יוסף המשגע - והמטרידה המינית שנכנסה לכלא נצחי

אשת פוטיפר - "זוליכה" בפני עצמה - חלתה מרוב תשוקה ליוסף, בחור יפהפה שעבד אצלה. בהמשך הוא יקבל תואר "צדיק", עלילת שווא - ויושלך לבית האסורים. הוא ייענש על השאפתנות שלו - והיא תיענש על ההטרדה שלה. מסע ספרותי אישי בעקבות הנשים החכמות שלנו

שהרה בלאו | פורסם:08/05/2021

.1

מה אתם חושבים על אשת פוטיפר? זו המפתה, המטרידה, המעלילה עלילות שווא.
אני אמורה לכתוב עליה רק מילים קשות. ואני גם אכתוב אותן, ועוד איך.
אבל אני אכתוב עוד משהו.

2.

פוטיפר הסריס, שר הטבחים המצרי, קונה את יוסף לעבד אחרי שנמכר על ידי אחיו. די מהר הוא מפקיד בידיו של יוסף את כל ענייני ביתו.
התנ"ך מאוד ברור בעניין הזה: "ויהי איש מצליח". מסתבר שליוסף היה את מגע הזהב.
והיה לו עוד יתרון אחד קטן.

3.

"ויהי יוסף יפה תואר ויפה מראה".
במקום להתמוגג מהפסוק הזה, אני הייתי מתחילה לדאוג.
התנ"ך, מסתבר, איננו חובב גדול של יופי. בכל פעם שאדם, או אישה, מתוארים כיפים - טמונה אזהרה.
היופי, מסתבר, הוא הזמנה לצרות. הוא כמו האקדח הטעון של צ'כוב במערכה הראשונה.
מישהו כאן הולך לחטוף כדור.
כדור יפה.

4.

אשת פוטיפר חטפה את הכדור היפה הזה ישר בלב. ובעוד כמה מקומות.
כמה שהיא רצתה אותו! זה כנראה התבשל אצלה תקופה ארוכה, כי כשהיא כשהיא ניגשת לעניינים היא מאוד תכליתית. "שכבה עימי", היא דורשת.
אבל מסתבר שגם יוסף יודע להיות תכליתי. הוא מסרב.
זה קורה כל יום, כל יום! היא מבקשת והוא ממאן.
או שאולי היא בעצם פוקדת עליו? היא הייתה הבוסית שלו, אתם יודעים.

5.

חז"ל מתעסקים הרבה עם השאלה, למה בעצם הוא סירב לה.
הם קוראים לה "זוליכה", הם מתארים אותה כיפהפייה מושכת, אחת שקשה לעמוד בפניה.
ולא רק הם מתפעלים. שלונסקי כתב עליה שיר, שבעקבותיו הביטוי "ליל זוליכה" הפך לתיאור של ליל תשוקה אירוטית.
היום כבר היו קוראים לזה בשם אחר.

6.

אז למה הוא סירב לה? הגבר הצעיר הזה היה הרי אמור לקפוץ על המציאה, על הזוליכה המושכת הזו, לא?
יש אומרים שבזכות עמידתו בפיתוי הוא זכה לתואר "יוסף הצדיק"; יש שאומרים שאביו נגלה אליו ומנע ממנו להתפתות, ויש גם כמה בדיחות על העדפותיו המיניות.
אני חושבת על משהו אחר.
עוד מעט אספר לכם.

7.

יש מדרש שמתאר שהיא חלתה מרוב תשוקה, לא הצליחה לצאת מהמיטה.
היא לא הצליחה להסביר לחברותיה מה היא מרגישה, ואז יום אחד הזמינה אותן אליה, ביקשה מהן שיעזרו לה לחתוך לימונים, נתנה לכל אחת סכין ביד, וכשיוסף הגיע, הן בהו בו בפה פעור ובטעות חתכו את קצות אצבעותיהן.
היא אמרה להן: אתן עוברות את זה עכשיו, אני עוברת את זה בכל יום! בכל יום!

8.

קראתי את המדרש הזה כשהייתי ילדה, ולא הצלחתי להבין את עוצמת התשוקה שגורמת לאישה לחתוך את קצות אצבעותיה.
כשגדלתי קצת, עבדתי בקייטנה והיה שם עוזר למציל. אני זוכרת שלא הצלחתי להפסיק לבהות בו.
יום אחד, מרוב בהייה, לא שמתי לב לאן אני הולכת. נפלתי למים. עם כל הבגדים.
לא חזרתי לשם יותר, אבל לראשונה הצלחתי להבין את עוצמת התשוקה שתגרום לך לחתוך את קצות האצבעות.

9.

היא הייתה מטרידנית, כן? ותיכף היא גם תטפול עליו אשמת אונס שקרית.
אין שום דרך אחרת לספר את זה.
הייתי רוצה שתהיה, אבל אין.

10.

אני אכתוב במהירות מה קרה:
שניהם היו לבד בבית. היא תפסה אותו בקצה הבגד, דרשה שוב "שכבה עימי" - והוא פשוט נמלט ממנה החוצה.
היא מכנסת את כל בני הבית ואומרת להם: הוא ניסה לאנוס אותי.

11.

כולם תומכים בגרסתה. היא הרי הבוסית.
גם פוטיפר מאמין לה וזורק את יוסף לכלא.
לפעמים אני תוהה האם באמת האמין לה, הוא הרי לא היה טיפש. אבל כלפי חוץ הוא תמך בגרסתה וזה מה שנחשב.
אל תדאגו, היא הולכת לקבל עונש גרוע מכלא. יוסף עוד מעט ישתחרר מהכלא, אבל היא תשאר כלואה לעולמים.

12.

למה כל זה קרה ליוסף הצדיק?
רש"י מסביר כי לא יכול להיות שבזמן שיעקב אביו מאמין שיוסף מת וסובל סבל נוראי – הוא עצמו חי כמו מלך, מתפרכס, מסלסל את שערותיו (כבר אמרנו שהתנ"ך לא מחבב יופי, נכון?)
אז בגלל זה הוא נענש.
יש שטוענים שכל זה קרה כדי שיוסף יגיע לבית האסורים, יפרש לפרעה את חלומותיו ויעלה לגדולה.
אני מאמינה להסבר הראשון.

13.

סוף-סוף הגענו לשאלה למה הוא לא נענה לחיזוריה של אשת פוטיפר.
בעיניי זה הלב של הסיפור כולו.
אז ככה: יוסף היה מצליחן, נכון? קר רוח, אחד שמכוון גבוה, עם תוכניות לכבוש את העולם. אחד כזה ל ע ו ל ם לא היה שוכב עם אשת הבוס שלו, נכון?
אבל להתחתן עם הבת של הבוס - זה כבר משהו אחר.

14.

כן, הוא התחתן עם הבת של פוטיפר.
זה קורה מיד אחרי שהוא משתחרר מהכלא ועולה לגדולה.
תחשבו על אשת פוטיפר האומללה!
שוכבת במיטה לילה אחרי לילה, ומדמיינת את יוסף יחד עם אסנת ביתה (יש אומרים ביתה המאומצת, אבל זה לא באמת משנה).
נראה לכם שהיא הצליחה להירדם? נראה לכם שהצליחה בכלל לישון במשך שנים?

15.

היא אולי זרקה את יוסף לכלא, אבל ה ו א הצליח להשתחרר ממנו.
היא, לעומתו, נלכדה בגיהנום נצחי.
ככה זה, על הטרדות ועלילות שווא משלמים מחיר גבוה.
או לפחות אמורים לשלם.

נשות התנ"ך:

12

תגובות

close-fullscreen-comment
הוספת תגובה
8.
תודה
09/05/2021 | 07:24

החכמתי. מחכה לעוד.

7.
צחי
08/05/2021 | 22:41

"כדור יפה" - חחחחחח. נופת צופים הכתיבה שלך. תענוג כל פעם מחדש. אני שמעתי שהמדרש אומר שאשת פוטיפר (לא ידעתי את השם זוליכה...מעניין) הייתה ככ יפה עד שבן אנוש נורמלי לא היה יכול לעמוד בפיתוי שלה, לכן יוסף נקרא צדיק, כי זה לא היה אנושי לעמוד בפיתוי הזה. אבל מעולם לא חשבתי על הכלא שלה באמת, שהיה הייתה השוורית שלו (החמות) אבל מי יודע.... היום יש מספיק סיפורים של מילפיות והבנות שלהן..... :)

ללא שם
09/05/2021 | 05:17

6.
ובטח שזה משנה את כל התמונה
08/05/2021 | 22:35

5.
אורית
08/05/2021 | 22:28

אני לא רוצה לפגוע בך- אבל, הסגנון שלך : מביך! מביך! מביך! תפרשי ! את גרועה!

החברה של אורית
09/05/2021 | 01:07

מור
09/05/2021 | 10:11

תפרוש אתה!

הטרול
09/05/2021 | 11:43

מבין שאת מומחית לכתיבה תמה...

4.
איתמר
08/05/2021 | 22:20

פוטיפר היה שר הטבחים אסנת היתה בת פוטיפרע כהן און.

3.
בת שבע
08/05/2021 | 22:18

אוהבת לקרוא את מה שאת כותבת . מעניין מאוד

2.
אשדודי
08/05/2021 | 22:14

שכל עלם צעיר אחר שהיה אחראי על משק הבית היה זוכה להצעה מגונה. כלל לא בטוח שהיא נענשה . המחליף של יוסף קרוב לוודאי אמר לה כן. נ.ב רק אני נזכר בגב' רובינסון?!

1.
ti
08/05/2021 | 21:53

פילוסופיה בגרוש. הכותב יודע בדיוק,הוא היה נוכח,ליד יוסף הצדיק.

לכל התגובות