שמואל דונרשטיין, בעלים ויו"ר רב בריח, סיפר הבוקר (שלישי) ל-ynet על הפגיעה בפעילות המפעלים: "כל הלילה ולפנות בוקר היה נורא. כ-200 פגזים נפלו ובחלק המפעלים יש חלקי טילים ולמרות כל זאת כלל העובדים, פלסטינים ויהודים הגיעו לעבודה, למעט מספר אימהות. העובדים נוהגים לעשות בייביסיטר משותף ומספר משפחות מתאגדות כדי לשמור על הילדים וכדי שיוכלו להמשיך לעבוד בשגרה".
2 צפייה בגלריה
מפעל רב בריח נפילה טיל ליד גדר המפעל
מפעל רב בריח נפילה טיל ליד גדר המפעל
נפילה ליד גדר מפעל באשקלון
דורנשטיין ביקר בחריפות את מדיניות הממשלה: "כואב שאחרי שנה שהעסקים היו סגורים בשל הקורונה הם שוב נאלצים לסגור, אנו חווים כבר 20 שנה את המציאות הכואבת הזו. אחרי שנה ורבע של קורונה, עם בעיות רציניות בשרשרת האספקה ועליות מחירים אותם אנחנו ספגנו, אין לנו רצון להיכנס למשברים נוספים. כשנופלים מספר טילים על ירושלים ועל תל אביב המדינה רועשת, ואנחנו ביום אחד עם 200 טילים".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
מפעל רב בריח חתיכות טיל שנפלו בחצר מפעל רב בריח
מפעל רב בריח חתיכות טיל שנפלו בחצר מפעל רב בריח
חלקי טיל שנפלו בחצר המפעל באשקלון
כ-20% מהחברות התעשייתיות בעוטף דיווחו להתאחדות התעשיינים כי נאלצו להפחית את היקף העבודה והייצור בעקבות ההסלמה בדרום. מספר מפעלים נאלצו להשבית פעילות לחלוטין ולשלוח את כל העובדים הביתה.
בעקבות המצב, בהתאחדות התעשיינים פתחו חדר מצב מיוחד שפועל מסביב לשעון. אביב חצבני, מחדר המצב של ההתאחדות, מסר כי "בניגוד לסבבי לחימה קודמים בהם היה שיפוי מהמדינה, לקבלת פיצוי לשכר העובדים שלא הגיעו, בשלב זה עדיין לא קיים מנגנון פיצוי. האתגרים המרכזיים כרגע הם הפרעות הפעילות, יכולות עובדים להגיע לעבודה שלישית וקשיים בהספקת סחורה בתנועה על צירי הגדר".
אמיר הדס, יו"ר מרחב דרום בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל מפעל למחזור צמיגים בבאר שבע, אמר: "אנו קוראים לממשלה לתמוך בחברות התעשייתיות בעת הלחימה וגם בתום הלחימה, אשר ממנה לוקח להם זמן להתאושש ולחזור לייצור רגיל. יש לזכור כי סיטואציה זו, של אי-יציבות אזורית ומתקפות מעזה, נמשכת זה שנים ארוכות ופוגעת בתעשיינים הדרום, אשר מתמודדים מעבר לקשיים הרגילים, גם עם קשיים שנובעים מהמצב הביטחוני".
מחברת נטו בקריית מלאכי, מסרו כי הם העבודה נמשכת כרגיל, אולם עובדים ועובדות רבים מאשקלון נאלצו להישאר בבית עם הילדים. "יש פחות אנשים, אבל עובדים".
בתוך כך, מרשתות השיווק נמסר כי כי חל גידול בהזמנות אונליין בדרום, זאת על אף שהסניפים עדיין פתוחים.

נזקים בעשרות מיליוני שקלים

נזקים קשים נגרמו גם לרכוש פרטי: נזק של עשרות מיליוני שקלים נגרם עד הצהרים למאות דירות ומכוניות ולרכוש ציבורי שנפגעו מירי הטילים מרצועת עזה. עד לשעה 12 התקבלו במוקדי קרן הפיצויים של מס רכוש באזור הדרום ואמש בירושלים 150 דיווחים על פגיעות ברכוש בדרגות שונות. הנזקים למשק מהפסקת עבודה מלאה או חלקית של מפעלים מוערכים עד הצהרים במיליוני שקלים.
בשעתיים האחרונות נוספו עוד עשרות פגיעות קשות במבנים וברכבים באשדוד, באשקלון ובישובי עוטף עזה, ונגרמו נזקים לרכוש, על פי אומדנים ראשונים, של עוד מיליוני שקלים.
מאות עובדי קרן הפיצויים של מס רכוש מלווים בשמאים ובמהנדסים פועלים משעות הלילה באזורים שנפגעו, בתיאום עם כוחות הביטחון ונותנים מענה ראשוני למי שרכושם נפגע. בין השאר יועברו אזרחים שביתם נפגע לבתי מלון.
אזרחים המבקשים להודיע על פגיעה ברכושם יכולים לפנות למרכז המידע של רשות המיסים בטלפון 4954* וניתן גם להגיש תביעת נזק באתר של רשות המיסים.
פורסם לראשונה: 13:04, 11.05.21