בעקבות המצב הביטחוני, הקבלנים נגד סיום תמ"א 38: ל-ynet נודע כי נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, שלח אמש (ד') מכתב בהול לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ובו טען כי סיום תוכנית תמ"א 38 מהווה "הפקרת חיי אזרחים". סרוגו התייחס להחלטה שקיבלה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה ב-2019, לפיה באוקטובר 2022 יפוג תוקפה של תוכנית המתאר הארצית למיגון מבנים מפני רעידות אדמה, שמהותה בניית ממ"דים וחיזוק בניינים מפני מתקפות טילים ורעידות אדמה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"מדובר על התוכנית היחידה שדואגת למיגון אזרחי ישראל כנגד התקפות טילים ורעידות אדמה לצד כיפת הברזל", כתב סרוגו, "אנו פונים אליכם בדרישה דחופה כי תפעלו לאלתר, במלוא סמכויותיכם לביטול ההחלטה על סיומה של תמ"א 38. נכון למועד כתיבת מכתב זה, לא רק שאין תוכנית חלופית אלא אף שהרשויות המקומיות מוסיפות 'חטא על פשע' ונוקטות בשורה של פעולות המסכלות לאלתר ביצועם של מיזמי תמ"א 38".
1 צפייה בגלריה
תמ"א 38
תמ"א 38
פרויקט תמ"א 38
(צילום: באדיבות החברה לחיזוק מבנים)
סרוגו הוסיף כי "שיקולי התכנון והמחסור בתשתיות צריכים להידחות מול שיקולי הצלת החיים - בטח בשכונה בה אנו חיים". הוא הזכיר כי בישיבה של ועדת ההיגוי הממשלתית הבין משרדית להיערכות לרעידות אדמה, הציגה הוועדה עמדה לפיה יש להאריך את התוכנית בחמש שנים, "שכן ביטולה יביא לסיכון חיי אדם". עוד הוסיף במכתב, שנשלח גם לשר הביטחון בני גנץ, שר האוצר ישראל כץ ושר הפנים אריה דרעי, הממונה על מינהל התכנון ועל הרשויות המקומיות, כי יש "להפעיל את סמכויות הממשלה ככל הנדרש על מנת להאריך באופן מיידי את תוקפה של תמ"א 38, ללא הגבלת הזמן".
ראול סרוגו, נשיא התאחדות בוני הארץ.ראול סרוגוצילום: כפיר סיון
מוקדם יותר אתמול אמר סרוגו כי "ממשלת ישראל חייבת להתעורר ולבטל את הכוונה שלה לעצור את תמ"א 38. ההודעה בעניין זה של הממשלה הביאה לעצירת מיגון הבתים הישנים במרכז הארץ, וגרירת הרגליים של הממשלה הביאה לביטול הכוונה לייצר תוכנית מיגון ישימה בפריפריה. מעל מיליון בתי אב לא ממוגנים ברחבי הארץ, מהם מעל 300 אלף דירות בגוש דן לבדו שהיו יכולות לקבל פתרון מזמן אם המדינה היתה מקדמת זאת. אנחנו קוראים לממשלה לשבת איתנו ולקבוע כלים שיאפשרו התחדשות עירונית ומיגון בתים ישנים בכל הארץ".

"בניית ממ"ד - צורך קיומי"

יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, הוסיף כי "התברר פעם נוספת וביתר שאת עד כמה אומללה ההחלטה על הקפאת תוכנית תמ"א 38 וכמה פקידי רשויות התכנון מנותקים מהשטח. בעוד הביקורת על המודיעין של ישראל טוענת שלא היה מוכן לבאות, אנו יודעים בוודאות כי רשויות התכנון יודעות עד כמה גדול אחוז הבניינים והנכסים הלא ממוגנים בישראל, ויש לתת על כך את הדעת ובאופן מיידי. יש להכריז על דחיית סיומה של תוכנית תמ"א 38 בעוד 5 שנים לפחות, אחרת מדובר בסיכון של אוכלוסייה בסדר גודל רחב והם יצטרכו לתת על כך את הדין".
כתב הוסיף כי "במקביל, צריך להפקיע את קבלת ההחלטות התכנוניות מידי הרשויות והועדות המקומיות והמחוזיות ולהחליט על מדיניות כלל ארצית שתיושם בהקדם על ידי הותמ"ל (הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור) ותביא לתכנון מתחמים שיתנו פתרון לאוכלוסייה גדולה ככל האפשר, וכן ייקחו בחשבון גם את המרחב הציבורי, את שטחי הפנאי ואת האזורים הירוקים תוך עירוב שימושים לטובת דיירי הפרויקט ולטובת הישוב כולו".
יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, ערן סיב, התייחס אף הוא להחלטה לבטל את התוכנית הנוכחית למיגון וביקר את התוכנית החלופית לתמ"א 38, שמייתרת התייחסות ברמת הבניין הבודד (בעיקר פרויקטים של תמ"א 38/1 - חיזוק ותוספת). לדבריו, "בימים אלה המדינה לומדת שאין תחליף לתמ"א 38/1. מדובר בפרויקט המהיר ביותר, שמביא את התוצאות הטובות ביותר ובזמן הקצר ביותר. בזמנים קשים אלו אנחנו מבינים שבניית ממ"ד זהו צורך קיומי, הכרחי ומיידי בכל בית במדינת ישראל, לא רק בדרום הארץ – גם במרכז ובצפון. המדינה צריכה להפיק לקחים מהאירועים האחרונים. כל בעל נכס במדינה צריך להיות זכאי לממ"ד ללא מגבלות של בירוקרטיה מצד הרשויות".
גורמים בכירים בתכנון מסרו כי "מדובר באמירה צינית, מאחר שהקבלנים יודעים היטב שתמ"א 38 נכשלה בדיוק מהסיבה שהיא לא סיפקה מיגון ביישובי הפריפריה. לעומת זאת, היא יושמה ברובה במרכז הארץ, איפה שלקבלנים משתלם כלכלית. כדי לספק מיגון לפריפריה צריך למצוא פתרון אחר, ולא להמשיך בתמ"א 38, ולהחליף את המנגנון הקיים בכלים ראויים יותר עבור השכונה והעיר".