כאשר ברקע מבצע שומר החומות ומהומות בתוך ישראל, אישרה הלילה (שישי) חברת הדירוג S&P את דירוג האשראי של מדינת ישראל ברמה של -AA.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הודעת חברת דירוג האשראי הבינלאומית S&P הגיעה בעיתוי מפתיע, כאשר למרות העימות הצבאי, העובדה שטרם הוקמה ממשלה בישראל ואין תקציב מדינה מאושר - קבעה החברה כי היא שבה ומאשרת את דירוג האשראי של מדינת ישראל על החוב במטבע חוץ ברמה של -AA עם תחזית דירוג "יציבה". במודיס מדורגת ישראל ברמה של A1 ובפיץ' ברמה של +A.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וישראל כץ סיור במפעל גילרו בבית שמש
בנימין נתניהו וישראל כץ סיור במפעל גילרו בבית שמש
בנימין נתניהו וישראל כץ
(צילום: עמית שאבי)
בהודעתה, מתייחסת חברת הדירוג להסלמה במצב הביטחוני בשבועות האחרונים, אך במקביל מדגישה את חוזקות הליבה של ישראל בדירוג האשראי וביניהן: כלכלה עשירה ומגוונת, חשבונות חיצוניים חזקים, מדיניות מוניטרית גמישה ויכולות מימון גבוהות של הממשלה. בנוסף מציינת חברת הדירוג לחיוב את מבצע החיסונים המוצלח ותרומתו להתאוששות המשק ממשבר הקורונה. על פי החברה, המגבלות העיקריות על דירוג האשראי הינן סיכונים גיאו-פוליטיים, נטל חוב גבוה יחסית ואי היציבות הפוליטית.
החברה מציינת לחיוב את הסכמי אברהם שנחתמו לאחרונה בין ישראל, איחוד האמירויות הערביות, בחריין, סודן ומרוקו, ומעריכה כי הם יסייעו לשיתוף פעולה כלכלי, מסחרי וביטחוני בין המדינות.
כמו כן, מציינת החברה כי לראשונה מזה שני עשורים עמד שיעור הצמיחה בשנת 2020 על שיעור שלילי של 2.6%, אך מדגישה כי מדובר בשיעור ירידת תוצר סביר ביחס למדינות אחרות. לגבי שנת 2021, צופה החברה התאוששות מהירה של המשק עם צמיחת תוצר של כ-5%.
לגבי המצב התקציבי, מצוין בדו"ח כי בשנת 2020 הגירעון הממשלתי עמד על כ-12% מהתוצר ומעריכה כי שיעור החוב הממשלתי נטו צפוי לעלות בשנים הקרובות מרמה של 71% לרמה של כ-76% מהתוצר. למרות עלייה זו, מציינת החברה כי בהשוואה למדינות הייחוס, למדינת ישראל חשבונות חיצוניים חזקים, עודף מתמשך בחשבון השוטף, מדיניות מוניטרית גמישה וגישה לשווקי ההון המקומיים והגלובליים. החברה מציינת לחיוב את הארכת משך חיי החוב ל-9.2 שנים ואת ההנפקות הגלובליות שבוצעו בשנת 2020 לטווחים של 30 ועד 100 שנה. החברה צופה כי הממשלה תבצע צעדי ריסון תקציבי החל מהמחצית השנייה של שנת 2021, שיורידו את רמות הגירעון לכ-4% בשנים 2022-2023.
החברה מסבירה כי במקרה שהתוצאות התקציביות תהיינה טובות יותר מהתחזיות הנוכחיות שלהם או במקרה של שיפור משמעותי בסביבה הביטחונית במזרח התיכון, יתכן בעתיד שיפור הדירוג. לחלופין, אם תתרחש האטה כלכלית עמוקה וארוכה יותר, שתוביל להידרדרות משמעותית יותר מהצפוי במצב התקציבי, או במקרה של הרעה במצב הבריאותי שיגרום להרעה במצב התקציב מעבר לתחזיות החברה, אז עלולה להתרחש פגיעה בדירוג.
שר האוצר, ישראל כץ, קיבל את דו"ח החברה הערב ואמר כי "בשנה האחרונה כלכלת ישראל הוכיחה ביתר שאת את חוזקתה ויציבותה, וזאת על אף משבר בריאותי חמור שפקד את העולם כולו. גם כעת, למרות ההסלמה הביטחונית, חברת S&P בחרה להשאיר את דירוג האשראי של ישראל ברמתו הגבוהה של -AA עם תחזית יציבה. צעד זה מהווה הבעת אמון, נוספת באיתנות המשק הישראלי, תוך ציון לטובה של פרויקט החיסונים ושל תכניות הסיוע הנרחבות למובטלים ולעסקים שהעמדנו להתמודדות עם משבר הקורונה ומדיניות היציאה מהמשבר, וכן את "הסכמי אברהם".
"דירוג גבוה זה יאפשר לנו להמשיך ולנקוט את כלל הפעולות הנדרשות בכדי לתמוך ביציאה ממשבר הקורונה תוך חיסכון בהוצאות מימון, שאותן נוכל להפנות בחזרה עבור פיתוח והזנקת המשק הישראלי, ועל כך אני מברך. אבקש להודות לחשב הכללי יהלי רוטנברג ולכל גורמי המקצוע באוצר שהובילו את עבודת המשרד מול חברות הדירוג, ועל תרומתם החשובה להישג המשמעותי".
החשב הכללי, יהלי רוטנברג אמר כי "אישור הדירוג ברמתו הגבוהה מעיד על איתנות ועוצמת הכלכלה הישראלית המטיבה להתמודד בהצלחה עם זעזועים שונים ותדע לעשות זאת גם בהמשך. גם בעת מצב חירום ותוך כדי יציאה ממשבר הקורונה, כלכלת ישראל מפגינה חוסן ונותרת בדירוג גבוה. החלטת חברת הדירוג מדגישה בין היתר את מדיניות ניהול החוב האחראית לאורך שנים רבות".