את עסקת הנדל"ן הראשונה שלה שרון ביטון מוזס לא תשכח, למרות שמאז כבר עשתה עשרות עסקאות בארץ ובחו"ל. אבל מהעסקה הקטנה הזו, דירה מוזנחת בקומה הרביעית בלי מעלית בבניין מתפורר ברחובות, היא הבינה את הפוטנציאל שטמון בנדל"ן ומאז רצה קדימה.
  • לא רוצים לפספס אף כתבה?
עוד כתבות למנויים:
"זו הייתה דירה שעמדה ריקה חצי שנה ואף אחד לא רצה לקנות. המתווך היה מיואש ואפילו לא רצה לעלות ארבע קומות כדי להראות לי. אני זוכרת שאני פותחת את הדלת וכל הדירה מלאה בחרא של יונים. אנשים היו מגיעים, עושים אחורה פנה ויוצאים, אבל איכשהו הבנתי שיש פה הזדמנות.
"באותה תקופה טרנד פיצולי הדירות בתל-אביב היה בשיאו ומשקיעים החלו לזלוג גם לרחובות, בגלל מכון ויצמן. כשראיתי את הדירה קלטתי שהמבנה מתאים לפיצול. עשיתי תוכנית עסקית והבנתי שזו עסקה טובה אבל לא היה לי כסף.
2 צפייה בגלריה
שרון ביטון מוזס ואחותה דליה מזעקי מוזס
שרון ביטון מוזס ואחותה דליה מזעקי מוזס
שרון ביטון מוזס ואחותה דליה מזעקי מוזס
(צילום: עדית מיארה)
"לא הייתי מוכנה לוותר והתחלתי לדבר עם כל מי שאני מכירה על העסקה עד שמצאתי בן של דודה שחי בלונדון שהחליט ללכת על זה. הוא אפילו לא בא לראות את הדירה וסיכמנו חצי חצי על הרווח. המטרה הייתה לבנות הון עצמי כדי שאתחיל להשקיע לבד.
"אחרי שקנינו את הדירה חשבתי שאולי במקום להתחיל לשפץ ולהשקיע זמן וכסף, אפשר למכור כבר ככה ברווח. ובאמת פירסמתי אותה מחדש יחד עם הסקיצה של תוכנית הפיצול והיא נקנתה תוך 4 חודשים ב-120 אלף שקל יותר מבלי שנעשה כלום. אפילו לא טיטאנו אותה. ככה התחלנו".
שרון (42) ואחותה דליה מזעקי מוזס (46) מובילות בשנים האחרונות קהילה של אלפי נשים שרוצות ומנסות להיכנס לתחום ההשקעות בנדל"ן שבו שולטים גברים. ב־2017 הקימה שרון את נדל"נשי ומאז כבר הכשירה מאות נשים וליוותה אותן בתהליך ההשקעה. "רציתי לייצר מרחב נשי בטוח ומקצועי שבו נשים יוכלו ללמוד יחד ולהכיר את עולם הנדל"ן. זה עסק חברתי שהמטרה שלו לחתור להעצמה של נשים ולתת להן את הידע והכלים באופן חופשי, ומרחב להתייעצות שהן לא יכולות לקבל בדרך אחרת. הקמנו קהילה בפייסבוק, שם אנחנו מדברות על מינוף, אזורי השקעה, אדמות חקלאיות. אנחנו רוצות לעזור לנשים להגיע למקור אמין של ידע", אומרת שרון.
אל הנדל"ן היא הגיעה כי הבינה שבמקצוע שבחרה לעצמה יהיה קשה מאוד להתפרנס. ״הייתי קרימינולוגית קלינית, סיימתי תואר שני והתחלתי לעבוד בכלא איילון במחלקה פסיכיאטרית סגורה. זו הייתה תקופה שאני ובעלי רצינו לקנות דירה. לא היה לנו כסף אז גירדנו מההורים וחתמנו על זכרון דברים. באותו לילה בעלי לא הצליח להרדם, פשוט קיבל התקף חרדה וקם בבוקר ואמר לי 'אני לא רוצה לעשות את זה ולהיות מסונדל כל החיים. חייבים למצוא דרך אחרת'.
"זה היה סמוך ליום ההולדת שלו וקניתי לו מתנה את הספר 'אבא עשיר, אבא עני', ואמרתי לו 'בוא נפתח את הראש'. ובאמת הספר הזה שינה לי את החיים. תוך כדי חופשת לידה עשיתי קורס השקעות נדל"ן והתחלתי לקלוט שיש לי את החוש לזה".
אחרי הניסיון המוצלח עם העסקה הראשונה ברחובות היא התחילה לעסוק בתיווך ובליווי משקיעים, אבל אחרי כמה שנים הבינה שזה לא מספיק. "ב־2017 החלטתי שנמאס לי מהעסק לליווי משקיעים ותיווך באזור רחובות. היה חסר סיפוק. כל השנים של התיווך, כמה שלא הרווחתי טוב, הייתי חולמת בלילה שאני חוזרת לעבוד בכלא. עולם החומר לא ממלא גם את העולם הרוחני ואת הצורך במשמעות ובסיפוק, הבנתי שאני חייבת לעשות משהו שמחבר לי את העולמות.
"הקמתי קבוצה של העצמה לנשים עצמאיות, שהנחיתי בהתנדבות שלוש שנים, הייתי מנטורית לנשים בעמותות יוזמות עתיד שמלווה נשים בהקמת עסקים. בשלב מסוים נפל לי האסימון שאני עושה נדל"ן, אבל לא רואה נשים שמעיזות. המשקיעים זה בדרך כלל קהל גברי וזה ממש הציק לי. אז החלטתי להקים את נדל"נשי. המטרה הייתה להעביר את הידע והניסיון שלי לנשים כדי שיוכלו לייצר לעצמן ביטחון כלכלי".
באותה תקופה גם אחותה הגדולה דליה עזבה עבודה מתגמלת כסמנכ"לית בחברת היי-טק, חיפשה לשנות כיוון והשתיים החלו לשתף פעולה. דליה: "בהתחלה הייתי סוחבת לה את הכיבוד לקורסים ומסיעה אותה כי היא הייתה בהריון עם בחילות, אבל היא משכה אותי לתוך זה, והרקע הפיננסי שלי השלים את מה שהיה חסר לה. היום אני מלמדת את נושא המשכנתאות והמימון בקורס".
למה רק נשים?
שרון: ״היו פונות אליי נשים שראו שאני משקיעה והיו מבקשות ממני שאקח אותן איתי. אין בעיה שהגבר יהיה שותף, אבל מבחינתי האישה צריכה להוביל. האג'נדה שלנו זה העצמה נשית. זה הייחוד וזה החיבור שלנו. אנחנו מאמינות בנדל"ן ומאמינות ביכולות של נשים ובכוחות שלהן, ורואות בזה שליחות. נשים צריכות סביבה תומכת. הן עובדות ממקום יותר רגשי ואנחנו משחררות את זה. משקיעות שיש להן מגבלה של פחד עוברות איתי גם אימון אישי כחלק מהתהליך".
כמה קורסים אתן עושות בשנה?
דליה: ״קורס כל רבעון. יכולות לפתוח קורס כל חודש, אבל לא מרגישות שזה נכון כי מעדיפות להיות מעורבות. אנחנו מכירות את הסיפור האישי של כל אחת, יודעות איפה היא רוצה להשקיע ומלוות אותה. עכשיו אנחנו מסיימות מחזור 17, והכשרנו כבר כ־400 משקיעות, אבל יש לנו קהילה שתגיע בקרוב לעשרת אלפים חברות בפייסבוק".
מי הנשים שמגיעות?
שרון: "מכל המגזרים והסוגים. נשואות, גרושות וחד-הוריות שרוצות לעשות שינוי ולהפסיק לפחד. למשל, הייתה אצלנו אמא חד-הורית עם שכר מוגבל שקיבלה חלק מהבית של ההורים והבינה שמה שהיא הולכת לקבל זה הדבר שהולך להבטיח את העתיד שלה ושל הבת שלה. זה 700 אלף שקל ואין לה יכולת החזר כי היא מרוויחה מעט. זה לא פשוט בכלל לעשות תוכנית לאישה כזו שמנוהלת על ידי פחדים כי זה כל מה שיש לה ואין לה עם מי להתייעץ, אבל בסוף הדרכנו אותה לבצע שתי עסקאות שהכניסו לה רווחים".
2 צפייה בגלריה
דליה מזעקי מוזס. ''מכירות את הסיפור של כל אחת''
דליה מזעקי מוזס. ''מכירות את הסיפור של כל אחת''
דליה מזעקי מוזס. ''מכירות את הסיפור של כל אחת''
(צילום: עדית מיארה)
אתן לא חוששות שתהפכו למעין גורו של נשים?
שרון: ״עד היום מתקשרות בוגרות ורוצות את חוות דעתנו על עסקאות שהן עושות. לפעמים קצת תופסות מאיתנו גורו, אבל אני כל הזמן מנסה להוריד את זה לקרקע. אנחנו מסתכלות ונותנות עצה וחוות דעת, אך אני לא מעוניינת שאף אחת תלך אחריי בעיניים עצומות. גם אם זו עסקה שאני אישית נכנסת אליה - אני מכריחה אותן לקרוא את החוזה, ולעשות את הבדיקות כי זה בדיוק מה שאני מנסה ללמד אותן. אני לא רוצה להיות גורו של אף אחת, אלא שייקחו אחריות על החיים שלהן".
דליה: "חשוב לנו ללמד אותן שלא כל עסקה יכולה להתאים לכל אחת. יש עסקה שטובה לי ולא בטוח שתתאים לאחרת. התנאים שלי אחרים, ואני אולי יכולה לקחת יותר סיכון ואולי אצלי הכסף נזיל ואצלך ממונף, ולכן כל אחת צריכה ללמוד את העסקה ולקבל את ההחלטה על בסיס מה שהן למדו". שרון: ״אני גם רואה את זה הפוך, הרבה פעמים אני עוזרת להציל אותן מעסקאות לא טובות, כמו בעסקאות של קרקע חקלאית, שאני דווקא מאוד אוהבת".
זה שוק מסוכן, את לא מפחדת להכניס משקיעות לזה?
שרון: "אחת הבעיות עם קרקע חקלאית שזו השקעה ברמת סיכון גבוהה וצריך לדעת את זה לפני שנכנסים להשקעה. כמובן שבעסקאות כאלה גם הסיכוי לרווח גבוה, והשאלה תמיד היא, מה הסיכון לעומת הסיכוי. חברות השיווק עושות המון טריקים ומוכרות הרבה פעמים שטחים קטנים שאי־אפשר לעשות איתם כלום, וצריך לדעת ממי לקנות ואיך. בקורס שאני מעבירה זה שיעור של 4 שעות ואני נכנסת לרזולוציה הכי קטנה. המשקיעות נשלחות לבדוק קרקעות לבד ואחרי שהן עושות את הבדיקה אני יושבת איתן ואנחנו עוברות על זה יחד".
איפה נכשלתן?
דליה: ״תמיד יש השקעות יותר טובות ופחות טובות. למשל השקענו בפילדלפיה והייתה שם בעיה ולא היו דיירים תקופה. או הייתה עסקה במישיגן שבתוכנית העסקית הייתה מוגדרת ל־6 חודשים ובסופו של דבר נמשכה 13 חודשים. במונחי תשואה זה לא היה מספיק טוב כי עשיתי בכפול זמן חצי תשואה אבל לא הפסדתי את הקרן".
שרון: "אנחנו לא משווקות ולא מתווכות, לא מארגנות קבוצות ולא עושות חוזים. אנחנו רוצות להישאר אובייקטיביות, נקיות. רוצות ללמד את המשקיעות איך עושים את זה ומלוות אותן בעסקאות. אם אני חושבת שזה לא מתאים למשקיעה אני אגיד לה 'זה לא בשבילך'".
אתן מרגישות את השינוי?
שרון: "יש קבלנים שאומרים לנו שעשינו מהפכה. נשים שמגיעות לאתר בנייה ולא מפחדות, שואלות, חוקרות, מנהלות משא ומתן, יודעות לבדוק את העסקה, את התשואות ויודעות לשאול את השאלות הנכונות. אז כן, אני יודעת שעשינו שינוי".
עד כמה אתן קרובות לאבא עשיר לעומת אבא עני?
שרון: "ברוך השם, אנחנו מודות כל יום על מה שיש".