שתף קטע נבחר

אברהם אוסקר נדחה - וישלם 202 מיליון שקל

אוסקר הורשע עם אחרים בהונאת מס בסכומי עתק בענף הדלק בפרשת "אנרגיה מתחדשת". הוא חויב בכפל המע"מ שלא שולם. הערעור שלו נדחה

בית המשפט לעניינים מנהליים בבאר שבע דחה לאחרונה את ערעורו של אברהם אוסקר על החלטת רשות המסים לגבות ממנו את חוב המס של חברה שהייתה בשליטתו ושניכתה חשבוניות פיקטיביות בסכום של כ-101 מיליון שקל. אוסקר טען כי אין בסיס לחייב אותו באופן אישי אך השופטת יעל ייטב קבעה בין היתר שקיזוז החשבוניות הפיקטיביות נעשה בידיעתו והוא נטל חלק פעיל בתוכנית העבריינית.

 

כתב האישום שהוגש ב-2012 ייחס לאוסקר יחד עם אחרים עבירות לפי חוק מס ערך מוסף וחוק איסור הלבנת הון. הוא הואשם כי החברה שהייתה בשליטתו מכרה דלק לחברה שהייתה בבעלות יניב קנרש. לאחר שנוצר חוב מצד קנרש, הם נפגשו ב-2011 והוחלט שקנרש יוציא לחברה של אוסקר חשבוניות פיקטיביות שיקטינו בכזב את סכום המס שתידרש לשלם.

 

סך כל החשבוניות הפיקטיביות שהוצאו במסגרת קשירת הקשר עמד על יותר מ-735 מיליון שקל, כאשר סכום המע"מ הנובע מהן היה מעל 1010 מיליון שקל. בהסדר טיעון הורשע אוסקר בניכוי חשבוניות פיקטיביות בסכום זה. הוא נדון לשש שנות מאסר, לחילוט של שמונה מיליון שקל ולקנס בסך 400 אלף שקל.

תביעה. אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
אילוסטרציה(צילום: shutterstock)

במקביל חייבה רשות המסים את החברה של אוסקר בכפל מס בגין ניכוי מס תשומות שלא כדין בסכום של כ-203 מיליון שקל. בהחלטה נוספת חויב אוסקר לשלם את החוב באופן אישי. החיוב התבסס על סעיף בחוק מס ערך מוסף המאפשר לגבות חוב של חברה מבעל תפקיד בה אם המעשים נעשו בידיעתו.

 

אוסקר ערער על ההחלטה לחייב אותו אישית. הוא טען שרשות המסים מקיימת אכיפה בררנית שכן אלפי חברות הורשעו בביצוע עבירות על חוק מס ערך מוסף, אך רק לעיתים נדירות ביותר החיוב הוטל על בעלי תפקידים. לדבריו בתקופה הרלוונטית נוהלה חברת אוסקר בידי קנרש ולא על ידו, כך שיש לייחס את חובותיה לקנרש.

 

הוא הדגיש כי הוא עצמו לא גרף אגורה אחת לכיסו בעקבות הפרשיה וטען שמטרת החשבוניות שנוכו בספריה של החברה שלו הייתה להעביר את נטל המס לחברות של קנרש, והוא לא העלה בדעתו שקנרש לא ישלם את המס שהועבר אליו.

 

רשות המיסים טענה מנגד כי אין להתערב בהחלטה שכן ההליך המנהלי היה תקין. ואכן, השופטת יעל ייטב קבעה שמדובר בהחלטה סבירה שלא נפל בה כל פגם. היא ציינה כי כתב האישום בו הודה המערער מלמד שהוא נטל חלק פעיל בביצוע התוכנית העבריינית וקיזוז החשבוניות הפיקטיביות נעשה בידיעתו ובהסכמתו.

 

בפסק הדין צוין כי לא זו בלבד שאוסקר ידע שקנרש לא שילם את המע"מ בעסקאות שבהן מכרה החברה דלק לחברותיו של קנרש, הוא אף נתן הסכמתו להוצאת החשבוניות הפיקטיביות שאינן משקפות עסקאות אמת ושנוכו בידי חברת אוסקר לשם התחמקות מתשלום מס.

 

השופטת הדגישה בהקשר זה כי המערער היה בעל המניות היחיד, המנהל והדירקטור של החברה שלו. ביחס לטענת המערער כי לא הפיק רווח מהפרשה כתבה כי הוא התקשר עם קנרש לשם הפקת רווחים ולא מטעמים אלטרואיסטים. הוא חויב בהוצאות בסך 70 אלף שקל.

 

  • לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן
  • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין
  • ב"כ המערער: עו"ד ערן ערבה
  • ב"כ המשיבה: עו"ד אורית רם, עו"ד איילה ושדי-אלדר
  • עו"ד דבבורה אביטבול עוסקת במיסים
  • הכותבת לא ייצגה בתיק
  • ynet הוא שותף באתר פסקדין

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אילוסטרציה
צילום: shutterstock
צילום: אוליבר פיטוסי
עו"ד דבבורה אביטבול
צילום: אוליבר פיטוסי
מומלצים