך לפרט כרגע. גם זמנן יגיע. הפעם נעסוק במותגי הרכב המוכרים שעושים צעדים ראשונים בעולם החשמלי, חלקם בתקווה להדביק את הפער הגדול שנוצר מול הסינים המקדימים, אחרים תוך ניסיון להניע את המהפכה. אלה צפויים להנחית כאן בחודשים הקרובים כמה דגמים חשמליים מאוד מעניינים, שאומנם נחשפו בעבר אבל לא עשו את דרכם לאולמות התצוגה. דגמים שבהחלט עשויים להפוך לפופולאריים בשוק, למרות תג מחיר גבוה. הנה החשובים שבהם:
14 שנים לאחר שהוצגה לראשונה, פיאט 500 "החדשה" מוחלפת בדגם עדכני. אלא שהפעם זונחת הקטנה האופנתית את מנוע הבנזין הכה-מיושן ועוברת לחשמל בלבד. על הדרך היא גם חלוצת המותג בתחום - לפחות בדגם סדרתי. היא תשווק בשתי תצורות מנוע-מצבר שונות בביצועים ובטווח הנסיעה, במרכב עם גג קשיח או נפתח ואפילו בגרסה עם צמד דלתות בצד הנוסע, לטובת יושבי המושב האחורי. היא גם תהיה יקרה משמעותית מקודמתה, אבל סביבת הנהג שלה מודרנית יותר, מרחב המחיה משופר משמעותית ויהיו לה מערכות בטיחות אקטיביות שלא הוצעו בה בעבר.
הספק: 95 או 118 כ"ס
הנעה: קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש: 9.5 שניות או 9 שניות
טווח נסיעה: 180 או 320 ק"מ
מתי כאן: יוני
מחיר משוער: 130 אלף שקל
יונדאי גייסה את שמה של המשפחתית ההיברידית שלה, זו שזוכה כאן לפופולאריות אדירה, לטובת חטיבת חשמליות חדשה בעלת שם זהה, והאיוניק 5 תהיה ראשונה במשפחה שתתרחב לשלושה דגמים תוך שנתיים. בשונה מחשמליות קודמות של היצרנית, ה-5 מבוססת על פלטפורמה ייעודית לרכב חשמלי (E-GMP), עם היצע מנועים רחב ומערכת חשמל סופר-מתקדמת במתח 800V - זהה לפורשה טייקן היוקרתית והיקרה ממנה משמעותית.
תא הנוסעים יציע מרחב מחיה יוצא דופן, ויש אפילו מושבים קדמיים שמזכירים כורסאות, עם אפשרות הישענות לאחור ושליפת הדום לרגליים. עם תג מחיר שצפוי להיות דומה לטסלה מודל 3, היא עשויה להתגלות כבוננזה שיווקית של ממש, בעיקר אם מצרפים לכך את רשת השירות הענקית של היבואנית.
הספק: בין 170 כ"ס ל-306 כ"ס
הנעה: אחורית או כפולה
זינוק ל-100 קמ"ש: בין 5.2 שניות ל-8.5 שניות
טווח נסיעה: עד 480 ק"מ
מתי כאן: יוני
מחיר משוער: 185 אלף שקל
בהתאם לאסטרטגיה של בעלת הבית PSA, גם אופל מוקה חדש ושני בשושלת מוצע עם אפשרות בחירה בין מנוע בנזין, דיזל וחשמל. את הבסיס מעניקה הפלטפורמה המוכרת והוותיקה של פיז'ו-סיטרואן (CMP), שעברה כאן הסבה במטרה לאכלס מנוע חשמלי ומצברים, שבהם משתמשים שאר הדגמים הנקיים מזיהום של הקונצרן. לדברי אופל, לא תהיה כל פגיעה במרחב המחיה לנוסעים ובנפח תא המטען בהשוואה לגרסאות בעלות מנועי בעירה פנימית, ואלה חדשות מצוינות.
הספק: 136 כ"ס
הנעה: קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש: 8.5 שניות
טווח נסיעה: 322 ק"מ
מתי כאן: יוני
מחיר משוער: 160 אלף שקל
שלוש שנים לאחר הפסקת הייצור תחזיר סיטרואן את ה-C4 לאולמות התצוגה, הפעם גם עם גרסה חשמלית מלאה - דגם ראשון ונקי מזיהום למותג. בדומה למוקה, גם כאן הפלטפורמה לא ייעודית אלא כזו שעברה הסבה, ולכן עלויות הפיתוח נמוכות יותר ותג המחיר צנוע יחסית. המנוע חשמלי והמצברים זהים, אבל נתון טווח הנסיעה גדול בכ-8%. העיצוב המקורי והייחודי של ה-C4 החדשה עשוי להיות אחת מנקודות החוזקה שלה עבור לקוחות רכב חשמלי, הנחשבים לפחות שמרניים.
הספק: 136 כ"ס
הנעה: קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש: 8.5 שניות
טווח נסיעה: 350 ק"מ
מתי כאן: יוני
מחיר משוער: 160 אלף שקל
כמו האיוניק 5, גם ה-EV6 של קיה עושה שימוש בפלטפורמה הייעודית של הקונצרן הקוריאני, עם אותה מערכת חשמלית מתקדמת, אבל היא תמוצב גבוה יותר מבחינת ממדים, ביצועים וטווח הנסיעה. קיה גם תציע אותה בגרסת GT כוחנית-ספורטיבית, עם 585 כ"ס וביצועים זהים לטסלה מודל 3 פרפורמנס או פורשה 911 קררה S (זינוק ל-100 קמ"ש ב-3.5 שניות), בעוד שדיפרנציאל מוגבל החלקה מאחור אמור להבטיח יכולות דינמיות מרשימות.
הספק: בין 170 כ"ס ל-325 כ"ס
הנעה: אחורית או כפולה
זינוק ל-100 קמ"ש: בין 5.2 שניות ל-6.2 שניות
טווח נסיעה: עד 510 ק"מ
מתי כאן: רבעון אחרון 2021
מחיר משוער: 200 אלף שקל
האניאק הוא אומנם רכב חשמלי שני למותג הצ'כי, אחרי הסיטיגו iV, אבל הוא ראשון מבית סקודה לעשות שימוש בפלטפורמה (MEB) הייעודית לדגמים חשמליים בקונצרן פולקסווגן. הוא מצויד באותם מנועים ומצברים המוכרים מדגמי ID של היצרנית הגרמנית, אבל מביא עימו מראה "פנאי" פופולארי. בתא הנוסעים נעשה שימוש מסיבי בחומרים ממוחזרים, ולמרות שהאורך הכללי צנוע יותר מזה של האוקטביה, מרחב המחיה צפוי להיות דומה לזה של הסופרב.
הספק: בין 148 כ"ס ל-204 כ"ס
הנעה: אחורית
זינוק ל-100 קמ"ש: בין 8.6 שניות ל-11.3 שניות
טווח נסיעה: בין 355 ק"מ ל-537 ק"מ
מתי כאן: סוף 2021 או תחילת 2022
מחיר משוער: 200 אלף שקל
החשמלית של פורד היא תשובה ראשונה של דטרויט האפורה והקרה, בירת תעשיית הרכב האמריקנית ההיסטורית, ליהירות המופגנת של עולם התחבורה העתידי, AKA טסלה מעמק הסיליקון של החוף המערבי. בשונה ממרבית היצרניות המשיקות דגמים חשמליים, פורד בחרה להישען על היסטוריה ומורשת, והחשמלית הראשונה שלה נושאת את שם הדגם האייקוני והמפורסם ביותר שלה, שהפך בכמעט שישה עשורים למעין מותג בפני עצמו. העיצוב אכן שואב השראה מסוימת, לרבות הסוס הצוהל בחזית, וכמו המוסטנג המפורסמת, גם המאך E החשמלית תוצע גם בגרסת GT כוחנית, עם 487 כ"ס וזינוק ל-100 קמ"ש ב-3.7 שניות.
הספק: בין 269 כ"ס ל-351 כ"ס
הנעה: אחורית או כפולה
זינוק ל-100 קמ"ש: בין 5.1 שניות ל-6.2 שניות
טווח נסיעה: בין 440 ק"מ ל-610 ק"מ
מתי כאן: תחילת 2022
מחיר משוער: 300 אלף שקל
הדגם השני במשפחת החשמליות המדוברת של פולקסווגן, שמנסה בכל כוחה - ויש לה המון מזה - לסגור את הפער החשמלי. הוא יהיה הראשון שישווק כאן, וזה צפוי לקרות יותר משנה לאחר השקתו העולמית. ה-ID4 היא למעשה גרסת פנאי מוגבהת ומרווחת ל-ID3 שלא תעשה עלייה, ומצוידת באותן תצורות מנוע-מצבר. הביצועים וטווח הנסיעה קטנים במעט בגלל הממדים הגדולים יותר מה-3, אך היא תהיה חשמלית ראשונה של פולקסווגן שמוצעת גם בגרסת ביצועים GTX, סוג של GTI נקייה מזיהום.
הספק: בין 148 כ"ס ל-204 כ"ס
הנעה: אחורית
זינוק ל-100 קמ"ש: בין 8.5 שניות ל-10.9 שניות
טווח נסיעה: בין 346 ק"מ ל-522 ק"מ
מתי כאן: במהלך 2022
מחיר משוער: 220 אלף שקל