ישראל נמצאת בדרך לחסינות עדר ממגפת הקורונה, וחיסוני הילדים צפויים להאיץ את התהליך: בימים הקרובים צפוי משרד הבריאות לאשר את חיסוני הילדים כאן, בעקבות אישור של מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) שהוענק בתחילת השבוע.
קראו עוד:
עד כמה החיסון חשוב? מהן תופעות הלוואי, ולמי הוא מתאים? להלן, כל הפרטים.
2 צפייה בגלריה
חיסון ילדים קורונה
חיסון ילדים קורונה
אם הילדים לא יחוסנו, תימשך מגפת הקורונה, לא ניתן יהיה לחזור לשגרת חיים, והילדים יימצאו בסיכון לתופעות לוואי קשות
(צילום: shutterstock)

מהו בדיוק האישור שהעניק ה-FDA?

מינהל המזון והתרופות האמריקני העניק לחברת פייזר אישור חירום לחסן בני 12 עד 16 נגד קורונה, בעקבות מחקר שהראה יעילות מרבית במניעת הדבקה ובטיחות גבוהה. חיסוני פייזר מאושרים כיום לשימוש לבני 16 ומעלה. בישראל ניתן אישור חריג לחסן גם בני 12 ומעלה המשתייכים לקבוצות סיכון, ובהן השמנת יתר, פגיעה ריאתית, סוכרת, טיפול כימותרפי או בני בית המשתייכים לקבוצות סיכון. חיסון ילדים כולל הוא קריטי לבלימת המגפה ולפתיחה נרחבת של בתי הספר ברחבי העולם.

איזה מחקר בוצע על ילדים?

פייזר ערכה מחקר בקרב 2,260 ילדים אמריקנים בני 12 עד 15. נמצא שלא היו מקרי הדבקה בקורונה בקרב אלה שקיבלו את שתי מנות החיסון, לעומת 18 מקרי הדבקה בקרב אלה שקיבלו זריקות דמה (פלצבו). כלומר, היעילות שנצפתה בקרב הנחקרים הגיעה ל-100%.
החוקרים מצאו גם כי רמות הנוגדנים המנטרלים בקרב הילדים המחוסנים היו גבוהות יותר מאלה שנצפו במחקרים הקודמים. תופעות הלוואי בקרב הילדים היו דומות לאלה של מתחסנים צעירים וכללו כאב, חום, צמרמורות ועייפות, במיוחד לאחר המנה השנייה. החברה ממשיכה לעקוב אחר המתחסנים במשך שנתיים ומעדכנת באופן שוטף את ה-FDA.
בניגוד לפייק ניוז שמופץ ברשת, החיסונים בטוחים לילדים לפחות כמו למבוגרים, ואפילו עם פחות תופעות לוואי. כך עולה מהמחקרים שבוצעו בחודשים האחרונים. גם בקרב ילדים המצויים בקבוצות סיכון ושקיבלו חיסון לא הייתה שום בעיה

עד כמה חשוב האישור שהעניק ה-FDA?

זהו הגוף הרגולטורי הגדול והמחמיר בעולם בכל הנוגע לאישורי תרופות, וחברים בו מאות רופאים ומדענים הבוחנים בקפידה כל בקשה. משרד הבריאות הישראלי נוהג להסתמך על האישורים שמעניק ה-FDA, ומאשרר אותם בארץ לאחר בדיקה חוזרת של צוותיו.

מדוע החיסון מאושר רק לבני 12 ומעלה ולא לילדים קטנים יותר?

על פי הנהוג, החיסונים נבדקים תחילה על בעלי חיים, לאחר מכן על מבוגרים בני 18 ומעלה, ורק לאחר שנמצאו יעילות ובטיחות גבוהות, יורדים מעגלי גיל הנבדקים. עם זאת, ניתן לומר שילדים בני 10 ומעלה (או כאלה השוקלים 30 ק"ג ומעלה) נחשבים מבחינה רפואית למבוגרים, ולכן צפוי שהם יגיבו לחיסון כמו בני נוער גדולים יותר. יש להניח שעם מתן האישור לבני 12 עד 16 יואץ האישור גם לגילים צעירים יותר.
2 צפייה בגלריה
חיסון ילדים פייזר
חיסון ילדים פייזר
יש להניח שעם מתן האישור לבני 12 עד 16 יואץ האישור גם לגילים צעירים יותר
(צילום: Shutterstock)

מתי יאושר החיסון גם לתינוקות ולפעוטות?

חברות פייזר ומודרנה החלו במחקר הבוחן את היעילות והבטיחות של החיסון בקרב בני חצי שנה ומעלה בכמה מינונים אפשריים. התוצאות צפויות להתקבל בסביבות ספטמבר. אז יוחלט על המינון האפקטיבי, ואז גם צפוי האישור.

למה חשוב לחסן את הילדים?

לאחר שמרבית האוכלוסייה הבוגרת בישראל כבר חוסנה, עיקר הנדבקים כיום הם ילדים, המדביקים זה את זה וגם גורמים להדבקתם של שאר בני הבית. אם הם לא יחוסנו, תימשך מגפת הקורונה בישראל, לא ניתן יהיה לחזור לשגרת חיים, והילדים יימצאו בסיכון לתופעות לוואי קשות. בחודשים האחרונים מתרבים הדיווחים על ילדים שנדבקו בקורונה ושסבלו במשך חודשים מעייפות, מכאבי שרירים ומהפרעות קשב וריכוז. לעיתים הייתה גם סכנת חיים ממשית בשל פגיעה בריאות ובשריר הלב.
בחודשים האחרונים מתרבים הדיווחים על ילדים שנדבקו בקורונה ושסבלו במשך חודשים מעייפות, מכאבי שרירים ומהפרעות קשב וריכוז. לעיתים הייתה גם סכנת חיים ממשית בשל פגיעה בריאות ובשריר הלב

עד כמה בטוח לחסן את הילדים?

בניגוד לפייק ניוז שמופץ ברשת, החיסונים בטוחים לילדים לפחות כמו למבוגרים, ואפילו עם פחות תופעות לוואי. כך עולה מהמחקרים שבוצעו בחודשים האחרונים. גם בקרב ילדים המצויים בקבוצות סיכון ושקיבלו חיסון לא הייתה שום בעיה.

איך יתנהל מבצע החיסונים?

טרם נקבע אם החיסונים יינתנו בבתי ספר או בקופות החולים, אבל הקופות הודיעו כי הן כבר ערוכות להתחיל לחסן את ילדי ישראל. ברגע שהמבצע יתחיל, ניתן יהיה לקבוע תור לחיסון הילד באפליקציה של הקופה שלכם, באתר או במוקד השירות שלה.