לפני מספר חודשים הועברו במדינת ג'ורג'יה חוקי הגבלת הצבעה מהמחמירים ביותר מאז חתם הנשיא לינדון ג'ונסון על חוק שוויון זכות ההצבעה ב־1965. ג'ורג'יה, מדינה עם דפוסי הצבעה שמרנים, העניקה בבחירות האחרונות ניצחון לג'ו ביידן בהפרש של פחות מ־13 אלף קולות. הרפובליקנים השולטים במדינה עמדו תחת לחץ כמעט פיזי מצד דונלד טראמפ להודיע כי עשרות אלפי קולות דמוקרטיים היו מזויפים. הם ביצעו שלוש ספירות חוזרות ונאלצו להכריז כי ביידן אכן ניצח, אבל מיד אחרי ניגשו לעבודה כדי להעביר חוקים שיבטיחו שזה לא יקרה שוב: סגירת קלפיות באזורים של ריכוזי מצביעים שחורים, החמרת התנאים להרשמה להצבעה ועוד־ועוד.
כתבות נוספות למנויים
3 צפייה בגלריה
באופן יוצא דופן, ליגת הבייסבול נקטה עמדה
באופן יוצא דופן, ליגת הבייסבול נקטה עמדה
באופן יוצא דופן, ליגת הבייסבול נקטה עמדה
(צילום: AP)
  • לא רוצים לפספס אף כתבה?
כמה ימים לאחר שמושל ג'ורג'יה בריאן קמפ חתם על חבילת החוקים החדשה, הודיעה ליגת הבייסבול (MLB) כי היא מעבירה במחאה את משחק האולסטאר מאטלנטה לדנבר. "ליגת הבייסבול המקצוענית תומכת בזכות ההצבעה של כל האמריקאים ומתנגדת להגבלות בקלפי", נאמר בהודעה. הצעד התקבל בתדהמה אמיתית. בניגוד ל־NBA, ופה ושם גם לליגת הפוטבול (NFL), ליגת הבייסבול נוהגת לברוח רחוק ככל האפשר מנקיטת עמדה פוליטית או סתם שנויה במחלוקת, וגם מזוהה מסורתית עם הצד השמרני של אמריקה.
ההחלטה של ה־MLB הייתה שעון מעורר עבור חברי קונגרס רפובליקנים, שהבינו כי המגמה נמצאת פה כדי להישאר: מותגים גדולים כבר לא פוחדים לשים את הרגל במים הרותחים של אמריקה המפולגת, ובדרך כלל לוקחים את הצד הפרוגרסיבי, זה המכונה היום "Woke". המונח נולד לפני כמה שנים בקרב אקטיביסטים שחורים, שנשאו אותו בגאווה, אבל מאז נוכס על ידי הצד השמרני/לבן, והפך כינוי גנאי כלפי לוחמי צדק חברתי ולמעשה כל מי שנושא אג'נדה פרוגרסיבית.
ראש המיעוט הרפובליקני בסנאט, מיץ' מק'ונל, הזהיר מנקיטת אמצעים נגד חברות שימשיכו להתערב בפוליטיקה. "חלקים מהמגזר הפרטי מתנהלים כאילו הם ממשלת woke", אמר מק'ונל, "תאגידים יזמינו השלכות חמורות אם יהפכו כלי רכב לאספסוף של השמאל הקיצוני המנסה לחטוף את המדינה". הריכוז המוגזם של מילות באז שמתסיסות את הימין בארה"ב רק הדגיש את הדאגה העמוקה של ראשי הימין הפוליטי מתופעה שמזעזעת אותם עד עמקי הנשמה: העסקים הגדולים, שמאז ומתמיד היו מזוהים עם המפלגה הרפובליקנית, מפנים להם את הגב.
3 צפייה בגלריה
הימור שהשתלם. הפרסומת של נייקי עם קולין קאפרניק
הימור שהשתלם. הפרסומת של נייקי עם קולין קאפרניק
הימור שהשתלם. הפרסומת של נייקי עם קולין קאפרניק
(צילום: EPA)
לפני מספר שבועות פירסם אתר החדשות Axios כי חברת טויוטה נמצאת בראש רשימת חברות שחזרו לתרום לחברי קונגרס רפובליקנים שהתנגדו לאישור תוצאות הבחירות בהן ניצח ביידן. ההתנגדות עזרה להוביל לאירועי הדמים של 6 בינואר, ואחריהם הודיעו עשרות חברות כי הן מפסיקות לתרום לפוליטיקאים האלה. חצי שנה מאוחר יותר, שבו חברות רבות לתרום להם בשקט. כשהתברר כי טויוטה מובילה את הרשימה, תגובת הנגד של לקוחות ובעלי מניות הייתה קטלנית. כמה ימים אחרי הודיעה טויוטה, שוב, כי היא מפסיקה לתרום לחברי הקונגרס האלה.
גם זה משהו שבעבר פשוט לא היה קורה, אבל הזמנים השתנו, המארג החברתי באמריקה משתנה, והעסקים הגדולים מבינים את זה כנראה הכי טוב.
ראשי תאגידי הענק מצביעים מסורתית למועמדים רפובליקנים, אבל הם קודם כל אנשי עסקים שיודעים כי הצרכנים העיקריים שלהם הם צעירים ותושבי הערים הגדולות, ועד כמה שזה אולי מדכדך את המנכ"לים באופן אישי - מדובר בדמוגרפיה ליברלית.
וכך קיבלנו בשנים האחרונות מדיסני – פעם תאגיד־העל הלבן ביותר באמריקה – את "קפטן אמריקה" השחור; יצרנית הגלידה Ben & Jerry’s הודיעה כי black lives matter, ואתמול, בצעד שהתקבל בישראל בזעם רב, הודיעה שלא תמכור את מוצריה בהתנחלויות. חברת Dove ייצרה בקבוקי סבון נוזלי בדימויי גוף שונים; מגזין בגדי הים של Sports Illustrated כלל צילום שער של דוגמנית בבורקיני; Gillette הפיקה פרסומת עם נער טרנסג'נדר מתגלח; בנק אוף אמריקה הפסיק לעשות עסקים עם חברות שניהלו מתקני כליאה למהגרים.
בקיץ 2017 התחולל ויכוח חריף במטה של חברת נייקי האם לסיים את החוזה עם קולין קאפרניק - הקווטרבק שכריעת הברך שלו במחאה על אלימות משטרתית כלפי שחורים הפכה אותו לדמות מפלגת שלכל אחד הייתה דעה עליו. ברגע האחרון הוחלט שלא לבטל את החוזה.
3 צפייה בגלריה
כריעת הברך של קולין קאפרניק
כריעת הברך של קולין קאפרניק
כריעת הברך של קולין קאפרניק
(צילום: EPA)
שנה אחר כך כבר היה קאפרניק הפנים של נייקי, תחת הסלוגן הכי woke שאפשר לדמיין: "Believe in something. Even if it means losing everything" ("האמן במשהו גם אם זה אומר להפסיד הכל"). הקונצנזוס אז היה שנייקי, מותג שכמעט לא טועה, עשה הפעם טעות פטאלית. אבל מהר מאוד התברר שהחברה שוב לא טעתה. ההימור על כך שהקהל הצעיר, המגוון והעירוני שקונה נעלי ספורט יחזיר לה על תמיכתה בקאפרניק, התגלה כמוצלח מאוד, גם כלכלית וגם מבחינת המוניטין.
מאז נפתחו כל הסכרים. לכן לא מקרי שהטניסאית נעמי אוסקה, שמביעה דעות פוליטיות ומדברת בחופשיות על בעיות נפשיות, היא האישה המרוויחה ביותר מחסויות בהיסטוריה של הספורט, והיום זו כבר כמעט תחרות בין תאגידים בשאלה מי יהיה יותר woke. כשאפילו אתר הפורנו Pornhub מקדם מאבק בשינויי אקלים ושותל עצים בתמורה לצפיות, נראה שכבר באמת אין דרך חזרה.