כיצד יש לחשב שכר עתידי של שליח שנהרג בתאונת דרכים בעת שהיה סטודנט: האם על פי שכר המינימום ששולם לו בעת מותו, או לפי השכר הגבוה שאולי היה מרוויח לו היה מתקבל לעבודה בחברת היי-טק?
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
פסק דין יוצא דופן שנתן החודש בית משפט השלום בהרצליה קבע כי שכרו של שליח שנהרג בתאונה בזמן לימודיו יחושב על פי המשכורות שמרוויחים חבריו שלמדו איתו וחלקם עובדים כיום באינטל. המשמעות הייתה כי הוריו יקבלו בעבור הפסד שכרו לעתיד כ-1.8 מיליון שקל.
1 צפייה בגלריה
תמונה של עובדי הייטק
תמונה של עובדי הייטק
השכר העתידי של השליח שנהרג חושב על פי המשכורות שמרוויחים חבריו שלמדו איתו וחלקם עובדים כיום באינטל. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
הסטודנט נהרג בתאונת אופנוע ב-2017, בגיל 29. שנתיים קודם החל ללמוד הנדסאות מכונות במגמת אלקטרו-אופטיקה, ובערבים עבד כשליח. עו"ד עמית פוגל, שייצג את הוריו בתביעה נגד חברת הביטוח, הזמין לעדות שניים מחבריו ללימודים, שבינתיים סיימו את לימודיהם והתקבלו לעבודה באינטל. החברים העידו כי שכרם באינטל, שנתיים לאחר סיום הלימודים, היה בין 16 ל-20 אלף שקל נטו לחודש. על בסיס עדות זו טען עו"ד פוגל כי יש לחשב את שכרו של המנוח בעבור השנים האבודות לפי השכר הנוכחי של חבריו ולא לפי שכרו כשליח בעת מותו.
לדבריו, סטודנטים רבים, בהם חברי המנוח, היו בראיונות עבודה כבר לקראת סיום הלימודים, וחלקם אף חתמו בחברות היי-טק עוד בטרם סיימו את לימודיהם.
מנגד, טענה חברת הביטוח כי אף שהסטודנט מצא את מותו 5 חודשים לפני סיום לימודיו אין כל ראיה שהיה מתקבל לעבודה בהיי-טק וכי אי-אפשר לחזות את עתידו המקצועי על סמך לימודיו, מה גם שאין שום עדות לכך שזומן לראיון עבודה או הגיש קורות חיים שהתקבלו לחברה מסוימת.
עו"ד עמית פוגלעורך דין עמית פוגלצילום: קורן קריספיל


השופטת אירית מני גור החליטה לקבל את עדויותיהם של חבריו ללימודים וקבעה כי יש לחשב את בסיס השכר של המנוח לפי 150% מהשכר הממוצע במשק ב-7 השנים הראשונות שלאחר תום הלימודים, ולאחר מכן בשיעור השווה לכפל השכר הממוצע במשק.
ביהמ"ש קבע כי הפסד שכרו של המנוח בשנים האבודות עד גיל 67 יהיה כ-1.8 מיליון שקל לפי ממוצע של 20-15 אלף שקל לחודש. כמו כן פסקה השופטת בין היתר על הוצאות קבורה, כאב וסבל פיצוי נוסף של כ-50 אלף שקל.