יממה אחרי תחילת מבצע "שומר החומות" ואפשר לומר שגל הביטולים עבור חופשות שהוזמנו בארץ - כבר מורגש.
בבדיקה שערכנו עם מוקדי ההזמנות השונים מדובר בגל ביטולים של כ-20 אחוזים מאז שעות הבוקר, כשהנתון משתנה ועולה עם הזמן. עם זאת, ניתן לומר באופן כללי שבגלל משבר הקורונה הרבה חברות עדיין מאפשרות לבטל את ההזמנה בחינם עד ליום החופשה בחלק גדול מהמקרים - דבר שבא לטובתם מזמינים רבים כעת. הנה כמה שאלות נפוצות ותשובות עבור מי שהזמין חופשה לתקופה זו.
אם הזמנתי מלון בארץ לימים הקרובים ניתן לבטל אותו?
לפי שעה חלק מרשתות בתי המלון נותנות אפשרות של ביטול הנופש שהזמנתם ב-48 שעות הקרובות - בלי חיוב בדמי ביטול או עם אפשרות דחיית החופשה למועד אחר, או במלון אחר בארץ אם יש לרשת מלונות נוספים באזורים אחרים, בעיקר בצפון.
וזו החלוקה של ביטול או רק דחייה ושינוי החופשה ברשתות המלונות הגדולות בארץ:
מרשת פתאל נמסר: ״בשל הסלמת המצב הביטחוני, הרשת תאפשר לאורחיה לדחות את הנופש או להעבירו לאזור אחר בארץ. אורחים שהזמינו באזור אשדוד יקבלו החזר מלא.
מרשת ישרוטל נמסר: "אורחים שיש להם הזמנות ל-48 שעות הקרובות יוכלו, במידה וירצו, לבטל את חופשתם ללא דמי ביטול, לתאם תאריך חלופי או לשנות למלון אחר מקבוצת מלונות ישרוטל. אנו פועלים בהתאם לצו השעה ורגישים לשינויים הדחופים שעלינו לעשות בהתאם למצב הביטחוני, על כן חופשות המתואמות מעבר ל-48 שעות הקרובות נחליט בהתאם להתפתחות".
מחברת מלונות אפריקה ישראל המחזיקה במותגים vert ו-קראון פלזה, נמסר כי "החברה עושה ככל הניתן כדי לענות לדרישות הלקוחות לדחות את החופשה במידה ויש רצון שכזה, בנוסף במידה והפרש החופשה נמוך יותר בתאריך החדש הלקוח מקבל את ההפרש בהחזר כספי. בנוסף הרשת נותנת את האופציה ללקוחות לחכות עד הרגע האחרון (יום לפני) ובמידה שהמצב נשאר כפי שהוא ניתן לבטל את החופשה ללא דמי ביטול.
מרשת בראון נמסר כי ניתן לקבל החזר כספי מלא או להמיר למלון אחר בארץ.
ומה לגבי נופש בחג השבועות?
באשר לשבועות מרבית הרשתות לא נותנת עדיין תשובה ברורה מה יעלה בגורל החופשה של מי שהזמין מראש. מחלקן נמסר כי הן ימשיכו לעקוב אחר האירועים ובהתאם יתקבלו החלטות בהמשך. בשורה התחתונה, מי שהזמינו חופשה לשבועות מיום שבת או ראשון ואילך ולא יגיעו לחופשה - מאוד יכול להיות שלא יזכו לראות את הכסף בחזרה.
3 צפייה בגלריה
ברוכים הבאים למלון גליליון
ברוכים הבאים למלון גליליון
האם ניתן לבטל חופשה בארץ ואילו מלונות מספקים הנחות לתושבי הדרום? מלון גליליון
(צילום: רותם גולן)
אפשר להמיר את החופשה בארץ לחו"ל?
יש ספקיות תיירות שמאפשרות את זה, בעיקר אם הן מוכרות נופשים גם בארץ וגם לחו"ל. אגב, אחת הסיבות לכך היא מאחר שחופשה באי יווני או בקפריסין לרוב זולה יותר לעומת חופשה באילת. ואז נשאלת השאלה באיזו צורה יקבל הלקוח את ההפרשים שמגיעים לו אם בכלל. עניין זה עדיין בבדיקה.
מה לגבי נופש שהוזמן בבוקינג ישראל?
בבדיקה שערכנו עבור חופשה לסוף השבוע הקרוב שמועד הביטול בחינם עבורה פג שלשום, עלה כי ניתן היה לבטל אותה ללא תשלום אך זאת בעקבות פניית בוקינג לאותו מלון שבו הזמנתם את החופשה והוא רשאי להחליט האם לגבות דמי ביטול או לא.
מבוקינג. קום נמסר ל-ynet: "הבריאות והבטיחות של הלקוחות והשותפים שלנו במקומות האירוח בראש סדר העדיפויות שלנו. אנחנו זמינים 24/7 להעניק תמיכה ללקוחות ולשותפים לכל דבר שיצטרכו, כולל מציאת פתרונות לאלו שאולי יאלצו לבטל את הזמנתם או לערוך שינויים בתכניות החופשה שלהם".
חשוב לומר שלהבדיל מתקופת הקורונה - שאז ניתן היה לבטל חופשות בידיעה שתקבלו את מלוא או מרבית הכסף בחזרה, כאן בתי המלון לא מחוייבים להחזיר דמי ביטול עקב מצב ביטחוני.

"ביטולים באשדוד ובשאר הארץ"

כך למשל, לרשת "ישראל קנדה מלונות" - רוב הביטולים שנרשמו היום הם למלון באשדוד ובשאר הארץ. במלונות בטבריה, באילת ובים המלח והצפון ביטלו קבוצות לימים הקרובים. "המדיניות של הרשת למי שביטל - אפשרות להזמין חופשה חלופית בתאריך אחר ללא דמי ביטול", נמסר מ"ישראל קנדה מלונות".
לדברי שירלי כהן עורקבי, סמנכ"לית אשת טורס: "בשעות האחרונות אנחנו רואים עליה של כ-20% בביטולים לחופשת סוף השבוע וחג שבועות בישראל. עובדי אשת טורס בכל הארץ, גם מהמוקד שלנו באשקלון שנתון להפגזות, מטפלים בפניות ובעזרה ללקוחות. אנחנו מאפשרים ללקוחות לדחות את החופשה בארץ למועד אחר ללא חיוב דמי ביטול או להמיר את החופשה בארץ לחופשה בחו"ל".
מדיניות ביטול חבילות לחו"ל בחברת קשרי תעופה: "מאפשרים דחייה של החופשה למועד אחר ובנוסף מי שיבקש להמיר חופשה מאזורי סיכון יוכל לעשות זאת באופן חופשי".
בשטיח המעופף מסרו כי "לאור המצב הבטחוני, החברה מודיעה כי תאפשר ללקוחותיה אשר הזמינו טיסות או חבילות נופש לימים הקרובים ורוצים לשנות את מועד חופשתם - לעשות זאת ללא דמי ביטול או שינוי".

שינויי טיסות ומדיניות חברות התעופה

עם סגירת נתב"ג אמש למספר שעות והסטת הטיסות שהיו אמורות לנחות בישראל לקפריסין או חזרה ליעד המוצא, עלו שאלות רבות לגבי הטיסות בימים אלו.
חברת אל על מסרה כי היא עומדת בקשר רצוף עם גורמי הביטחון ורשות שדות התעופה ופועלת בהתאם להנחיות הגורמים המוסמכים, על מנת להבטיח את ביטחון הנוסעים והצוות.
בנוסף נמסר כי החברה תאפשר ללקוחות אשר מועד המראתם חל בימים הקרובים ומעוניינים לשנות את מועד טיסתם, לעשות זאת ללא דמי שינוי או להקפיא כרטיס למועד עתידי או יעד חלופי ללא דמי טיפול. כמו כן ניתן לבטל ולקבל שובר בערך מלא של הכרטיס.
באל על מדגישים כי "בשינוי מועד הטיסה למועד חלופי אנו מדגישים כי בקשות לשינוי למועד המראה חלופי עד לסוף חודש מאי - יבוצעו ללא הפרשי מחיר ועל בסיס מקום פנוי. על מנת לאפשר ללקוחותינו לשמור על קשר עם משפחותיהם גם במהלך הטיסה, אל על תאפשר שימוש ללא עלות בשרות הוואטסאפ בטיסות בהן יש WiF".
3 צפייה בגלריה
שער הכניסה לישראל בנתב"ג
שער הכניסה לישראל בנתב"ג
שינויים בטיסות בעקבות המצב הביטחוני
(צילום: shutterstock)
מישראייר נמסר כי "יש מעט בקשות לביטול ושינוי. נכון להיום כל הטיסות מתקיימות כרגיל. אנחנו מאפשרים ללקוחות לשנות מועדים וכו' ללא דמי ביטול או שינוי".
ארקיע הודיעה אמש כי היא תאפשר לנוסעים הטסים היום (יום ד') לשנות את טיסתם למועד אחר לאותו יעד ללא דמי שינוי ועל בסיס מקום פנוי.
חברות התעופה האמריקנית דלתא איירליינס, יונייטד איירליינס והחברה שרק נכנסה לכאן בסוף השבוע האחרון - אמריקן איירליינס, ביטלו את הטיסות שלהן לארץ היום ומחר עם צפי שביטולים אלו יימשכו גם לאחר מכן.
קבוצת לופטהנזה הודיעה היום כי בעקבות המצב הביטחוני בישראל ולאחר התייעצות עם גורמי הביטחון בארץ ובמשרדים הראשיים בגרמניה, קבוצת לופטהנזה מעדכנת את לוח הטיסות שלה לימים הקרובים. להלן לוח הטיסות המעודכן ליום רביעי 12.5.21:
פרנקפורט - תל אביב: LH690 שהיתה מתוכננת להמריא היום, ה-12 במאי מפרנקפורט, נדחית למחר ה-13 במאי. המראה מפרנקפורט בשעה 08:25 ונחיתה בתל אביב בשעה 13:30.
תל אביב – פרנקפורט: LH691 בתאריך ה-13 במאי המראה מתל אביב בשעה 14:30 ונחיתה בפרנקפורט בשעה 18:00.
פרנקפורט – תל אביב: LH686 בתאריך ה-13 במאי (ללא שינוי): המראה מפרנקפורט בשעה 10:20 ונחיתה בתל אביב בשעה 15:25.
תל אביב – פרנקפורט: LH687 בתאריך ה-13 במאי (ללא שינוי): המראה מתל אביב בשעה 16:30 ונחיתה בפרנקפורט בשעה 20:00.
מינכן - תל אביב: LH684 שהיתה מתוכננת להמריא היום, ה-12 במאי, נדחית למחר, ה-13 במאי. המראה ממינכן בשעה 09:50 ונחיתה בתל אביב בשעה 14:30.
תל אביב – מינכן: LH683 בתאריך ה-13 במאי. המראה מתל אביב בשעה 15:30 ונחיתה במינכן בשעה 18:30.
אוסטריאן איירליינס:
וינה – תל אביב: OS861 שהיתה מתוכננת להמריא היום, ה-12 במאי, נדחית למחר, ה-13 במאי. המראה מווינה בשעה 08:05 ונחיתה בתל אביב בשעה 12:30
תל אביב – וינה: OS858 בתאריך ה-13 במאי. המראה מתל אביב בשעה 13:30 ונחיתה בוינה בשעה 16:15.

הנחות במלונות ישראל עבור תושבי הדרום

בעקבות האירועים הביטחוניים, התאחדות המלונות מפרסמת כעת רשימת בתי המלון שייתנו הנחות לאורחים תושבי הדרום ועוטף עזה. ההטבה תינתן בהצגת תעודת זהות וכתובת מגורים באזור הרלוונטי ועל בסיס מקום פנוי.
הנחות מלונות לתושבי הדרום
מלונות שמספקים 30% הנחה:
"ניאה" בשבי ציון, "אלדן" בירושלים, "בית קטן בבקעה" בירושלים, "גני ירושלים", "מגדלה" בטבריה, "רמות" ברמת הגולן, רשת מלונות סי הוטלס – המלונות ב"נווה אילן" ו"אחוזת אסיינדה" במעלות, "בל" בתל אביב, "נווה שלום", "אלמא" בזיכרון יעקב, "שפיים", "גליליון" בגליל העליון, "דייז" בטבריה, "הגושרים" בגליל העליון, "פרימה פארק" בירושלים, "פוסט הוסטל" בירושלים.
כמו כן, מלון IBIS ירושלים מרכז העיר, מרשת מלונות ACCOR הבינלאומית מזמין את תושבי הדרום ועוטף עזה להתארח במלון בהנחה של 50%. רשת מלונות "פתאל" מציעה 20% הנחה לתושבי הדרום בכל מלונות הרשת ו-5% נוספים למזמינים באתר הרשת. רשת מלונות סמארט-מצפה רמון, טבריה וירושלים, 350 שקלים לזוג באמצ"ש על בסיס לינה בלבד, תוספת 50 שקלים לילד, בכל מלונות הרשת. בנוסף, רשת מלונות "בראון" מציעים עד 50% הנחה במלונות הרשת בת"א וירושלים.
חברת מלונות אפריקה ישראל המחזיקה במותגים Vert וקראון פלזה תעניק הנחה של 20% לאירוח במלונות הרשת ברחבי הארץ.
ב-15 מלונות הבוטיק של רשת אטלס בתל-אביב, בירושלים ובחיפה - מציעים לתושבי עוטף עזה, שדרות וקו העימות לינה בעלות של 600 שקלים לזוג ללילה כולל ארוחת בוקר (תוספת של 150 שקלים לילד), כאשר ניתנת למזמינים גם אפשרות לבטל את ההגעה עד השעה עשר ביום האירוח.
הנחות והטבות נוספות לתושבי הדרום מופיעות כאן.
אתר הנופש "צימר לנד" מציע לתושבי הדרום גם הנחה של 50%. "למרות שמרבית מתחמי הנופש תפוסים בימים הקרובים בשל חג השבועות, בצימר לנד מציעים לחבר את תושבי הדרום ועוטף עזה למתחמים שפנויים עדיין אשר יעניקו הנחה משמעותית עבורם ולאפשר להם הפוגה מהמצב הביטחוני המתוח. לשם כך, האתר פתח מוקד רישום לתושבי הדרום ועוטף עזה שמעוניינים לנצל את ההטבה ויסייע להם בחיבור למתחמי הנופש", נמסר מדוברות החברה.

במקום חופשה בישראל - "בואו לאתונה"

ליאון אביגד, מייסד ובעלים משותף של מלונות בראון מסר ל-ynet כי "אנחנו מקבלים לא מעט שאלות לגבי יוון וגם באתר נרשמה עליה של כ-30% בכניסות למלונותינו באתונה. הזמנות ישראלים לאתונה נכנסות באופן רציף, עם עלייה לא מאד משמעותית בהזמנות, כנראה שחלק מהעניין הוא סגירת ופתיחת נתב"ג אמש והודעות על ביטולי טיסות היום.
3 צפייה בגלריה
הנוף ממלון לייטהאוס אתונה
הנוף ממלון לייטהאוס אתונה
מלונות בראון באתונה
(צילום: Vangelis Petrakis)
"כרגע יש לנו שני מלונות פעילים באתונה - בראון אקרופול ווילה בראון ארמו, אליו יצטרפו מלונות נוספים עם פתיחת התיירות ביוון ב-15 במאי. במלון שוהים כרגע אורחים מישראל, וצפויים להצטרף אליהם נוספים במהלך סוף השבוע של חג השבועות. אין ביטולים בהזמנות לאתונה ואנחנו מזמינים את כולם לבוא לחופשה מרגיעה באתונה היפה".