מעדויות שהגיעו לידי ynet עולה שסטודנטים המועסקים במשרת סטודנט במשרד התחבורה אולצו לעבור קורס טלפנים ולענות לאזרחים במשרד הרישוי, וזאת בניגוד לחוזרים והנחיות נציבות עובדי המדינה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כך למשל, במסגרת חוזר מנכ"ל נציבות שירות המדינה, נקבע כי "סטודנטים יועסקו בסיוע למטלות ותפקידים הקרובים לתחומי לימודיהם. למען הסר ספק, יובהר כי לא ניתן להעסיק סטודנטים בתפקידים כגון: מזכירות, פקידי ארכיב, פקידי קבלת קהל ותפקידים אחרים דומים לאלו, אלא באישור חריג של האחראי במשרד ומנימוקים שיירשמו".
2 צפייה בגלריה
משרד הרישוי ראשון לציון
משרד הרישוי ראשון לציון
משרד הרישוי בראשון לציון
(רועי רובינשטיין)
ואולם, מהעדויות שנאספו עולה כי לא ניתן אישור שכזה. לסטודנטים, על פי העדויות, לא ניתנה אפשרות בחירה וכך הם נהפכו למעשה לטלפני משרד הרישוי - בניגוד לרצונם ובניגוד לתכלית שאליה הגיעו מלכתחילה לעבוד במשרדי הממשלה: להתמקצע בתחום לימודיהם.
במשרד התחבורה טענו כי מדובר "בשישה סטודנטים בלבד", וכי "להנהלת המשרד יכולת להעביר סטודנטים לאגפים אחרים במקומות בהם נדרש תגבור", אך כאמור, אישור שכזה לא הוצג.
השירות הכושל של משרד הרישוי לא חדש. אבל מאז הוסר הסגר השלישי, נהגים מתלוננים שהם לא מצליחים לקבוע תורים במשרד הרישוי או ליצור קשר במוקד הטלפוני. משרד התחבורה אומנם מכחיש את הכאוס במשרד הרישוי ואומר כי מדובר בטענות "ללא בסיס", אך רבים מהנהגים מכירים אותו בעצמם.
כך למשל, נגה, שנמצאת בחודש התשיעי להריונה, קיבלה הודעה שעליה לקבוע קורס נהיגה מונעת לאחר שבתקופת הקורונה לא יכלה לעשות זאת. לדבריה, אין לה דרך לבקש דחייה, כי אין מענה במשרד הרישוי. "נותרתי חסרת אונים ימים לפני הלידה, זה מקומם", אמרה.
2 צפייה בגלריה
משרד הרישוי ברחובות בצל הקורונה
משרד הרישוי ברחובות בצל הקורונה
תורים במשרד הרישוי ברחובות בצל הקורונה
(צילום: רועי עידן)
גם ישראל, אדם עם מוגבלות הנעזר בכיסא גלגלים, כתב ל-ynet כי "בשנה האחרונה לא היה עם מי לדבר במשרד הרישוי. תהליכים נעצרו או לא בוצעו עד כדי התעללות". משרד התחבורה אמר בתגובה לכתבה כי כוח האדם במשרד התחבורה תוגבר, אך ישראל לא הרגיש בכך: "משרד התחבורה משקר. הצלחתי לקדם מעט תהליכים רק בגלל טוב ליבם של עובדים בתוך משרד הרישוי".
גם שמעון סודאי, יו"ר הנהלת איגוד קציני הבטיחות בעבודה, ניסה לפנות למשרד הרישוי וטען כי גם עבורם אין מענה. בתגובה, חשף אפי רוזן, בכיר במשרד הרישוי: "לצערי, למרות שהוצאנו מאות אלפי אזרחים בשנה מסניפי הרישוי באמצעות דיגיטציה כדי לאפשר סוף סוף את מימוש העניין, בה בשעה האגף קוצץ בקרוב ל-15 עובדים, באשנבי השרות". בכיר במשרדי הממשלה טען כי משרד התחבורה לא התקדם כמעט בכל הנוגע לשירותים הדיגיטליים.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "בעקבות סגירת משרדי הרישוי לקבלת קהל כתוצאה מההגבלות שהוטלו בשל מגפת הקורונה, נוצרו עומסים חריגים במשרדי הרישוי. במטרה לצמצם את הפערים, ולהעניק שירות מיטבי לציבור, הוחלט לתגבר את מוקד השירות של אגף הרישוי במספר עובדים מאגפי המשרד השונים, בהם סטודנטים. מדובר בשישה סטודנטים בלבד במשרד התחבורה. עם צמצום הפערים בחודשיים הקרובים, כל העובדים ישובו לתפקידם הקבוע".