מרחב מוגן מציל חיים: בצל המצב הביטחוני, הנחיות פיקוד העורף קובעות כי יש להיכנס למרחבים מוגנים כדי להגן על חיי אדם, בהם מקלט, ממ"מ (מרחב מוגן מוסדי במבנים ציבוריים או משרדים), ממ"ק (מרחב מוגן קומתי) וכמובן ממ"ד (מרחב מוגן דירתי). המרחבים המוגנים נועדו להציל חיים בזמן מצבי חירום שונים כגון ירי רקטות, רעידות אדמה ואירוע חומרים מסוכנים, והם קיימים בישראל מאז 1982 במטרה לספק מיגון במקום הקרוב ביותר לאזרח.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בישראל רק כ-40% מכלל הדירות ממוגנות, כאשר מתוך כמעט שלושה מיליון דירות למגורים - כ-1.6 מיליון דירות ללא ממ"ד, כך לפי נתונים של התאחדות הקבלנים בוני הארץ. על פי דו"ח מבקר המדינה שפורסם אשתקד, כ-2.6 מיליון תושבים בארץ חיים ללא מיגון תקני. האירוע שאירע אתמול (ד') בשדרות, במסגרתו נהרג עידו אביגל בן ה-5 מרקטה שפגעה בבניין מגוריו, וככל הנראה רסיסיה חדרו את חלון הממ"ד שבו שהה עם משפחתו, הוא אירוע חריג שככל הידוע לא היה כמותו, ולפי מומחי מיגון מדובר במקרה שההסתברות שלו מזערית.
2 צפייה בגלריה
החלון המנופץ בממ"ד בשדרות
החלון המנופץ בממ"ד בשדרות
אירוע חריג. החלון המנופץ בממ"ד בשדרות
"המרחבים המוגנים עוברים בדיקות רבות: חוזק הבטון, תפקוד ומיגון החלונות והדלתות, הטיח, האטימות ועוד. זאת על ידי מכון התקנים במעבדות המכון ובאתרי הבנייה וכן על ידי מעבדות חיצוניות", מסביר מנהל אגף הבניין במכון התקנים הישראלי, ד"ר בני ברוש, מומחה למיגון ופיצוצים ומהנדס בניין, לשעבר המהנדס הראשי של פיקוד העורף ומרצה באוניברסיטת אריאל. "מדובר במקום הבטוח ביותר להיות בו במצבי חירום ורמת המיגון והעמידה בתקן גבוהה מאוד. בעת בנייה, מתכנן השלד מחויב לתכנן את המרחב המוגן לפי התקנות של פיקוד העורף. יצרני החלונות והדלתות ומוצרי המיגון אמינים ומצויים תחת תווי התקן של מכון התקנים".
לגבי המקרה המצער בשדרות, אומר ברוש כי "מדובר בהסתברות מזערית בעקבות מספר גורמים. רסיסים שמצליחים לחדור 18 מ"מ פלדה קיימים באחוזון קטן מאוד. הסיכוי שדווקא רסיס כזה יפגע בחלון של המרחב המוגן ולא באחד הקירות הוא מאוד קטן. הסיכוי שיפגע באחד הנוכחים בממ"ד לאחר החדירה קטן גם הוא. מה שהחמיר כאן את המצב היה שלפי הדיווחים, הרסיס הגיע מפיצוץ במבנה סמוך בזווית קרובה יותר לאופקית מאשר ביחס לפגיעה במפלס הרחוב".
ואכן, מדובר צה"ל נמסר כי "מתחקיר ראשוני של אירוע הממ"ד בשדרות התברר כי מדובר היה במקרה חריג של שבר רקטה במהירות ספיציפית שהתפוצצה במגע ראשוני עם הבניין ולא בתוכו. החלון היה תקני. אנו ממליצים להמשיך לשהות בתוך הממ"דים ולסגור את חלון הפלדה ואת החלון המגן וכן לשהות מתחת לקו החלון".

המרחבים המוגנים נבדקים בפועל בחוות פיצוצים

"חלון הפלדה מציל חיים. יש לסגור ולנעול אותו בזהירות עוד לפני ההתראה על מצב חירום, ועל הנוכחים בממ"ד לשבת מתחת לגובה החלון", מוסיף ברוש. "זה נכון שאזור מאתגר יותר למיגון בממ"ד הוא החלון, אבל לא ברכיב שאינו מוגן. הסיבה שמותקן חלון היא הצורך להשתמש בחדר ביומיום וכן לאפשר יכולת לתקשר פיזית עם הסביבה החיצונית, לעיתים אף לצורכי חילוץ".

לדברי רמי לוי, יועץ מיגון שעובד מול פיקוד העורף ב-22 השנים האחרונות, "פיקוד העורף מקפיד מאוד בכל הקשור לתכנון מרחבים מוגנים, מתוך כוונה לשמור על רמת הבטיחות הגבוהה ביותר לאזרחי מדינת ישראל, ומתעקש לעמוד בסטנדרטים הגבוהים ביותר ובמפרטים המפורטים ביותר - בכל מקום בארץ, לא משנה אם מדובר בחזית או לא. כל האביזרים שמשתמשים בהם במרחבים מוגנים - מסגרות, זכוכיות, מהצינור הקטן ביותר ועד הדלת, כולם נושאים תווי תקן ישראליים תחת פיקוח. כל פרט שמתוכנן מאושר ומבוקר על ידי מכון התקנים וכל דלת, חלון, מערכת אוורור וסינון וצינור נושאים תו תקן".
לוי מדגיש כי הממ"ד הוא המקום הבטוח ביותר לשהות בו בשעת חירום. "פיקוד העורף בודק את התכנון ויישום המוצר בפועל תחת פיצוץ אמיתי. יש חוות פיצוצים בדרום הארץ ומפעילים עליהם מטענים כדי לבדוק את השרידות", הוא אומר. "לא מדובר בחישוב סטטיסטי אלא במחקר בפועל של התנהגות המרחב המוגן תחת אש. המקרה בשדרות עוד צריך להיבחן והוא אירע בעקבות הצטברויות של סטטיסטיקות שחברו יחד. זה באמת מקרה נדיר ואין תיעוד למקרה כזה בעבר, זה לא אירוע טיפוסי שקרה אי פעם ויש בו כדי להקיש על הכלל".
2 צפייה בגלריה
עידו אביגל
עידו אביגל
"המקרה בשדרות עוד צריך להיבחן". עידו אביגל ז"ל בן ה-5, שנהרג מפגיעת הרקטה

"לקדם תוכנית ארצית לתוספת ממ"דים בתמרוץ ממשלתי"

הבוקר (ה') פורסם לראשונה ב-ynet כי הקבלנים פנו לראש הממשלה בדרישה שלא לבטל את תוכנית המתאר הארצית למיגון מבנים מפני רעידות אדמה (תמ"א 38), בטענה שמדובר בתוכנית היחידה שיכולה לסייע למיגון חיי אדם. במקביל, נודע ל-ynet כי שורה של גורמים בענף הנדל"ן קוראים לממשלה לקדם תוכנית ארצית לתוספת ממ"דים בתמרוץ ממשלתי.
לדברי יגאל צ'ודנר, מנכ"ל חברת נתיבי הקמה המתמחה בניהול הליכי רישוי וסטטוטוריקה, "הממ"ד שוב הוכיח בימים האחרונים עד כמה הוא מהותי להצלת חיים במקרה של מתקפת טילים. עם זאת, עדיין בעשרות אלפי דירות בישראל אין ממ"ד מחד, ומאידך אין כדאיות כלכלית לתמ"א 38 או לפינוי בינוי, שבמסגרתם לרוב מקבלים דירה חדשה עם ממ"ד. כיום החסם להוספת ממ"ד אינו חסם רישויי. אם דיירים באשקלון, אשדוד או יבנה יפנו לוועדת התכנון וירצו להוסיף ממ"ד לדירתם - לרוב הם לא ייתקלו במכשול רישויי, המכשול הוא תקציבי ותפעולי".
לדבריו ,"תמ"א 38 הצליחה באזורי הביקוש כי יש מאחוריה תמריץ כלכלי, היזמים הם אלו שבתחילת הדרך הניעו את ייזום התוכנית. ראוי שמינהל התכנון ייצור תוכנית מתאר ארצית שמטרתה תוספת ממ"דים, ושבמסגרתה המדינה תסייע בסבסוד הממ"ד ותייצר תמריצים ליזמים. כמו כן, יש ליצור הליך רישוי מקוצר ברשויות המקומיות שיאפשרו אישור מהיר של התוכניות. לנוכח פקיעתה של תמ"א 38 וההליכים הארוכים הכרוכים בקידום תוכניות פינוי ובינוי, יש לתת מענה מיידי לנושא תוספת הממ"דים".
עו"ד ענת בירן, מומחית בדיני תכנון ובנייה ומי שמלווה יזמים ובעלי דירות בקידום התחדשות עירונית, הוסיפה כי "לאחר ליל הבלהות שעברו אתמול מרבית אזרחי ישראל, ראוי שכל מי שאמון על התכנון במדינה, בין אם הוא יושב במשרד הפנים, במינהל התכנון או בוועדות המקומיות והמחוזיות, לראות לנגד עיניו אותם אזרחים שמתגוררים בדירות ללא ממ"ד ואתמול התמודדו עם מתקפת טילים קטלנית ללא הגנה. אסור לבטל את תמ"א 38 לפני שיש פתרון יעיל אחר, במיוחד בנסיבות הנוכחיות, בהן רשויות רבות גוררות רגליים ברישוי פרויקטי תמ"א וממתינות לפקיעתה".
לדברי רוני בריק, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים במחוז השרון, "ההסלמה הביטחונית של היומיים האחרונים מעלה שוב על סדר היום את החשיבות של מיגון הדירות בישראל בממ"דים. כיום יש עשרות אלפי דירות בארץ שאין בהן ממ"ד, ושניתן למגן אותן בקלות במסגרת התחדשות עירונית. העימות עם חמאס ממחיש כמה לא היה נכון לבטל את תמ"א 38 ולא לגבש תוכנית חלופית ראויה בהיקפים גדולים. 'התחדשות בניינית' כפי שמכנה אותה שר השיכון יעקב ליצמן לא תיתן מענה למיגון ראוי של כל הבניינים בישראל שזקוקים לממ"ד, ולכן מוטב שהמדינה תחשוב על משהו אחר. התחדשות עירונית היא הפתרון - ובמתחמים שלמים ובכמויות ענק, ויפה שעה אחת קודם. כל עיכוב מסכן חיי אדם, וזה לא קלישאה - ראינו זאת היטב אתמול בלילה".
גורמים בכירים בתכנון מסרו כבר אתמול בעניין הדרישה שלא לבטל את התמ"א כי "מדובר באמירה צינית, מאחר שהקבלנים יודעים היטב שתמ"א 38 נכשלה בדיוק מהסיבה שהיא לא סיפקה מיגון ביישובי הפריפריה. לעומת זאת, היא יושמה ברובה במרכז הארץ, איפה שלקבלנים משתלם כלכלית. כדי לספק מיגון לפריפריה צריך למצוא פתרון אחר, ולא להמשיך בתמ"א 38, ולהחליף את המנגנון הקיים בכלים ראויים יותר עבור השכונה והעיר".
פורסם לראשונה: 11:08, 13.05.21