מפקד מחוז דרום במשטרה, ניצב פרץ עמר, אמר הבוקר (שלישי) כי המרחק בין הפרות הסדר הרבות של צעירים בדואים בנגב הלילה לבין "הידרדרות למצב קטסטרופלי ומסוכן הוא מאוד קצר". בריאיון במסגרת יום שידורים מיוחד מאולפן ynet, "ידיעות אחרונות" ו"ידיעות תקשורת" בשדרות הוסיף ניצב עמר: "לא נאפשר שוב את מה שקרה אתמול בשום פנים ואופן".
הפרות הסדר כללו ניסיונות לפגוע בתחנות משטרה, הצתת כלי רכב ויידויי אבנים. ביישוב שגב שלום התעמתו מתפרעים שוטרים ויידו לעברם אבנים. 15 חשודים נעצרו.
2 צפייה בגלריה
מהומות בשגב שלום
מהומות בשגב שלום
ההתפרעויות בשגב שלום
בעיר רהט ניסו עשרות פורעים לפגוע בתחנת המשטרה. 10 בני אדם נעצרו. בתל שבע תקפו פורעים את נקודת המשטרה במקום. המשטרה עצרה חמישה חשודים ביידוי אבנים. במקביל, צעירים בדואים השליכו אבנים לעבר אוטובוס וכלי רכב בכבישים 6, 25 ו-80.
אירוע חמור במיוחד אירע בצומת שוקת. כמה פורעים עצרו נהגת, הוציאו אותה מרכבה והציתו אותו. נהג משאית שחלף במקום חילץ את האישה. שוטרים שהגיעו למקום פינו את הנהגת לתחנת משטרה סמוכה.
2 צפייה בגלריה
פרץ עמר
פרץ עמר
"יהיו מעצרים נוספים". ניצב פרץ עמר
(צילום: שחר גולדשטיין)
"כמובן שנערכנו לדברים האלה לפני כי ידענו שזה עלול לקרות, מניסיון העבר ומתוך הערכות מודיעין שלנו", אמר ניצב עמר. "יש לנו 31 עצורים מאירועי הלילה, ויש לנו כוונה לבצע מעצרים נוספים של כל מי שעשה שם את הלינץ' הזה והכניס את הציבור הדרומי לפאניקה, וכמובן נביא אותם לבית המשפט ונבוא איתם חשבון".
- מי הם אותם אנשים שברגע שישראל מתמודדת עם ירי טילים, יוצאים להפגנות ותוקפים שוטרים? "נחלק את המגזר הבדואי לשניים, יש כאלה שהם אזרחים נורמטיביים, מתפרנסים בכבוד. החלק השני זה חלק שיש בו איזושהי זיקה מסוימת לרשות הפלסטינית, יש להם גם משבר זהות, לא כל כך ברור איך הם קוראים לעצמם, בדואים או פלסטינים. ואותם חבר'ה צעירים הם אלה שמשלהבים את שכבת הגיל שלהם ומביאים אותם לכבישים, והם מיידים אבנים".
- ההערכה היא שהבעבוע הזה שמדברים עליו כבר כמה חודשים יגרום בימים הקרובים להתפרצות יותר משמעותית, או שאתה מאמין שהצלחתם בשלב הזה לסכל את זה? "אנחנו פועלים כרגע ליצור מצב שהלהבות האלה לא יחזרו על עצמן כמו אתמול בערב. זה אומר שאנחנו נבצע מעצרים, יש לנו שיח מאוד מאוד רציף עם המנהיגות הבדואית, ראשי רשויות, נכבדים וכן הלאה. אנחנו יודעים שזה לא משפיע באופן ניכר, אבל זה חלק מהשלבים שאנחנו מבצעים כדי להוריד להבות כדי שלא יהיה אירוע כמו אתמול. יכולים להיות אירועים נוספים מינוריים שנטפל בהם ונדכא אותם, ולא נאפשר את המצב שקרה אתמול בשום פנים ואופן".

- אתמול היה אירוע של ירי טיל נ"ט. אזרח משדרות הצליח לעבור את המחסומים והגיע לאותה נקודה של הגבעה, נפגע - וניצל בנס. תחקרתם את האירוע? "בדרום יש אינסוף שבילים, קשה מאוד לסגור הרמטית את העוטף. התפקיד המרכזי שלנו בתרחיש כזה הוא לסייע לצה"ל ולבודד את המרחב של העוטף, שאזרחים לא ייכנסו לתוכו ויסכנו את עצמם. אגב, המחסומים האלה היו אמורים למנוע מאותו אדם שנפגע מירי נ"ט להגיע לאותה גבעה, אבל הוא הצליח לחמוק באחד השבילים".
- יש התרעות שאירועים מהסוג הזה יכולים לקרות גם בשעות הקרובות? "זה איום, ואיום שהתממש אתמול. הוא יכול להתממש גם מחר ומחרתיים".
- אתם נערכים ליממה של ירי טילים. יש עיבוי כוחות, גיוס מילואים של מג"ב? "יש לנו מערך כוחות גדול מאוד, כולל תגבורים ארציים. רק אתמול אנחנו כמחוז תגברנו את ירושלים, אבל המציאות משנה את הדברים בצורה מהירה ודינמית. קיבלנו בחזרה את הכוחות שלנו וגם תוספת נוספת כדי להשתלט על כל האירועים כאן. רק כדי לסבר את האוזן, אתמול היו פה אלף שוטרים בעוטף. זה לא דבר שהוא ברור מאליו, זה היקף סד"כ משמעותי מאוד למחוז הדרומי, אפילו בראייה ברמה הארצית".