שתף קטע נבחר

דירות נמכרו בגלל השוק האפור, החייבת קיבלה פטור

אישה טענה שאין ביכולתה לשלם את חובותיה המוצהרים כי השתמשה בכסף ואין ביכולתה להציג קבלות. ביהמ"ש הורה על תוכנית פירעון מקלה

בית המשפט המחוזי בחיפה הורה לאחרונה על מתן הפטר מותנה לחייבת בת 67 עם נסיבות חיים קשות: מדובר בהחלטה חריגה של השופטת אילת דגן בשל העובדה שהחייבת מכרה בעבר שלוש דירות שהיו בבעלותה - לטענתה לצורך סגירת חובות לשוק האפור - שלא במסגרת הליך פשיטת הרגל ובניגוד לחוק.

 

החייבת מגדלת את נכדה לאחר שאביו (בנה) מת בשנה האחרונה בטרם עת. בן אחר שלה נמצא במעצר בית בביתה והיא משמשת כמפקחת עליו. בסוף 2017 נפתח בעניינה תיק פשיטת רגל וניתן צו לכינוס נכסיה בשל חובות מוצהרים של 1.13 מיליון שקל, מתוכם אושרו 17 תביעות חוב על סך כ-730 אלף שקל.

 

היו לה גם חובות בשוק האפור על רקע הסתבכות של בנה בהימורים. לדבריה, בין השנים 2011-1998 היא מכרה שלוש דירות שהיו בבעלותה כדי לכסותם, אך מאחר ששילמה לגורמים בשוק האפור אין באפשרותה לספק הוכחות על כך.

אילוסטרציה: חשבונות (צילום: shutterstock)
אילוסטרציה(צילום: shutterstock)

לאחר כארבע שנים בהליך, הגישה החייבת באמצעות עו"ד אביעד גלס בקשה להכריז עליה פושטת רגל ולתת לה הפטר מחובות. הוא הציע תוכנית פירעון שלפיה היא תשלם 20 אלף שקל ב-20 תשלומים, והפנסיה שלה – בסך 40 אלף שקל – תמומש.

 

במנותק מתוכנית הפירעון היא ביקשה מבית המשפט גם לשחרר לה סכום של 8,000 שקל שמעוקל בחשבונה, על מנת שתוכל לערוך אזכרה במלאת 11 חודשים למות בנה.

 

הנושים לא התייצבו לדיון, והשופטת אילת דגן הכריזה עליה כפושטת רגל בהסכמת עו"ד שלי חודדה מטעם כונס הנכסים הרשמי והמנהל המיוחד עו"ד גיא הירש. עם זאת, האחרונים התנגדו לתוכנית הפירעון שהציעה החייבת ולמתן ההפטר, לנוכח נסיבות יצירת החובות והעובדה שהדירות שהיו ברשותה נמכרו לצדדים שלישיים ולא ניתן לדעת מה נעשה עם הכסף.

 

השופטת ציינה כי התנהלות החייבת מול גורמים בשוק האפור באופן שבו התשלומים לא היו כדין ולא ניתן להתחקות אחר הכספים אכן בעייתית. עם זאת, היא קבעה כי מדובר במקרה חריג ומיוחד שבו על בית המשפט לסייע לחייבת שנסיבות חייה קשות במיוחד. יכולתה להמשיך לייצר הכנסות בהתחשב בגילה מוגבלת הגיעה לגיל ואין לה כספים ונכסים אחרים שמהם לפרוע את החובות.

 

לפיכך השופטת אימצה את תוכנית הפירעון שהציעה החייבת והורתה על מימוש כספי הפנסיה שלה וחיובה בתשלומים חודשיים של 1,000 שקל, שאם תעמוד בהם תקבל הפטר מכל חובותיה.

 

בתוך כך השופטת נענתה לבקשת החייבת לבטל את העיקול בחשבון הבנק. היא הורתה כי 2,000 שקל מהסכום שמעוקל יועברו לחייבת לכיסוי הוצאות האזכרה לבנה המנוח, והיתרה תועבר לקופת הכינוס.

 

  • לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן
  • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין
  • ב"כ החייבת: עו"ד אביעד גלס
  • ב"כ כונס הנכסים הרשמי: עו"ד שלי חודדה
  • המנהל המיוחד: עו"ד גיא הירש
  • ynet הוא שותף באתר פסקדין

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים