אחרי שהמנדט להרכבת הממשלה ניתן ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד, נערכים בגוש מתנגדי נתניהו לקראת יציאתו לפועל של השלב המורכב ביותר עד כה – ניסיון אמיתי ופומבי להקים ממשלה ולמנוע מערכת בחירות חמישית. עד עתה ניהל יו"ר ימינה נפתלי בנט את המגעים בשני צירים מקבילים: אחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והשני עם גוש השינוי.
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט יאיר לפיד
נפתלי בנט יאיר לפיד
נפתלי בנט ויאיר לפיד. ככל שימרחו את הזמן - כך יקטן הסיכוי לממשלה
(צילום: EPA)
מהרגע שהאפשרות להקמת ממשלה עם נתניהו ירדה מהפרק, בין היתר לאור התנגדותו של סמוטריץ' להצטרף לממשלה עם רע"מ והתנגדותו של גדעון סער לחבור לממשלה שבה נתניהו יכהן כראש ממשלה בשלב מסוים, הודיע אמש (רביעי) נפתלי בנט כי פניו להקמת "ממשלת חירום רחבה שתוציא את העגלה מהבוץ", אולם כזו שבבסיסה עקרונות ימניים שבהם הוא מאמין.

המנדט של לפיד - כתבות נוספות

כל מרכיבי הממשלה המיועדת שותפים למסקנה לפיה ככל שהשיחות יימרחו ויידחו על פני תקופה ארוכה, כך ילכו ויקטנו סיכוייה של הממשלה לקום. על כן, שעות אחרי קבלת המנדט, כינס לפיד את צוות המשא ומתן שלו לתדרוך והערכת מצב לקראת שיחות אינטנסיביות שיחלו מחר, בניסיון להעלות עשן לבן ולהגיע לנוסחה מוסכמת שתאפשר הקמת ממשלה.
מנגד, בליכוד עדיין לא אמרו את המילה האחרונה. הלחצים שהופעלו בימים האחרונים על חברי ימינה עשויים להתגבר דרמטית, ועל כן ייתכנו הסתייגויות מממשלה עם השותפות לגוש השינוי גם מצד חברי כנסת אחרים ברשימה של בנט. מפלגתו של נתניהו, שתתכנס היום בשעה 16:00 לישיבת סיעה בתל אביב, צפויה לכוון קמפיינים אגרסיביים אל עמיחי שיקלי שהודיע היום כי הוא לא תומך בממשלה עם גוש השינוי.
מלבד שיקלי, עוד שתי חברות כנסת שאותן סימנו בליכוד הן עידית סילמן ואיילת שקד. בישיבת הסיעה האחרונה של ימינה, כך אמרו גורמים פוליטיים, גיבתה סילמן את מהלכיו של בנט. שקד עצמה שברה אמש שתיקה בפוסט שפרסמה ובו גיבתה את בנט ואת פעולותיו בתקופה האחרונה.
4 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
שקד ביום השבעת הכנסת. שברה שתיקה - וגיבתה את בנט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
עידית סילמן מימינה
עידית סילמן מימינה
ח"כ עידית סילמן. צפויה לעמוד על הכוונת של הליכוד
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
"אפשר לספר סיפורים ולמלא את הארץ ספינים, אבל בסופו של דבר נתניהו לא הצליח להקים ממשלת ימין, בגלל התנגדות סער וליברמן, ובגלל ההתעקשות של בצלאל", כתבה שקד. "מתחילת הדרך, המנדטים של ימינה היו חלק מגוש הימין, ללא תנאים וללא חרמות. אני הולכת עם נפתלי דרך ארוכה. אני לא בטוחה שיש תקדים לאמון שיש בינינו".
היא הוסיפה כי "נפתלי הגיע למשא ומתן עם נתניהו בידיים נקיות, בלב פתוח ובנפש חפצה. הוא ישב בישיבות ליליות, פגש את כל מי שיכל, הפך כל אבן, כדי שתקום ממשלת ימין. ראיתי זאת בעיניי - הוא עשה כל שביכולתו, וגם מעבר לכך, כדי שזה יקרה. בנט אמר מההתחלה שינסה להקים ממשלת ימין וכך עשה. הוא גם אמר שיעשה כל מאמץ למנוע בחירות נוספות - וכך כעת הוא יעשה". שקד הבהירה עם זאת, כי היא ובנט יעדיפו ממשלת ימין במקרה שתוכל לקום כזו.

דבריה של שקד באו אחרי הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו, שתקף את בנט לאורך כל דבריו. "כשהוא נפגש איתנו הייתה לו רק דרישה אחת - להיות ראש ממשלה. הוא העלה אותה לא רק בארבע עיניים, אלא בכל הפגישות בין צוותי המו"מ. עכשיו התברר לנו שכל המטרה שלו הייתה לבזבז את הזמן עד להעברת המנדט ולהגיע לממשלה מסוכנת עם השמאל שבה יקבל שנתיים כראש ממשלה", אמר נתניהו.
הוא טען כי "זו תהיה ממשלת שמאל מסוכנת. שילוב קטלני של חוסר דרך, חוסר יכולת וחוסר אחריות. בנט ושקד נשבעו בפני הציבור שלא ילכו לממשלה עם לפיד, מרצ והעבודה. הם מפרים אחת לאחת את כל ההתחייבויות שלהם. אמרתי שאני מוכן לתת לבנט להיות ראש ממשלה בשנה הראשונה של ממשלת הימין כדי למנוע הקמת ממשלת שמאל מסוכנת. אלא שהתברר שבנט היה עסוק כל הזמן במשא ומתן עם לפיד על רוטציה של שנתיים".
פורסם לראשונה: 23:30, 05.05.21