יחידות הנעה היברידיות-נטענות מבטיחות לשלב את הטוב מכל העולמות. גם אפשרות לשימוש בחשמל נקי מזיהום לצורך נסיעות קצרות, גם שימוש במנוע בנזין לנסיעות ארוכות ללא חרדת טווח. אבל כל הטוב הזה לא מגיע בחינם, שכן מכוניות שמצוידות בהן נדרשות לשאת מאות קילוגרמים של סוללות.
  • לא רוצים לפספס אף כתבה?
עוד כתבות למנויים:
פיז'ו וטויוטה למשל מציעות יחידות הנעה כאלה ברכבי הפנאי הפופולאריים שלהן, 3008 וראב4 בהתאמה - שניים שנחשבים בגרסאותיהם הרגילות לטובים בקטגוריה. מלבד ידידותיות לסביבה וחיסכון מובטח בדלק, לשניהם ביצועים טובים משמעותית בזכות החיזוק החשמלי, אבל גם תג מחיר של כרבע מיליון שקל - גבוה בעשרות אלפי שקלים ממחיר גרסאות היברידיות רגילות. הם באמת שווים את זה?
5 צפייה בגלריה
טויוטה ראב4 PHEV ופיז'ו 3008 PHEV
טויוטה ראב4 PHEV ופיז'ו 3008 PHEV
טויוטה ראב4 PHEV ופיז'ו 3008 PHEV
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע בנזין: ארבעה צילינדרים, טורבו, 1.6 ליטר, 200 כ"ס
מנוע חשמלי, קיבולת מצברים: קדמי (110 כ"ס) ואחורי (113 כ"ס), 13.2 קוט"ש
תפוקה משולבת: 300 כ"ס, 53 קג"מ
תמסורת: שמונה הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 5.9 שניות, 240 קמ"ש
טווח נסיעה חשמלי, צריכת דלק (יצרן): 63 ק"מ, 76.9 ק"מ לליטר
מחיר: 255 אלף שקל
מנוע בנזין: ארבעה צילינדרים, 2.5 ליטר, 185 כ"ס
מנוע חשמלי, קיבולת מצברים: קדמי (182 כ"ס) ואחורי (54 כ"ס), 18.1 קוט"ש
תפוקה משולבת: 306 כ"ס
תמסורת: אוטומטית רציפה, הנעה כפולה
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 6 שניות, 180 קמ"ש
טווח נסיעה חשמלי, צריכת דלק (יצרן): 75 ק"מ, 100 ק"מ לליטר
מחיר: 255 אלף שקל
על אף שהם ותיקים יחסית, שניהם נראים עדכניים ומודרניים, ומלבד אזכור יחידות ההנעה הם זהים ויזואלית לגרסאות הרגילות. מי מהם נאה יותר? הפיז'ו נראה מעט יותר "קרבי", הטויוטה מעט יותר אלגנטי. בשני המקרים לא מדובר ביצירות אמנות, אך באותה מידה אין טענות. בדיוק כמו גרסאות רגילות.
כך גם סביבת הנהג הדומה לגרסאות בנזין, אך כאן יש לנו מנצח. ל-3008 עיצוב פנים מקורי, חומרי ריפוד ודיפון איכותיים ומגוונים יותר ומראה עדכני ביחס למתחרה היפני, הודות ללוח מחוונים דיגיטלי מלא ("12.3) עם תצוגת נתונים משתנה. הצג בראב4 ("7) צנוע יותר במידה ניכרת, ואף שמסך המגע בפיז'ו קטן יותר ("8 לעומת "9), הוא איכותי יותר.
5 צפייה בגלריה
פיז'ו 3008 PHEV
פיז'ו 3008 PHEV
פיז'ו 3008 PHEV
(צילום: ניר בן זקן)
היכן הטויוטה מנצח? בסעיף ממשק תפעול מערכות אינטואיטיבי יותר. הוא גם מציע מושב נהג נוח יותר לאורך זמן, עם שטחי חלונות גדולים יותר וראות עדיפה כלפי חוץ. גם מרחב המחיה מאחור טוב משמעותית לרגליים ולראש, ויש בו גם אפשרות לכיוון מסעד הספסל, לצד חמישה שקעי USB (שקע בודד בצרפתי). גם תא המטען שלו גדול משמעותית (490 ליטר לעומת 395 ליטר), וכולל שקע חשמל "אמיתי" (220V).
רשימת האבזור של שניהם כוללת ריפודי עור, כיוון חשמלי למושב הנהג עם חימום למושבים קדמיים (בראב4, גם לאחוריים), בקרת אקלים מפוצלת, מפתח חכם, דלת תא מטען חשמלית וחישוקי "19, בעוד הפיז'ו מוסיף משטח טעינה אלחוטי וחלון שמש. מערכות הבטיחות של שניהם כוללות בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת.
5 צפייה בגלריה
טויוטה ראב4 PHEV
טויוטה ראב4 PHEV
טויוטה ראב4 PHEV
(צילום: ניר בן זקן)
יחידות ההנעה של שניהם משלבות מנוע בנזין - גדול (2.5 ליטר) בטויוטה, צנוע (1.6 ליטר) ומוגדש בפיז'ו - עם מנוע חשמלי המחוברים לגלגלים הקדמיים בראב4 באמצעות תיבה רציפה, וב-3008 באמצעות תיבת שמונה הילוכים אוטומטית. לשניהם מנוע חשמלי נוסף המחובר ישירות לגלגלים האחוריים, ומייצר בכך הנעה כפולה והספק מרבי דומה, כ-300 כ"ס.
התיבה הרציפה בטויוטה מאפשרת ביצועים טובים יותר בתאוצות ביניים הודות לתגובה מהירה יותר. החסרון: כשהיא נדרשת למאמץ פתאומי עולה המנוע לסל"ד גבוה וקבוע ומרעיש. התיבה בפיז'ו לעומת זאת מרשימה בפעולה חלקה וטבעית יותר.
לראב4 מצברים גדולים יותר (18.1 קוט"ש לעומת 13.2 קוט"ש), המאפשרים טווח נסיעה חשמלי רשמי של 75 ק"מ, לעומת 60 ק"מ בפיז'ו. בין היתר כדי לאמוד את יעילות יחידת ההנעה, חלקו הראשון של המבחן שילב 30 ק"מ של נסיעה עירונית בגוש דן ו-70 ק"מ של נסיעה בין-עירונית במהירות שיוט נינוחה - פרופיל נהיגה די מתבקש של בעלי מכוניות כאלה. והתוצאה: צריכת הדלק בפיז'ו עמדה על 21.7 ק"מ לליטר, וצריכת הדלק בטויוטה על 35.7 ק"מ לליטר. נתונים מעולים אך התפלאו לשמוע: נמוכים פי שלושה מאלו המובטחים על ידי היצרניות.
בנהיגה ארוכה יותר, עם מגוון סוגי כבישים וללא טעינה חוזרת, נסע הראב4 18.1 ק"מ לכל ליטר בנזין בממוצע, לעומת 13.5 ק"מ לליטר בלבד ל-3008. נתונים אלה מלמדים היטב על שתי נקודות חשובות. 1. הטויוטה ללא ספק חסכוני יותר. 2. בנסיעה ארוכה מתקרבים הנתונים (מאוד) לאלה של גרסאות "רגילות". זה גם מכיוון שמצברים במשקל 400-350 ק"ג הופכים לאחר התרוקנותם לנטל של ממש על צריכת הדלק, וגם מעלה תהיות ראשוניות בנוגע לאטרקטיביות של רכישתם.
5 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
תוספת של מאות קילוגרמים למשקלם מחייבת הקשחה של מערך המתלים אצל שניהם, ובהתאם נוחות הנסיעה אינה טובה כבאחיהם הרגילים. בהשוואה ביניהם הראב4 עדיף, בעיקר בתוך העיר ועל אספלט לא מושלם, עם ספיגת שיבושים טובה יותר במהירות נמוכה. ה-3008 הנוקשה ממנו סובל בעיר אך מציג יתרון בכביש המהיר, ועל הדרך הוא גם מבודד טוב יותר רעשי רוח ודרך.
וזה לא הכול. הפיז'ו מציג יכולת דינמית טובה משמעותית, ואף שגם הוא סובל מתוספת המשקל, הוא הרבה פחות מושפע ממנה. הטויוטה אף הפתיע לרעה עם יכולת דינמית נמוכה לא רק בהשוואה זו אלא בכלל, עם מגבלות אחיזה נמוכות שמופיעות ללא אזהרה מראש. הוא סובל גם מלוחמת הגה תחת האצה חזקה, מכיוון שמרבית הכוח של מערכת ההנעה משוגר לגלגלים הקדמיים, בעוד שבפיז'ו חלוקת הכוח מאוזנת הרבה יותר. גם התחושה בדוושת הבלם של הראב4 פחות אחידה, עם מעבר לא חלק בין בלימה רגנטיבית לבלמים עצמם.
5 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
יחידות הנעה היברידיות נטענות היו שלב ביניים הכרחי במעבר של תעשיית הרכב מבנזין ודיזל לחשמל, אבל כיום מתאימות בעיקר לקהל לקוחות ספציפי עם טווח נסיעה מוגבל ועמדת טעינה פרטית. אחרת, אין סיבה לרכוש את כלי הרכב האלה. לא עם פער מחיר גדול שכזה בהשוואה לגרסאות הרגילות, ולא בהתחשב באובדן הנוחות והיכולת הדינמית. נוהגים עד 50 ק"מ ביום? זו יכולה להיות אלטרנטיבה מעניינת שתרחיק אתכם כמעט לחלוטין מתחנת הדלק. נוהגים יותר? ותרו על הסיוע החשמלי ורק תרוויחו, ועל הדרך תחסכו עשרות אלפי שקלים במחיר הרכישה.
מי מהשניים טוב יותר? אם אתם מחפשים רכב בעל שאר רוח ויכולת דינמית גבוהה, ה-3008 הוא העדיף ובאופן מופגן. אבל עבור הלקוח הפוטנציאלי, שמחפש רכב פנאי משפחתי עם המון מקום, טווח חשמלי ארוך יחסית ונוחות תפעול (שלא להזכיר שמירת ערך יוצאת דופן), הראב4 הוא המנצח.
פורסם לראשונה: 07:48, 14.05.21