אירועי הימים האחרונים הובילו לפגיעות בנפש וברכוש והותירו נפגעים רבים עם שאלות באשר לזכויותיהם. מה עושים אם האוטו או הבית נפגעו, האם אני זכאי לפיצוי אם בדרך לממ"ד נפלתי ושברתי יד ומה אם נקלעתי למצוקה נפשית בעקבות המצב? ynet הכין לכם מדריך בנושא באמצעות עו"ד קרן פישר, אחראית מחלקת נזיקין במשרד ש. פרידמן.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
פגיעה ישירה בבית ביהוד
פגיעה ישירה בבית ביהוד
פגיעה ישירה בבית ביהוד
(צילום: אביגיל עוזי)
האוטו שלי נפגע מרסיסים, מי יפצה אותי? בישראל קיים חוק תגמולים לנפגעי פעולות איבה, תש"ל-1970 ("חוק התגמולים") ותקנות מכוחו, לפיהן מגיע פיצוי הן בגין נזקי רכוש והן בגין נזקי גוף שנגרמו, בין היתר, כפי שקורה כעת - נזקים כתוצאה מפעולות איבה של ארגון עוין לישראל או מפעולות שבוצעו תוך סיוע לארגון עוין, בשליחותו, מטעמו או על מנת לקדם מטרותיו.
החוק אף קובע חזקה לפיה אם נפגע אדם בנסיבות שיש בהן יסוד סביר להניח שנפגע פגיעת איבה, יראו את הפגיעה כפגיעת איבה אם לא הוכח אחרת. הפיצוי ניתן הן לתושב ישראל, הן לאזרח ישראלי והן למי שנכנס לישראל על פי אשרה או רשיון שניתנו לפי חוק הכניסה לישראל.
בהקשר זה מסבירה עו"ד ענת גינזבורג, מומחית לנזיקין, יו"ר ועדת נכים תגמולים ושיקום בלשכת עורכי הדין, כי מס רכוש הוא הגוף שמפצה במקרה שרכב או רכוש נפגע כתוצאה מפעולת איבה. לצורך כך, חייבים לקבל אישור מראש מקרן הפיצויים (מס רכוש) לפני תיקון הרכב. יש לפנות למוקד מס רכוש ולהגיש את התביעה על הטופס הרלוונטי בתוך שבועיים ממועד האירוע.
עו"ד ענת גינזבורגעו"ד ענת גינזבורגצילום: תומר שלום
עו"ד עמיקם חרל"פ, מומחה לתביעות ביטוח ונזיקין מסביר כי יש לבצע הפרדה בין האירועים שפקדו את מדינת ישראל בימים האחרונים: נזקים בשל פגיעות הרקטות ונזקים בגין המהומות בלוד, רמלה ועכו. במקרה של ונדליזם לאור המהומות בלוד, רמלה ועכו, לניזוק קיימות שתי אפשרויות – האחת, הגשת תביעה נזיקית כנגד הפוגע עצמו, דבר בעייתי מבחינת איתור הפוגע והוכחת התביעה. האפשרות השנייה היא דרך חוק מס רכוש הקובע כי ניזוקים יפוצו בגין מעשה אלימות "הנובע מהסכסוך הישראלי-ערבי". בכל הנוגע לחברות הביטוח, לרוב "פוליסות המקיף" מחריגות נזק הנגרם כתוצאה ממהומות אלה, רק אם המבוטח הרחיב ביוזמתו - דבר שלרוב אינו קורה.
הדירה שלי ניזוקה מפגיעת ישירה או מרסיסים, אני זכאי לפיצוי? עו"ד גינזבורג מסבירה כי יש להודיע באופן מיידי קרוב לזמן האירוע, כך שאנשי קרן הפיצויים (מס רכוש) ברשות המיסים יגיעו לדירה עם אנשי מקצוע כגון מהנדסים ושמאים על מנת לאמוד את הנזק.
מטרת השמאות היא לקבוע את שווי הפיצוי הכספי, כך שניתן יהיה לשקם ולתקן את הנזק, על פי אנשי מקצוע לפי בחירת הניזוק. הנפגעים יכולים לבחור בין שתי אופציות, האחת שיקום הנזק ע"י חברות מטעם הקרן לפיצויים, והשניה היא שיקום המבנה באמצעות אנשי מקצוע לפי בחירת הנפגעים.
יש להגיש הודעה על הנזק בתוך שבועיים ממועד האירוע. את תביעת הפיצויים יש להגיש בתוך שלושה חודשים ממועד האירוע. לגבי פיצוי על ידי חברת ביטוח המבנה, יש לבדוק את תנאי פוליסת הביטוח שרכשתם על מנת לוודא שאין החרגה של נזקי פעולת איבה.
ומה לגבי תכולת הדירה שנפגעה? במקרה של תכולת דירה, הנפגעים זכאים לפיצוי, על פי הקטגוריות הבאות: אין פיצוי על כסף מזומן, תכשיטים, אמנות (ציורים, פסלים וכו') ועתיקות; הנזק נגרם עקב אירוע איבה; הדירה נמצאת בשטח ישראל; הנפגעים הם בעלי הרכוש.
לצורך כך יש לפנות לקרן הפיצויים בתוך שבועיים ממועד הנזק ולהגיש תביעה לקרן הפיצויים תוך שלושה חודשים. ניתן להגישה גם באופן מקוון. כמו כן, יש לבדוק את פוליסת הביטוח היות ובחלק מהפוליסות ניתן לקבל פיצוי על תכולה המתייחס להפרש בין הפיצוי המוגבל שמשולם על ידי מס רכוש לבין הנזק בפועל.
עו"ד קרן פישרעו"ד קרן פישרצילום: אייל פרידמן
בעודי יורדת למקלט נפלתי מבהלה ושברתי את הרגל. מה עושים? נפילה או פגיעה בזמן ירידה למקלט או ריצה למרחב מוגן, כמו גם ריצה לחדר הילדים כדי להוציאם למרחב מוגן או לשמור עליהם בקשר עם קולות פיצוצים, אזעקות וכדומה, נחשבת כפגיעה כתוצאה מפעולות איבה, ככל שהנסיבות הנטענות שגרמו לפגיעה תוכחנה. אולם, יש להציג תיעוד כלשהו שיוכל לשמש יסוד לסבירות הנחה שמדובר בפעולת איבה במועד הנטען לפגיעה. למשל, שהמועד תואם למועד בו נשמעו אזעקות או הוצגו הודעות במדיה המורות על כניסה למרחבים מוגנים.
כיצד ניתן להוכיח שאני נפגע חרדה ומה הן זכויותיי? עו"ד נתן רון ודוד לסגולד ממשרד רון-פסטינגר המתמחה בדיני נזיקין, ביטוח ורשלנות רפואית, מציינים כי נפגע חרדה כתוצאה מנפילת רקטות עשוי לזכות בהכרה מהמוסד לביטוח לאומי (מל"ל) כ"נפגע פעולות איבה". לשם כך, עליו להגיש תביעה באמצעות הטופס המתאים למל"ל תוך ציון מדויק של זירת האירוע והמל"ל בודק את קיום האירוע מול כוחות הביטחון (יש במשרד הביטחון גוף שקרוי "הרשות המאשרת" שזה תפקידו).
משאושרה התביעה, ניתן להגיש למל"ל תעודות אי-כושר מלא כדי להוכיח היעדרות מהעבודה ואי-יכולת להשתכר כתוצאה מהאירוע ולקבל פיצוי עבור כך. בהמשך יש לבחון האם נותרו נזקים כדוגמת חרדות סיוטים וכו', העולים לכדי נכות נפשית זמנית או לצמיתות.
יש להקפיד על מעקב רפואי ותיעודו כדי לשכנע בקיום נכות כזו. ככל שתוכר נכות הדבר יזכה את הנפגע במענק חד פעמי (בנכות עד 19% לצמיתות) או בקצבה חודשית במקרים החמורים יותר - 20% נכות ומעלה.

מוקדי סיוע

לסיוע נפשי: ער"ן עזרה ראשונה נפשית: 1201 ובאתר קו סיוע למזון וצרכים חיוניים של לתת: 6833 הצ'אט האנונימי לסיוע נפשי של סה"ר המערך של עמותת עלם ברשת – מספק ייעוץ ותמיכה נפשית ברשת לבני נוער: צ'אט, אינסטגרם
פורסם לראשונה: 11:30, 12.05.21