התייקרות במחירי עוף, פטם וביצים: בעקבות מחירי התירס והסויה שבנסיקה בעולם וכן בעקבות העלייה התלולה במחירי ההובלה הימית, מגדלי העופות הודיעו כי ייקרו עוף ב-10%-15% וידרשו לייקר הביצים ב-4 אג', כשכיום מחיר ביצה למגדל עומד על 43-42 אג'. תירס וסויה מהווים מרכבי מרכזי בתערובות בהן מזינים את העופות ותזונת העוף מהווה אחוז ניכר מהמחיר שלו. לאחרונה יבואנים ויצרנים ביקשו לייקר מחירי שמן, נייר טואלט ומוצרי חשמל בעקבות ההתייקרויות בעולם.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כיוון שמחירי הביצים מפוקחים על ידי המדינה, מועצת הלול הגישה בקשה לוועדת המחירים לייקר את הביצים בכ-4 אגורות לביצה. "מחיר הביצים היה אמור לעלות עוד לפני חג הפסח, אבל המתנו עד עכשיו", אמר ל-ynet מוטי אלקבץ, מזכיר ארגון מגדלי עופות. "לא רצינו לקלקל את החג. הגשנו את התחשיב, לפיו עד אפריל מחיר הביצה היה אמור לעלות ב-3.58 אג'. כעת המחיר אמור לעלות ב-4.5-4 אג'. אנו צופים שמחירי התערובת ימשיכו לעלות ובינתיים נספוג עוד ירידה בתמורה אבל אם מחירי התשומות יירדו - נבקש הוזלה כפי שהיה ב-2017".
1 צפייה בגלריה
מחירי העוף לצרכן צפויים לעלות
מחירי העוף לצרכן צפויים לעלות
מחירי העוף לצרכן צפויים לעלות
(צילום: מוטי קמחי)
לפי ההסכם עם המדינה, ברגע שיש שינוי בעלויות של המגדלים שהוא גבוה מ-5% - המגדלים פונים למדינה ומחיר הביצים עולה או יורד.
בעוד שהביצים התייקרו ב-2018, מחירי העוף יעלו לראשונה אחרי מגמת הוזלה בשבע השנים האחרונות: מחיר העוף הטרי לרשתות ולאטליזים ירד מאוד, כשהמחירים לצרכן ירדו בשיעור מתון ואת רוב ההפרש גלגלו הרשתות לכיסן. יחד עם זאת, הרשתות מסבסדות חלק מחלקי העוף הפופולריים, כך לטענתן.
לפי אלקבץ: "מחיר המטרה עומד כיום על 8.41 שקלים לק"ג בשער המשחטה מחוץ למשחטה המחיר עומד על 8.91 שקלים לק"ג. המחיר שמגדל מקבל היום זה 5.40 שקלים לק"ג. הגענו גם למחיר של שלושה שקלים לק"ג תמורה למגדל. זה משבר עמוק מאוד שלוקח את המשחטות המדגרות והמגדלים למטה. הרשתות לא הורידו את המחיר משמעותית. הם קנו ב-9-8 שקלים עוף טרי ומכרו ב-18 שקלים לק"ג. פרגית נמכרת ב-75 שקל ואין קשר בין המחיר הזה לבין מה שהמגדלים יקבלו. לא מעט מגדלים על סף קריסה. הרשתות לא חייבות להעלות מחירים לצרכן, הן יכולות להקטין את המרווח שלהן".
לפי נתוני מועצת הלול, מאוגוסט 2020 התרחשה עלייה של 55.8% במחירי התירס הגרוס, 59.1% במחירי התירס השלם, ו-43.2% במחיר סויה. לפי חברת קומודקס, מתחילת 2021 מחיר התירס עלה ב-39.2%, מחיר הסויה עלה ב-16.67% ומחיר החיטה עלה ב16.5%. כל זאת לצד עלייה בעלויות ההובלה והשילוח, התייקרות הנפט ועומסים בנמלים.