אם אתם ישראלים, אין סיכוי שלא התייעצתם עם מישהו לאחרונה - חברה טובה, אמא, שכן, פורומים, קבוצות פייסבוק, טוויטר. כל עם ישראל יועצים, אבל יש אנשים שהפכו את זה למקצוע, כי רבים מוכנים גם לשלם על עצות ששוות זהב. לצד מקצועות הייעוץ הקלאסיים - פסיכולוגים, רופאים, בנקאים - צצו עשרות רבות של מקצועות ייעוץ רשמיים פחות, שצוברים פופולריות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אם בעבר מקצוע שלא שייך לגילדת ייעוץ מבוססת נתקל בזלזול השמור למגידי עתידות, או לשרלטנים ונוכלים במקרה הגרוע, כיום לשלם על שעת ייעוץ - ליועצי משכנתאות, יועצי זוגיות, יועצי תאורה, יועצי נגישות, יועצי הנקה, יועצי התנהגות חתולים, ומה לא - הפך לחלק משגרת החיים. יש יועץ לכל סגמנט בחיים: ליחסים בין אחים, לעלייה לכיתה א', לגירושים בטוב ולמתגרשים ברע. בגלל אורח חיים לחוץ וניהול זמן שברירי אנשים מעדיפים לשלם ליועץ מאשר לנסות ולטעות.

גמילה מחיתולים: "זה תחום מורכב ואין הכשרה"

אחד התחומים בהם חלה הפריחה העזה ביותר בכל הנוגע למקצועות הייעוץ הוא טיפול בתינוקות ופעוטות. שי קלמנוביץ' היא יועצת לגמילה מחיתולים, והיא מודה: "אין בישראל הכשרה ליועצים בכל מה שקשור לגמילה כזאת. יש אנשי מקצוע בעלי רישיון לטיפול בהפרעות צרכים בגילים מבוגרים יותר, כמו פסיכולוגים קליניים, פיזיותרפיסטים של רצפת האגן לילדים וגסטרואנטרולוגים לילדים, אבל אין גוף מסודר שמכשיר לייעץ בהפרעות צרכים בגיל הרך. היום אנחנו רואים שיש הרבה ילדים שסובלים בתהליך הראשוני של הגמילה. יש מיתוס שילד מוכן נגמל ביומיים, אבל במציאות זה רחוק שנות אור אצל מרבית הילדים. לכן חשוב מאוד שיהיו אנשי מקצוע מוסמכים, שיכולים לתת מענה להורים ולמשפחות. זה תחום כל כך מורכב, והידע בו כל כך רחב - יש בו מידע מוטורי, פיזיולוגי ופסיכולוגי".
4 צפייה בגלריה
שי קלמנוביץ
שי קלמנוביץ
שי קלמנוביץ', יועצת גמילה. 300 שקל לשעת הדרכה
(צילום: נועה וייסמן סבג)
בטייטל שלך את מדריכה מוסמכת. מהי ההסמכה בתחום הזה? "אני מתמחה בטיפול בהפרעות צרכים כבר שש שנים. למדתי הדרכת הורים לגיל הרך אצל לריסה גינת (מנהלת מרכז להכשרת מנחות הורים לגיל הרך - מ"ק). במסגרת הזאת למדתי גם ייעוץ שינה, טיפול בהפרעות צרכים וגמילה, יחסים בין אחים, שפת גוף של תינוקות ותקשורת עם ילדים, כל מה שקשור בשיפור מערכת היחסים של הילדים עם ההורה ומיצוי הפוטנציאל המלא של הילד בגיל הרך. בתחום הטיפול בהפרעות צרכים המשכתי את ההכשרה שלי עם אנשי מקצוע - טיפול בהרטבות לילה אצל פסיכולוגית ילדים שיש לה מכון להרטבות לילה, פיזיותרפיה של רצפת האגן לילדים.
"מבחינתי, אני מדריכת הורים ב'שיטת שי קלמנוביץ''. החזון שלי הוא להתאים את התוכנית לילד, ולא את הילד לתוכנית. יכול להיות טיפ שיהיה נהדר לילד אחד והרסני לילד אחר. בגלל ריבוי יועצים, מאוד חשוב שהורים יבדקו טוב-טוב אם הם מתחברים לגישה ולמסר של היועצת".
הרבה מהלקוחות של קלמנוביץ' מגיעים אליה דרך פייסבוק והקבוצה שהקימה, "נפרדים מחיתולים - ייעוץ, הנחיה וליווי", שהפכה לקהילה הכי גדולה בישראל בנושא, עם קרוב ל-28 אלף חברים. "אנחנו נותנים בה המון מידע בחינם, הדרכות מצולמות, תשובות מפורטות שלי ושל שתי מדריכות הורים מוסמכות. אנחנו משתדלים לענות על כל שאלה", היא מספרת. "יש גם מנהלת שירות לקוחות ועוד מישהי שאחראית על פיתוח קורסים, ויש גם אפליקציה וספר שנמצא בפיתוח. אנחנו בסך הכל חמישה אנשי צוות".
כמה עולה ייעוץ אצלך? "שעת הדרכה עולה 300 שקל. חודש וחצי של ייעוץ צמוד: 500 שקל. יש מסלול בזום בעלות של 700 שקל. יש מסלול של פגישה פרונטלית וליווי המשך לחודש וחצי, במחיר משתנה שבין 1,200 ל-2,000 שקל, לפי המרחק שעליי לנסוע. עבור מקרים מאוד מורכבים יש גם מסלולי המשך".
יש הרבה תחרות בתחום הזה? "יש היום יועצים לכל דבר - מיועצת מנשאים ועד יועצת שינה. המון תלוי באישיות שלך, בכריזמה, בביטחון העצמי, בניסיון, בתשוקה שלך לתחום. ככה צמחו מיכל דליות, עמוס רולידר, אלון גל".

ארגון הבית: "הום קוטור"

ניצה יראל ואורית וינוגרד מייעצות בסידור בתים, התאמת תכולתם למבנה ולצרכים של המשפחה ושמירה על הסדר. "אנחנו פוגשות בתים עם ארגזים שאנשים לא פרקו שנים, כי הם עברו דירה ואין להם מקום לחפצים האלה", מסבירה ניצה.
4 צפייה בגלריה
ניצה ואורית  סידור בתים
ניצה ואורית  סידור בתים
ניצה יראל (מימין) ואורית וינוגרד, יועצות לסידור הבית. "בארה"ב ובאירופה יש איגוד והכשרות בתחום"
(צילום: אורלי לויטון)
אורית: "נכנסנו לתחום לפני שמונה שנים. תמיד שאלו אותנו איך הבית שלכן כל כך מסודר. זה לא שהוא כל כך מסודר, אלא שלכל דבר בו יש כתובת. זה שירות שהביקוש אליו רק עולה. בעבר אמרו שכל אישה היא בלבוסטע וכל גבר הוא הנדימן, היום אנשים יודעים לבקש ייעוץ. הרבה לקוחות פונים אלינו בעקבות אירוע שמתקרב - לידה, מעבר דירה, שינוי בצורכי הבית כמו ילד שעזב, חזרה לארץ מרילוקיישן - והם מבינים שהאירוע הזה גדול מכדי שיוכלו לטפל בו בעצמם. אנחנו נותנות ייעוץ שכולל ליווי בבית, ומייעצות איך לבנות את המרחב האישי בצורה יותר נכונה. זה אומר סריקה של כל החפצים בבית, בדיקה מה מתאים להם, מה לא עובד יותר".
אורית וינוגרד, יועצת לארגון הבית: "בעבר אמרו שכל אישה היא בלבוסטע וכל גבר הוא הנדימן, היום הרבה פונים לייעוץ. למשל, כשיש אירוע שמתקרב ומשנה את צורכי הבית: לידה, מעבר דירה, ילד שעוזב, חזרה לארץ"
ניצה: "אנשים מתקשרים ומקבלים יותר שאלות מאשר תשובות, כי אנחנו רוצות להבין רוחבית וספציפית מה הסיפור של הלקוח ומה המורכבות של מעבר הדירה, למשל, כדי לתת לו את המענה הכי טוב לו. אנחנו עושות לו הום קוטור - תופרות לו את החליפה בדיוק למידות שלו".
יש לזה הכשרה מקצועית? אורית: "בארה"ב, באירופה ובאוסטרליה יש איגוד והכשרות בתחום. בישראל אין. שתינו עברנו את גיל 50, ויש לנו המון ניסיון חיים, והקריירה הקודמת שלנו נותנת לנו ערכים נוספים. חלק מהצוות שלנו למד עיצוב פנים ועוסק באמנות".
ניצה: "אנחנו קוראות מאמרים ונכנסות להרצאות באינטרנט".
כמה זה עולה? אורית: "הצעת המחיר היא מודולרית. אנחנו מייעצות בטלפון וקובעות פגישה כמהלך מקדים, ובונות תקציב לפי התכנון והעבודה בפועל. קשה לדייק, אבל הטווח הוא משעתיים ייעוץ ב-500 שקל - ועד 1,500 שקל לייעוץ וארגון בית גדול. סידור בית של 4 חדרים, כולל הלבשת הבית (קניית חפצים - מ"ק), נע בין 7,000 ל-10,000 שקל. חשוב לומר שאנחנו מכינות הכל מראש, וביום אחד אנחנו מגיעות עם צוות ועושות את המהפך. אנחנו 12 עובדים. מבחינתנו, אם לא קראו לנו שוב, עשינו את זה נכון".
איך הגעתן לזה? ניצה: "אני עסקתי המון שנים בעיצוב תכשיטים והיה לי מותג עד 2014. כשמיציתי וסגרתי חידשתי את הקשר עם אורית - היינו חברות המון שנים - ובמקביל גיליתי את התחום והדלקתי גם אותה. אנחנו מחשיבות עצמנו בלבוסטיות רציניות. תמיד התפעלו מהבתים שלנו. התחלנו לרוץ על זה והתאהבנו בזה עד כלות".
אורית: "אני הגעתי מהתחום של ניתוח מערכות וניהול פרויקטים. עברתי מעבודה במגזר העסקי לבתים הפרטיים. זה כל כך ממלא ומספק שאתה מצליח לגעת באנשים במקום הכי מרכזי בחיים שלהם בעצם. יש בזה המון פסיכולוגיה ורגש".

רכישת רכב: עד המסירה

לפעמים המעבר לייעוץ קורה אחרי שנים של ניסיון שוטף בתחום אחד, כמו במקרה של פיטר מאיר, שהוא יועץ רכב. "המנטור שלך לרכב ולתחבורה", כך הוא מפרסם עצמו בפייסבוק.
4 צפייה בגלריה
פיטר מאיר
פיטר מאיר
פיטר מאיר, יועץ רכב. "לפעמים אני אפילו אומר ללקוח: אתה לא צריך להחליף רכב"
(צילום: מהאלבום המשפחתי)
"אני מומחה ביכולת התאמת רכב בפינצטה, באפיון ובאיתור רכב ובמסירתו ללקוח בצורה מושלמת", הוא מסביר. "יש לי 27 שנות ניסיון כמנהל צי רכב בארגונים גדולים וכמכונאי. אני חושב שמעבר לרכב, לגעת באנשים זה המשאב שלי. אני קודם כל אדם של אנשים, לצד היכולת המקצועית. הרוב מגיעים אליי מפה לאוזן".
יש סוכני מכירות, יש אתרי יד שנייה. למה צריך אותך? "תפקידם של אנשי שיווק הוא למכור. הם עובדים לפי אינדקס. הם בודקים מה התקציב, מה יכולת ההחזר וכו'. הם לא יודעים להתאים רכב ככפפה ליד. אני עורך תחקיר מדוקדק: משקל הילדים, גובה הילדים, גובה הנהג, מה השימוש בתא המטען, תצרוכת הדלק היומיומית, האם אתה נהג עם רגל חזקה על הגז או נינוח. יש לי לקוחות מבוגרים מאוד, אז צריך שהיציאה והכניסה מהאוטו יהיו מאוד נוחות. המון אנשים לא יודעים מה ההבדל בין מחירון יד 2 למחירון האמיתי. אנשים תמיד רוצים קמ"ש נמוך ושנתון מתקדם, אבל לא חושבים על הצרכים. אם את נוסעת מעט, למה שתקני רכב יותר יקר, כשאת ממילא תאזני את הקמ"ש בצורה דרמטית. יש לקוחות שאני אפילו אומר להם: אתה לא צריך להחליף רכב.
"אני מטפל בצמיגים, מוודא שהם מתאימים לרכב ומנופחים טוב, ונותן ניקיון וחיטוי הכי טוב, כולל פרונט, מוודא שהרכב המשומש מגיע פיקס. אם לקוח צריך מימון, אגיד לו מאיפה לקחת הכי זול. אני מלמד אותם על ביטוח. יש עוד שלושה יועצי רכב חזקים בשוק, ועוד כמה חאפרים. זאת עבודה שיכולה להיות מאוד סיזיפית, אבל עבורי היא מאוד מתגמלת. אני נלחם להשיג את הטוב ביותר ללקוחות שלי".
אתה גם משיג ללקוחות שלך דילים? "ודאי. אבל חשוב שהרכב לא יהיה רק זול אלא הכי איכותי".
כמה הייעוץ שלך עולה? "זה מאוד תלוי. אני זול וזה מספיק לי, למרות שאני עובד מאוד-מאוד קשה. למשל, ייעוץ בלבד הוא ללא עלות בכלל. אומרים לי: 'אתה עושה טעות. אתה לא שונה מעו"ד ורו"ח. אתה נותן מידע שחוסך לאנשים המון כסף וזמן'. לכן אני שוקל לבנות שיחת מבוא קצרה ללא עלות + שיחת עומק, בעלות סמלית שתקוזז אם הלקוח ימשיך איתי. תהליך מקסימלי, מקצה לקצה, עולה 1,500-1,400 שקל ברוטו, שזה כולל עשרה ימי עבודה בממוצע עד שאני מוסר ללקוח מוצר מושלם".
אתה לוקח אחוז מהמכירה? "חס וחלילה. בנוסף, אם רכב עולה 50 או 100 אלף - אני מקבל עליו אותו סכום, בניגוד למתחרים. אני חוסך ריצות ועומד בשער עבורם, והאנשים חוזרים אליי וממליצים עליי. אני עונה לאנשים על שאלות באמצע הלילה".

ייעוץ עסקי: "אני מייעצת ל-96 עסקים בו-זמנית"

לי טורסטון עדני היא מומחית להקמה, פיתוח וקידום עסקים. היא עוסקת בייעוץ עסקי כמעט 15 שנה. "לפני כן עבדתי ביחסי ציבור ובפרסום. אני מגיעה עם מידע על השוק העסקי, רואה הרבה ויודעת להמליץ על פתרונות. הרבה אנשים לא יודעים לנהל את הזמן, אנשים לא יודעים מי קהל היעד שלהם. אני יודעת לפתור כאב ראש שיש להם בעסק. הם מקבלים כלים נכונים ומדויקים, ואני יוצרת מערכת שמקדמת אותם".
4 צפייה בגלריה
לי עדני
לי עדני
לי טורסטון עדני, יועצת עסקית: "אני מקימה עסקים מא' ועד ת'"
(צילום: תומר שיש)
הם שואלים איזו תעודה יש לך? "אני מתה שאנשים ישאלו. הם לרוב לא שואלים. הם באים אליי בעיקר מהמלצות של אנשים. אני 20 שנה בתחום העסקים, יש לי תואר שני במינהל עסקים, אני מגשרת, דירקטורית, מרצה. אני לא יועצת פיננסית. אני מקימה עסקים מ-א' ועד ת'. נכנסת לקרביים של העסק, לוקחת לו את היד וטסה. בעל עסק צריך יועץ שיש לו איתו קשר טוב, כימיה, זרימה. אני למשל מאוד ממוקדת, יש לי רעל בעיניים וחייבים לעמוד בקצב שלי. אני יועצת בו זמנית ל-96 עסקים. אם המערכת שלי לא הייתה מדויקת, לא הייתי מצליחה לעשות את זה".
כמה זה עולה? "אני לוקחת 500 שקל לשעה פלוס מע"מ. יש לי גם חבילות".
אין הכשרה מיוחדת ליועץ עסקי. "נכון. מי שיכול להיות יועץ זה מי שיש לו עסק המון שנים ומבין את האתגרים. אני ראיתי כבר 3,000 עסקים. יושב בעל עסק, ועוד לפני שהוא מדבר אני יודעת מה הבעיות שיהיו לו ומה הפתרונות".

למה יש כל כך הרבה יועצים?

"יש כמה סיבות לפריחת התחום הזה של יועצים", אומרת פרופ' ליאת קוליק מבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בר-אילן. "הראשונה היא מעבר לחברה מודרנית שבה - כמו ברפואה - יש התמחות לכל דבר. לכן צמחו מקצועות כמו דולות ויועצי משכתנאות. מה שהיה פעם ידע בתוך הקהילה, הפך למומחיות שמשלמים עליה. סיבה נוספת היא ים של ידע שיש לנו היום, וחשש של אנשים מפייק-ניוז. סיבה שלישית היא שאנחנו חיים בעידן של קניית שירותים כדי לחסוך זמן. ההנחיה הערכית של העידן שלנו היא לחיות באיכות חיים טובה. אם המומחה הוא טוב, זה מאפשר לך להגשים את הציווי הזה: לחסוך זמן ולחיות טוב".
לדבריה, "אנשים רוצים היום לנהל את החיים ואת הזמן שלהם, וחלק מניהול החיים של אוכלוסייה מבוססת זה קניית שירותים, לשכור מישהו שיחסוך לך לרוץ בין בנקים וייתן לך ייעוץ משכנתאות, או יגיד לך איך להיניק או איך לגמול מהנקה. המומחה לא רק נותן את הייעוץ, הוא גם נותן את התהליך. הפסקת הנקה מלווה בתהליך, והיועצת חוסכת מאיתנו את הניסוי והטעייה. כשאתה מנהל ככה את החיים, אתה בשליטה וזה נותן הרגשה טובה".
מה צריך יועץ טוב? "קודם כל, ידע וניסיון. הוא צריך גם שתהיה לו יכולת רטורית, יכולת לשכנע, כדי שיקבלו את העצה שלו. כי כדי שהוא יבסס את מעמדו, נדרשת הפנמה של העצה שלו והצלחה. כך הלקוחות יחזרו אליו וימליצו עליו והשם שלו יקבל גושפנקה כמומחה".
יש חשש משרלטנות? "יש סכנה לפעמים ממומחים ללא מומחיות רשמית. כדי שהמומחיות תהיה מלאה, צריך שהיא תהיה בנויה על מידע, שנקנה בעקבות למידה וניסיון. לפעמים יועצים משתמשים רק בניסיון. צריך לבדוק היטב מיהו היועץ ומהן ההמלצות שלו".