ראש העיר שדרות אלון דוידי מתח הבוקר (שלישי) ביקורת חריפה על המדיניות של ממשלת ישראל, על רקע ההסלמה בדרום. "ישראל מאפשרת ומכילה טרור. הצורה שבה ישראל נגררת היא טעות", אמר בריאיון במסגרת יום שידורים מיוחד מאולפן ynet, "ידיעות אחרונות" ו"ידיעות תקשורת" בשדרות.
3 צפייה בגלריה
אלון דוידי ראש העיר אשדוד בועידת ynet וידיעות אחרונות בשדרות
אלון דוידי ראש העיר אשדוד בועידת ynet וידיעות אחרונות בשדרות
"ישראל צריכה ליזום". ראש העיר שדרות אלון דוידי
(צילום: קונטקט)
לדברי דוידי, אחרי לילה של מטחים רבים ששוגרו לעבר יישובי עוטף עזה, אשקלון ונתיבות, לא ברור עדיין אם מדינת ישראל הולכת להפסקת אש או להמשך לחימה. "אולי שתלמד מחמאס - מאיים ועושה. ראינו את זה אתמול ב-18:00. אני אומר כבר כמה שנים שישראל צריכה ליזום. אני מאמין בפעולה קרקעית כמו 'צוק איתן', זה יחסל את החמאס".
- הפעם זה זה? המבצע שיביא להכרעה? "בואו נניח עובדות: ישראל מאפשרת ומכילה טרור טרמפיאדות, ישראל מכילה טרור של מחבלים בירושלים שמנסים להרוג אבא ותינוקת - לינץ'. זאת התוצאה של הכלה, ישראל תתעשתי. אזרחי ישראל צריכים לחיות בשלווה, הצבא צריך לפעול. אם לא נשנה את סדר העדיפויות ונשים קודם כל את האזרחים בראש, המציאות לא תשתנה".
- במה הסבב הזה יהיה שונה? "צוק איתן הביא שלוש שנים וחצי של שקט. תן לי עכשיו שלוש שנים וחצי של שקט, ואני מוכן להיות בשביל זה במקלט הרבה זמן".
- קיבלת אינדיקציה שזה יהיה מבצע דומה ל"צוק איתן"? "לא יודע, לא דיברתי עם בכירים. אני לא רוצה איומים, אנחנו ראשי הרשויות לא באובססיה שתגיבו לכל טיל. הצורה שבה ישראל נגררת היא טעות, אבל היום זה המבחן כי אם ישראל תסגור את האירוע ותגיד 'הם ירו - אנחנו ירינו', חד משמעית החמאס שם את הז'יטונים שלו על השולחן ואומר 'ניצחתי, אני איימתי, אני ביצעתי, ישראל הגיבה'".

"תחושה שאנחנו בנק המטרות של מוחמד דף וחבריו"

"אנחנו מציינים עכשיו 20 שנה לקסאם הראשון, ואנחנו אומרים מספיק", אמר ראש המועצה האזורית מרחבים ויו"ר מרכז המועצות האזוריות בישראל, שי חג'ג'. "הבעיה שממשלת ישראל לא מראה לנו איזושהי אסטרטגיה, איזושהי תוכנית, לאן אנחנו מובילים את המקום הזה. אנחנו חיים מסבב לסבב. יש פה ילדים שנולדו לתוך הסבבים האלה".

לדבריו, "אנחנו מצפים מממשלת ישראל שתנחה את הצבא. הצבא שלנו צבא חזק, אנחנו מדינה ריבונית, יודעים להגיע לאיראן ולמשוך חומר הכי מסווג שיש מהנקודה הכי קשה בעולם - ולא יודעים לטפל בארגון טרור. ארגון טרור שנותן לנו אולטימטום, למדינה ריבונית. במקום שאנחנו נפעל לפני סיום האולטימטום, נותנים לו לירות טילים בשש בערב. זה משהו שאנחנו כתושבי הדרום וכמנהיגים של תושבי הדרום, לא יכולים לקבל".
3 צפייה בגלריה
שי חג'ג'
שי חג'ג'
"אנחנו אומרים מספיק". ראש מועצת מרחבים שי חג'ג'
(צילום: קונטקט)
- יכול להיות שכבר בערב או מחר בבוקר נשמע שמתחילים להתכנס לכדי הסדרה, או שהסיפור הזה יסתיים ונחזור לאותה נקודה שהיא בעצם ההתחלה של הסבב הבא. האם זה דבר שאתה יכול לקבל אותו? "התחושה שאנחנו בנק המטרות של הטרור הפלסטיני, של מוחמד דף וחבריו. אני לא רואה איך מסיימים סבב כזה ב-24 שעות ומגיעים לאיזושהי הסדרה נורמלית של תקופה ארוכה. אנחנו רוצים שקט לתקופה ארוכה. לצד הטרור הזה אנחנו בונים את הנגב, הנגב מתפתח בצורה מדהימה, קורים פה דברים יפהפיים. ואנחנו רוצים לעבוד בשקט. אין סיבה שהילדים שלנו יישנו בממ"דים. אין סיבה בעולם במדינה נורמלית שזה יקרה 20 שנים. זה לא סבב, זה כל תקופה סבב".

"הכעס הגדול הוא על ראש הממשלה"

גם ראש המועצה האזורית שער הנגב, אופיר ליבשטיין, הצטרף לתחושות: "כבר 20 שנה שאנחנו רגילים ומורגלים לסיטואציה הזאת, אני חושב שהמערכה הזאת אמורה להיות שונה. אנחנו מצפים ומקווים לייצר שינוי. לא מערכה של 24 שעות, או 48 שעות שכותשים אחד את השני וחוזרים לאותה סיטואציה, אלא שתהיה מערכה שתשנה את המציאות פה לתקופה ארוכה".
- אתה מתרשם שזה קורה? "כן, אני מתרשם שזה קורה, אני רואה את ההכנות של צה"ל, את המוכנות, את הרצינות. אני סומך על צה"ל בעניין הזה ואני חושב שאנחנו צריכים לנצל ולתת באמת מכה משמעותית לטרוריסטים ולמחבלים שפוגעים בנו, אם זה כולל גם את ראשי החמאס או כל מי שעומד מאחורי הפגיעה הזאת פה בתושבי עוטף עזה".
3 צפייה בגלריה
אופיר ליבשטיין
אופיר ליבשטיין
"אנחנו מצפים לייצר שינוי". ראש מועצת שער הנגב אופיר ליבשטיין
(צילום: קונטקט)
לדברי ליבשטיין, "הכעס הגדול, מבחינתי, הוא על ממשלת ישראל, על ראש הממשלה. עשרים שנה לא ניצלו את ההזדמנות, את החלונות זמן האלה של השקט ושל הרוגע בשביל לייצר אסטרטגיה אחרת. עושים עשרים שנה את אותו הדבר ומצפים לתוצאה אחרת, וזה לא יכול לקרות. צריכים לשנות את התפיסה, את האסטרטגיה. לייצר פה באמת מדיניות שמשנה פה את המציאות".