שתף קטע נבחר

פסילה ובוחני תנועה: שאלות ותשובות בתעבורה

תיקי תעבורה נעים מעבירות חניה קלות שכרוכות בתשלום קנס וכלה בעבירות חמורות שתוצאתן גרימת מוות. אלה הנושאים שכל נהג צריך להכיר

 

אילוסטרציה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
אילוסטרציה(צילום: shutterstock)

1. מה מוגדר בחוק כגרימת תאונה?

גרימת תאונה היא עבירת תעבורה חמורה שבה נהג גורם לתאונה בכביש בינו לבין אובייקטים או משתמשי דרך אחרים, כגון הולכי רגל, רכבים, נהגי אופניים וכו'.

 

2. האם תאונה עצמית היא גם עבירת תעבורה?

כמובן. תאונה שגורמת נזק לנהג עצמו ונעשתה הפרת כללי תעבורה היא עבירת תעבורה.

 

3. מה קורה כאשר נהג נתפס לאחר שהוא מבצע עבירה של גרימת תאונה?

כאשר מתרחשת תאונה ולפני שהדבר מגיע לפתחו של בית המשפט, נפסל הנהג מלנהוג ברכב על ידי קצין תעבורה משטרתי ("פסילה מנהלית"). זמן הפסילה המנהלית משתנה על פי הקבוע בחוק לשלוש תקופות: במקרה של תאונה "קלה" ייפסל נהג מלנהוג ל-30 יום, במקרה שבו נפגע אדם או ניזוק רכוש ייפסל נהג מלנהוג ל-60 יום ובמקרה שבו מת אדם אחר (תאונת דרכים קטלנית) ייפסל נהג מלנהוג למשך 90 יום.

 

4. האם ניתן לקצר את משך הפסילה המנהלית?

בעזרת עורך דין שיידע לטעון את הטיעונים המתאימים ובהתאם לנסיבות ניתן יהיה להגיש בקשה לבית המשפט על מנת שיקצר משך הפסילה המנהלית.

 

5. מה קורה אחרי הפסילה המנהלית? האם הדבר נגמר בכך?

לא. יש לחלק את התקופה לאחר הפסילה המנהלית לשני שלבים: הראשון הוא בקשת הפסילה עד לתום ההליכים והשני הוא השלב של הגשת כתב האישום לבירור ביצוע העבירה.

 

בבקשת הפסילה עד לתום ההליכים מבקשת התביעה שהנהג ייפסל מלנהוג עד לתום בירור האשמה בביצוע העבירה. משמע, השופט מחליט האם יותר לנהג לנהוג תוך כדי שהוא מנהל את משפטו ולא אם הוא ביצע את העבירה בפועל.

 

6. אז מהו כתב האישום?

במקביל לבקשת הפסילה עד לתום ההליכים מוגש כתב האישום ובהתאם לעובדות הרשומות בו יתנהל משפטו של נאשם בעבירות תעבורה. השופט יצטרך לקבוע האם הנהג אכן ביצע את העבירה בה הוא מואשם.

 

7. האם לא מדובר בהליך אחד? האם מדובר בשני הליכים שונים?

אכן, מדובר בשני הליכים שונים ונפרדים אשר מתנהלים במקביל. יש להבין כי עבירות התעבורה הן חלק מעולם המשפט הפלילי.

 

8. מי זה בוחן התנועה, איך הוא קשור להליך?

בוחן התנועה הוא גורם משטרתי המוסמך לבצע בדיקות תעבורה על מנת לקבוע את אשמתו של נהג בתאונת דרכים. הבוחנים הם גורמים מקצועיים אשר עוברים שלל קורסים אך לעיתים ניתן לעלות על פגמים בזיהוי הגורם האשם או להטיל ספק.

 

9. גרמתי לתאונה. האם אני צריך להתייעץ עם עורך דין?

במקרים שבהם התאונה לא הסתיימה בנזק קל לרכב והחלפת פרטים, בייחוד במקרים בהם נפגע אדם, מומלץ מאוד לפנות לעורך דין מקצועי שישיג עבורכם את התוצאה הטובה ביותר.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים