כבר ארבעה עשורים מתקיים מצעד הדגלים – הידוע יותר כריקודגלים – מידי יום ירושלים. רבבות בני נוער, רובם בני הציונות הדתית, צועדים ברחובות העיר כדי לחגוג את יום איחודה ושחרורה. אין זו הפעם הראשונה שבה נתקל מצעד הדגלים במתיחות בטחונית. אבל לראשונה נשמעים קולות בתוך המיינסטרים המגזרי שקוראים לשקול את התוואי שלו בגלל ענייני פיקוח נפש.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הקולות הללו מצטרפים למחלוקת בצמרת הבטחונית, שהוכרעה בסוף על ידי הדרג המדיני: המשטרה דרשה לאפשר את המצעד במתכונתו הנוכחית, כולל בשער שכם ובעיר העתיקה למרות המהומות הקשות. אבל שירות הביטחון הכללי וצה״ל הביעו את התנגדותם לקיום מצעד הדגלים המסורתי ליום ירושלים במתווה המתוכנן, ובסופו של דבר המצעד לא יעבור בשער שכם. בשל כך, למעשה, חלק ממארגניו הודיעו על ביטולו המוחלט.
הדיון הפנימי מרתק. הרב יצחק נריה, ראש ישיבת ההסדר "תורה בציון" ונכדו של "אבי הכיפות הסרוגות", הרב משה צבי נריה, סבור כי יש להקשיב למשטרה בכל מקרה, אך מסייג: "הייתי בכותל המערבי, הייתה תפילה נפלאה – אבל היא הופרעה ברעש הנורא. בואו נאפשר חיים סבירים וניתן למשטרה לעשות את עבודתה. אני חושב שמפקד המשטרה פה עושה עבודת קודש. ראו את זה בשבת, ראו את זה לאורך כל הדרך. הוא יודע ליצור את ההפרדה הנכונה. אני סומך על המשטרה שתדע לנהל את זה בצורה נכונה. אבל אם יש פה שאלה של פיקוח נפש, זאת שאלה אחרת לגמרי".
1 צפייה בגלריה
ריקוד דגלים שער שכם ירושלים
ריקוד דגלים שער שכם ירושלים
כך זה נראה בשער שכם, 2018
(צילום: AFP)
בריאיון לאולפן ynet אומר הרב נריה: "המצעד הזה לא פרובוקטיבי, הוא ביטוי שמחה של עשרות-אלפי בני נוער שבאים לחגוג בירושלים. הרגע יצאתי מהכותל המערבי. הייתה שם תפילת שחרית חגיגית של כל ישיבות ההסדר. אלפי תלמדי ישיבות הסדר, תפילה מרוממת. והתפילה הופרעה על ידי יריות של רימוני הלם וכדורי גז מדמיע שהיו בהר הבית. אחרי התפילה התברר לי שהסיבה שהתחילו לירות, היא מכיוון שהיה חשש שיידו אבנים לתוך רחבת הכותל... יש כאלה שיגידו – זו תעודת עניות של המשטרה, לא הצליח לשמור על בטחוננו, ואנחנו נסכן את הנפש". הרב נריה מתנגד לאמירה זו.

"אסור לוותר"

מאיר אינדור, יו"ר ארגון נפגעי הטרור אלמגור, ומי שיזם את ריקוד הדגלים אי אז עם הרב יהודה חזני, זועם על הרצון לבטל את התוואי. "אנחנו נמצאים בחגיגה מתמדת, ולא רק ביום ירושלים, על כך שארץ ישראל אוחדה. אני עובר יום-יום באותם איזורים שבהם יש כרגע מהומות, וגם אני נפצעתי באיזור הר הזיתים. במקומות האלה יש חיים יהודיים... יהודים חיים בצד המזרחי של ירושלים.
"כמי שעומד בראש ארגון נפגעי טרור וסופר את ההרוגים, בשנת אלפיים היו לנו המון הרוגים. אבל ברוך ה' בשנים האחרונות המספרים ירדו. הם ירדו כי אנחנו מתעקשים ולא מוותרים". הוא מסכיר כי "לכתחילה צעדת השמחה היום תמנה רק 30 אלף צועדים במקום 60 אלף, בגלל האפטר שוק של אירועי מירון. בראש יצעדו גם אלופים כמו האלוף עוזי דיין וקצינים בכירים. אסור לעשות סיפור מרכזי מ-500-400 פורעים ערבים, שמסתובבים משייח ג'ראח לשער שכם ולשער אריות, ומקבלים כסף מקרנות חוץ".
אינדור מתקשה להבין את הרצון לבטל את התוואי המקורי: "אין במצב הזה שום פיקוח נפש", הוא אומר. "התבהלה היא יותר בתקשורת. ואומר עוד דבר: ברגע שנתכופף - כל כניעה תייצר עוד טרור".