בקצרה:
  • פורשה מאשרת את השמועות: המקאן הבא יהיה גם חשמלי
  • יבוסס על פלטפורמה ייעודית בה תשתמש גם (לפחות) אודי
  • דגמי בנזין יגיעו ב-2022, החשמלי מתוכנן ל-2023
פנאי חשמלי: רכב הפנאי הקומפקטי מקאן הוא הדגם הוותיק ביותר בהיצע הדגמים של פורשה, שכן הוא הוצג לראשונה עוד ב-2013, על בסיס הדור הראשון של אודי Q5 (מ-2008) ומאז לא עבר שינויים מהותיים. פורשה מאשרת כעת באופן רשמי כי הדור הבא יוצע גם בגרסה חשמלית שצפויה להגיע לאולמות התצוגה - גם בישראל - ב-2023, אחרי שאבות הטיפוס ישלימו למעלה משלושה מיליון קילומטרים בתנאי קיצון מגוונים.
כבסיס תשמש פלטפורמת PPE (ר"ת Premium Platform Electric) עליה יבוססו גם דגמי הליבה של אודי, לרבות ה-A6 e-tron שהוצגה לאחרונה בגרסת קונספט. פורשה לא חושפת כל פרטים על יחידת ההנעה של המקאן, פרט לכך שתהיה 800V בדומה לטייקן לטובת יעילות גבוהה - ביצועים וטעינה מהירה.
ניתן לשאר שהיצע המנועים יהיה דומה לזה שהוצג בקונספט של אודי: עם מנוע אחורי וקדמי המייצרים הנעה כפולה עם תפוקה משולבת של 476 כ"ס. מצברי 100 קוט"ש יקנו טווח נסיעה של יותר מ-700 ק"מ, עם אפשרות לטעינה אולטרה מהירה (270DC) ל-80% בתוך פחות מ-25 דקות, או תוספת של 300 ק"מ לטווח הנסיעה בתוך 10 דקות. יש להזכיר כי מדובר בנתונים עכשוויים העשויים להשתנות עד השקתו הרשמית של המקאן.
לא רק חשמלי: תמונות מכוניות הניסוי אותן מפרסמת פורשה לא חושפות הרבה מהעיצוב החיצוני, פרט ליחידות תאורה קדמיות דומות לטייקן ודלת תא מטען המשתפלת בחדות לאחור, בדומה לקאיין קופה.
עוד לפני שיווק הגרסה הנקייה מזיהום, יוצג מקאן חדש גם בגרסאות עם מנועי בנזין, ארבעה צילינדרים בגרסאות הבסיס ו-V6 בבכירות, לרבות גרסה היברידית-נטענת. ניתן לשער שהמקאן הבא יהיה גדול מקודמו לטובת שיפור מרחב המחיה עבור היושבים מאחור, מנקודות התורפה של הדגם הנוכחי. רוכשים יוכלו לבחור - כמו בדגם הנוכחי - בין קפיצי סליל למיתלי אוויר אדפטיביים.
מה אנחנו חושבים: פורשה טייקן, החשמלית הראשונה של מותג הספורט, זכתה להצלחה אדירה והוכיחה כי לצד תדמיתה כבעלת יכולת דינמית פנטסטית מהטובות בתעשייה, פורשה ראויה גם לצל"ש על תעוזה. בזמן שיצרניות מתחרות התחבטו בשאלה כיצד להציג ללקוחות המכורים רכב היברידי-נטען, היא כבר עסקה בחישמול מלא והציגה מוצר סופר מרשים. זה גם השתלם לה מאוד פיננסית, עם יותר מ-20 אלף יחידות רק בשנת השיווק הראשונה של המכונית, שהייתה בחלק מהשווקים פופולארית אפילו מהפנמארה.
אפשר להניח במידה גבוהה של ביטחון שהמקאן החשמלי יימכר במספרים גבוהים משמעותית. הן בגלל צורת המרכב השימושית וגם משום שתג המחיר שלו יהיה ללא ספק ידידותי יותר. השאלה היחידה היא לאיזו זירה הוא יידרש להיכנס, שכן 2023 נמצאת הרחק לפנים ובתעשיית הרכב המתקדמת בקצב כה מהיר לאחרונה, שום דבר כבר לא בטוח - אפילו הצלחה של רכב פנאי מבית פורשה.