עד לפני חצי שנה מעטים מאוד שמעו את השם שחרות. ישוב קהילתי קטן בלב המדבר, שעה נסיעה מאילת, שמתגוררים בו פחות מ־200 אנשים ועלה באוגוסט על מפת התיירות העולמית עם הקמת מלון הבוטיק האקסלוסיבי של הרשת הבינלאומית סיקס סנסס. עיקר התדהמה היתה מהמחיר לילה, 4,000־4,500 שקלים כדי להתארח באחד מ־60 הסוויטות או הווילות הפרטיות והמבודדות, חלקן ממש על קצה המצוק. אבל מתברר שיש מי שמוכנים לשלם כדי לחוות את המדבר בצורה מפנקת, והמלון נמצא בתפוסה מלאה שנה קדימה.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
ההצלחה של המלון, יחד עם שדה התעופה הבינלאומי רמון שחיבר את הערבה לעולם, והקורונה שהגדילה את האטרקטיביות של אזורים פתוחים, מביאים לערבה הדרומית ולחבל אילות בתקופה האחרונה עשרות יזמים שהבינו את הפוטנציאל של המדבר ומחפשים למצוא את "המקום הבא". וכשהיזמים נתקלים במועצה שהחליטה שהיא כבר לא מוכנה להיות רק "בדרך לאילת" ומתכננת הוספת 2,500 חדרי אירוח ל־590 הקיימים - משהו גדול קורה.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מלונות בוטיק מדבריים מבודדים עם נוף מרהיב של המדבר, קרוואנים או אוהלי גלמפינג מפוארים סטייל ואדי רם בירדן, שממוקמים בדד בשטח ודרכם אפשר לראות את המדבר והכוכבים, כפרי נופש ואתרי קמפינג עממיים - נדמה שכולם רוצים להיות חלק מהשינוי הדרמטי שעוברת התיירות המדברית בדרום הערבה. אבל מי שמדמיין מלונות גדולים, מפוארים ובולטים סטייל אילת - זה ממש לא הכיוון. מדובר על אתרי אירוח, מלונות בוטיק ואתרי גלמפינג (קמפינג באיכות גבוהה) עם התערבות מינימלית בנוף, בנייה קלה וניסיון למינימום פגיעה בשטח.
"הפוטנציאל של הערבה הדרומית ושל חבל אילות עצום ויש לזה גם משמעות חברתית וכלכלית", אומרת ליטל שמואלי, מנהלת התיירות האזורית בחברה הכלכלית לפיתוח חבל אילות, שבשנה האחרונה נאלצת לסנן עשרות יזמים שפונים בניסיון לאתר פרויקט להשקעה.
"אני עובדת על אקסל יזמים כבר כמעט שנה ופיתחנו ממש מסלול ירוק ליזמים כדי לפשט ולהקל את כל התהליך. הם מגיעים אלי, עושים שיחת רקע כדי שאעשה מיפוי ראשוני. אח״כ פגישה עם יועץ חיצוני שלנו שהוא מתכנן תיירות כדי להבין יותר לעומק מה הם מחפשים. אנחנו מציגים להם את הדברים שיכולים להתאים להם ובשלב השלישי אנחנו קובעים סיור שטח. בקצב הפניות בתקופה אחרונה אני מקיימת כשני סיורים בשבוע. יש כל הזמן פניות של יזמים ומשקיעים שרוצים לראות את השטחים הפנויים ולהיפגש עם הקיבוצים פה באזור לחפש שותפויות.
6 צפייה בגלריה
בניה אלטרנטיבית. מבנה צל תמרים ביהל
בניה אלטרנטיבית. מבנה צל תמרים ביהל
בניה אלטרנטיבית. מבנה צל תמרים ביהל
(צילום: יח"צ)
"הטרנד הכי לוהט היום הוא גלמפינג. חוויית אירוח באוהלים משודרגים בלב הטבע המדברי. זו המילה האחרונה ואנשים כבר לא מחפשים בניה כבדה אלא בניה אלטרנטיבית. הם מבינים את הכוח של המדבר ורוצים משהו בסגנון ואדי רם בירדן, שם יש שמורה יפהפיה בלב המדבר עם בועות שקופות שאתה ישן בהן ורואה את כל המדבר ואת השמיים והכוכבים. אנחנו רואים המון פרזנטציות של יזמים שמחפשים נקודות כדי להקים פרויקטים כאלו. יש כמובן עוד תוכניות של מבנים קלים כמו מכולות ואוהלים מפונפנים עם מיזוג. אנחנו ממפים להם את המקומות שיכולים להתאים לתיירות גם לפי החזון שלנו וההיכרות שלנו עם השטח ודברים מתחילים לזוז".
לדברי שמואלי, הלב של האזור ומוקד המשיכה העיקרי הוא פארק תמנע. "היה יזם בתהליך מתקדם שאמרתי לו שהוא לא יכול להגיד שהוא משקיע פה אם הוא לא היה בפארק תמנע וכשהוא הגיע לשם הוא היה בהלם. הוא לא האמין שיש מקום כזה בארץ. שם גם הולך להיות אחד מפרויקטי הדגל - מלון יוקרה מדברי בכניסה לפארק תימנע שייצא לשיווק ככל הנראה בשנה הבאה. אין לי ספק שיהיו המון משקיעים שיקפצו על זה. מדובר בכ־300 חדרים, נוף פסיכי בתוך פארק תמנע וזה הולך להיות מלון מדברי ברמה הכי גבוהה שיש".
במקביל להקמת המלון עובדים בחברה הכלכלית, המנהלת את הפארק, על פיתוח מסלולי אופניים, מסלולי הליכה למשפחות, או אתרי צפרות. "בין פעילויות התוכן שאנחנו מקדמים יש למשל משהו שאנחנו קוראים לו 'לעוף במדבר' - אומגה ארוכה של כמה מאות מטרים מעמודי שלמה עד לאגם בתוך תמנע. הכל במינימום פגיעה בנוף״, אומרת איריס דניאלי, מנכ"ל החברה הכלכלית לפיתוח חבל אילות, שגרה ונושמת את המדבר כבר יותר מ-30 שנה, אז היא הגיעה לאזור בתור נח"לאית ונשארה.
6 צפייה בגלריה
נוף פסיכי. ואדי רם
נוף פסיכי. ואדי רם
נוף פסיכי. ואדי רם
(צילום: Shutterstock)
פארק תמנע, למי שטרם ביקר, הוא הדבר הכי קרוב לפארקים הגדולים של מערב ארצות הברית עם נופים בראשיתיים מלאים באוצרות טבע. ההיסטוריה בפארק הולכת אחורה אלפי שנים לתקופה הכַלְקוֹליתית שלפני כ־7,000 שנה חצבו את המכרות הקדומים בעולם, גם המצרים כמה אלפי שנים אחריהם השאירו חותם בשטח, וגם בימי דוד ושלמה כרו כאן נחושת במכרות.
בנוסף לאומגה מקדמים כאן את ה"ויה פראטה" - מסלול על ההר בעזרת חבלים וסולמות שיתווסף ל־85 מסלולי טיפוס שכבר קיימים. "עוד חלום שלנו שאנחנו חושבים איך להוציא לפועל, הוא לאפשר מעין כדור פורח שיאפשר לראות את המרחב מגובה של 200 מטר באוויר. לראות את המדבר ולחוות אותו בלי להתאמץ ובלי לפגוע בו", מספרת דניאלי. "ברגע שנכנסים לתוך פארק תמנע מבינים את הגודל ואת העוצמה של האתר הזה. אפשר לבלות בו שלושה ימים. כשרואים את התיירים מחו״ל וההתלהבות שלהם ממה שהם רואים וחווים פה - קשה להאמין", היא אומרת.
"ההזדמנות שלנו הגיעה לפני כשנתיים כשהתקבלה החלטת ממשלה לפיצוי אילת וחבל אילות על סגירת שדה דב. החלטה מאפשרת תכנון במסגרת הוועדה לתשתיות לאומיות. זה משמעותי עבור האזור כי הוועדה הזו נועדה לתכנן דברים שאין סיכוי לתכנן, ולקצר בירוקרטיה, או יותר נכון, לקצוב אותה בלוח זמנים קבוע. במקום 15 שנים - שנתיים עד שלוש", אומרת דניאלי.
בעקבות ההחלטה הכינו בחבל תוכנית גדולה שבה מיפו את הנקודות שבהן אפשר לפתח תיירות ולינה מדברית. "הכל נעשה בשיתוף הציבור, החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים ואחרי שכולם הסכימו והתוכנית התקבלה על כולם העברנו אותה למשרד התיירות שצריך לבחון נקודה נקודה, לתת את אישורו, ולהמליץ לשר התיירות להכריז על זה כתוכנית לתשתית לאומית", אומרת דניאלי.
6 צפייה בגלריה
מחכים לשר התיירות. תמנע
מחכים לשר התיירות. תמנע
מחכים לשר התיירות. תמנע
(צילום: אסף סופרין)
בחבל אילות אופטימים מאוד כי החלטת הממשלה חודשה בשנה שעברה ויש תוכנית תקציבית וגם גוף מבצע - החברה להגנת ים המלח. התוכניות המפורטות לפרויקטים עתידיים בהם מלונות בוטיק, אתרי גלמפינג והרחבות של לינה כפרית וכפרי נופש מחכים להחלטה סופית של שר התיירות יואל רזבוזוב, שכבר ביקר באזור והתרשם. הכרזה שלו, שלה מצפים כולם, תעביר את תהליך התכנון, לוועדה לתשתיות לאומיות.
להכרזה כזו משמעות אסטרטגית אדירה לפיתוח האזור - פיתוח מהיר וקצוב בזמן של כל הפרויקטים שעל הפרק. בדרך כלל גוררים פרויקטים כאלה התנגדויות רבות מצד שלל אירגונים שמנסים למנוע פגיעה בסביבה אולם במקרה של חבל אילות רוב ההתנגדויות נוטרלו מראש ולות״ל הוגשו כאמור רק תוכניות שקיבלו מראש את הסכמת הארגונים הירוקים.
"אף אחד לא יבנה פה אגדודו כמו באילת. יש לנו תנאים איך המלון צריך להיות. אנחנו מארחים בתוך המדבר, שזה החוזקה שלנו. הרעיון הוא להוסיף אלפי חדרים בשנים הקרובות, כשהיום יש פה בחבל בסך הכל כולל המלון באילות ובשחרות, שנוספו השנה, 590 חדרים. זו התוכנית הגדולה. המקומות יהיו פזורים במרחבים בשטחים צמודי דופן או בשטחים שכבר מופרים", אומרת דניאלי.
גם בקיבוץ יהל מחכים להחלטת השר, שעשויה לשנות את העתיד של הקיבוץ ושל כל האזור. ליהל יש מספר תוכניות שעומדות על הפרק, אחד המיזמים עם קבוצת משקיעים גדולה מהמרכז נסגר ממש בשבוע שעבר, כשהצדדים חתמו על חוזה שותפות. הפרויקט נקרא כרגע יהל תמרים דרום - והכוונה היא להקים אתר גלמפינג באזור הדרומי של יהל, במקום שבו מטע תמרים. דמיינו אוהלים שקופים מבודדים ומפנקים בלב המדבר ולינה תחת שמים זרועי כוכבים אל מול אגם מים כחולים שבו מקננים פלמינגו ורודים כשברקע נוף הרי אדום. מי שבא להשקיע כאן יודע שסיכויי ההצלחה גבוהים מאוד.
"היה שיח גם עם הירוקים וגם עם הקהילות והרבה דברים לא נכנסו לתוכנית של הות"ל. היתה החלטה שלא מכניסים משהו עם ויכוח ושינינו תוכניות למשל בבריכות הפלמינגו שהיה חשש שאתר לינה צמוד מדי לבריכות יפגע בהם", אומר יוסי עמיאל, מנהל העסקים בקיבוץ יהל. כתוצאה מכך הוזז האתר המתוכנן פנימה יותר לתוך מטע התמרים של הקיבוץ.
אבל מאז השתנו הנסיבות ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י) החליטו להעביר בריכות מלח שסמוכות היום לאילת לשטחים של קיבוץ יהל לא רחוק מאתר הגלמפינג המתוכנן ופתאום לכולם יש אינטרס שזה יקרה כי כולם ירוויחו. אילת תרוויח את שטחי הבריכות שיפונו, רמ"י ירוויחו את ההסכמה והנכונות של קיבוץ יהל למעבר של הבריכות לשטחו, והקיבוץ ירוויח בריכות מלח עם פלמינגו ורודים בסמוך לאתר הגלמפינג שהוא מתכנן שיהפכו אותו לייחודי ועם גורם משיכה נדיר. אני מאמין שבתוך מספר שנים מעטות האזור שלנו הולך להשתנות באופן מהותי, יש פה משהו מיוחד ואנשים מתחילים לקלוט שזה עובד. משקיעים מבינים את זה ומזהים את ההזדמנות והם מגיעים, בכמויות", אומר עמיאל.
6 צפייה בגלריה
הכל נעשה בשיתוף הציבור. איריס דניאלי
הכל נעשה בשיתוף הציבור. איריס דניאלי
הכל נעשה בשיתוף הציבור. איריס דניאלי
(צילום: יניב כהן)
לדבריו השינוי קרה בשנים אחרונות. "לפני כן היינו בסוג של תרדמה כי הכלכלה היתה מבוססת על החקלאות והתיירות היתה ברקע. אבל בשנים האחרונות בדחיפה של החברה הכלכלית, התחלנו להבין שיש לנו לא מעט יתרונות, המדבר מדבר לאנשים והתיירות יכולה להיות ענף כלכלי משמעותי. יש פה הזדמנות. אנחנו נמצאים במדבר מאוד ידידותי, קרוב, עם תשתיות ולא מאיים. במרוקו אתה נוסע יום וחצי כדי להגיע לסהרה ופה אתה תוך שעתיים נמצא בלב המדבר. בשנים האחרונות אני מטייל עם אופני שטח ויש פה עולם מטורף בפוטנציאל שלו. אם זה באזור תמנע, סמר או ההר שלמעלה, כל האזור מאוד מיוחד. אני רוכב פעמיים בשבוע ומגלה מקומות בתוליים ובראשיתיים והכל מתחת לאף", אומר עמיאל.
פיתוח התיירות בקיבוץ יהל הוא עניין אסטרטגי שיש לו משמעות אמיתית. היום מתפרנסים בקיבוץ בעיקר מתמרים אבל כולם מבינים שהזמן קצוב. "יש לנו שעון חול וצריך לפעול כי הנושא של התמרים נשחק. גם בגלל תשומות שמתייקרות ונטיעות רבות בארץ ובעולם. היום יש לנו בית הארחה עם 43 חדרים. זה בית הארחה פשוט, אבל הבנו שצריך להביא אותו לרמה יותר גבוה והשקענו 2 מיליון שקל בשנתיים האחרונות כדי לקדם אותו ולשפר את החדרים", אומר עמיאל. אבל התוכנית הגדולה באמת של הקיבוץ, הוא מלון בוטיק מדברי במבנה של מרכז מסחרי שנכשל, ונראה שהוא מתאים בדיוק להפיכתו למלון.
"המרכז נפתח בשנת 2012. שלוש שנים דיממנו והפסדנו כסף, תפעלנו אותו לא נכון. הרעיון הבסיסי היה להביא מקדונלד׳ס וארומה, להשכיר את החללים המסחריים, אבל החברות לא רצו להגיע. הם עשו את החשבון שלהם והבינו שזה לא כלכלי. ניסינו אנחנו להפעיל חלק מהדברים והתרסקנו והמקום נסגר וננטש. הבנייה עלתה 33 מיליון שקל. זה מבנה מאוד יפה ועם אגם במרכז. עכשיו, במסגרת החשיבה החדשה, אנחנו מסיבים אותו למלון. אם פעם חשבנו לתת את המקום ולקבל תמלוגים או שכר דירה - היום אנחנו במקום אחר ואנחנו הולכים להיות שותפים פעילים ברמה של 30%, כי גם אנחנו מבינים את הפוטנציאל של המקום הזה ואת הסיכוי להצליח".
לדבריו אין ספק שהמלון בשחרות הוא אחד מהגורמים ששינו את החשיבה כלפי תיירות באזור. "זה מלון מרשים וכשמגיע סדר גודל כזה של משקיע ומרים כזה דבר בהשקעה כזו אתה מבין שאפשר להרים את הראש ולהגיד ׳גם פה אפשר לעשות׳. כשאתה מבין את זה ומעביר את המסר לגורמים שבאים מבחוץ ומחפשים השקעה, גם הם מבינים את זה ופתאום יש מוטיבציה משותפת להשקיע. בהחלט הייתה למלון בשחרות השפעה עלינו".
פרויקט נוסף שמתכננים בקיבוץ הוא גלמפינג יוקרתי ומסעדה על גבעה שכיום מחזיק הצבא ויעביר אותה למועצה, וצופה על המלון ואל המדבר. את בית ההארחה של הקיבוץ מתכננים להסב למגורי עובדים למלון. "הכל פה יהיה מבוסס על הטיולים בשטח, הטבע, הבריאות, הספורט, האופניים, הסיורים החקלאיים. זה יהיה מלון מדברי. אתה יוצא מהחדר ותוך דקה אתה בטבע, בלי להניע את הרכב".
נפלתם פעם אחת. הרי לא חסרה תחרות, אתם לא חוששים ליפול שוב?
"אנחנו בתפוסה מלאה והטלפון ולא מפסיק לצלצל. יולי הבא כבר מלא. בחיים זה לא היה ביהל. וכשאנחנו מסתכלים על בראשית במצפה רמון וקדמא שפתחו בשדה בוקר ועל סיקס סנסס בשחרות - כולם מלאים לשנה קדימה. אנחנו מאמינים שאפשר להצליח".
תוך כמה זמן אתם פה עם מלון בכניסה לקיבוץ?
"יש כבר פיתוח ותשתיות ומבנה קיים ולדעתי תוך שנתיים שלוש המלון עובד".
אחד מגורמי המשיכה שעליו בונים בערבה הדרומית הוא מסלולי האופניים. "יש פה פוטנציאל לנושא האופניים שהולך להתפתח בארץ ובעולם. הקמנו שביל של 18 קילומטר מיהל, למעלה קטורה וזה מסלול יפהפה שמביא לפה רוכבים מכל העולם. זה שביל ברמה מאוד גבוהה בלב המדבר באזור מאוד בתולי ומרשים. רוכבי אופניים בעולם כבר שמעו על המקום ומתחילים להגיע. הכוונה להפוך את המקום למוקד אופניים בינלאומי. להביא לפה תיירות נכנסת בנושא כי יש לזה קהל בעולם ויש למקום פוטנציאל גדול. באירופה אי־אפשר לרכוב בחורף ופה יש תמיד שמש ונעים", אומרת שמואלי.
"אפשר לרכוב 3-4 ימים באזור חבל אילות. זה קהל שיודע לשלם טוב על ארוחה טובה, טיול לילה מיוחד וכמובן לינה. השינוי הוא אסטרטגי - לבוא לבלות בחבל, לשהות בו וליהנות ממנו. אפשר גם לבקר באילת אבל לא להיות בדרך לאילת. אנחנו כבר לא דרך. אם כל השנים היינו בקצה, כיום אנחנו משנים את התוכניות, מחברים את הפרויקטים התיירותיים ופותחים את האופציות ושם אותנו במקום מרכזי כיעד תיירותי", אומרת שמואלי.
6 צפייה בגלריה
קהל שיודע לשלם טוב. ליטל שמואלי
קהל שיודע לשלם טוב. ליטל שמואלי
קהל שיודע לשלם טוב. ליטל שמואלי
(צילום: יח"צ)
והשינוי כבר קורה. "רגע לפני הקורונה נחתו כאן 250 אלף תיירים בעונה קצרה. הם הגיעו למרחב, אלינו ולאילת. יותר מחצי מהם הגיעו לפארק תמנע ואנחנו מבינים שזה אזור מושך ומיוחד מכמה סיבות. יש פה קהילות מעניינות, חקלאות מאתגרת, מחלבה ביוטבתה שמושכת פוקוס ובעיקר מדבר עם תשתיות ומאוד נגיש. התפיסה של התייר משתנה ושדה התעופה הוא גיים צ׳יינג׳ר", אומרת דניאלי.
"אנחנו לא מנסים להתחרות בתיירות הים, אבל כולם לוקחים בחשבון שבמרחק של עד שעה נסיעה אתה בים ובאילת, אם אתה רוצה. כל הדברים הללו, יחד עם יזם גדול שהקים מלון בסטנדרט בינלאומי יוצר אימפקט מעניין שמושך יזמים ומקומיים".
לדבריה בין היזמים יש לא מעט מקומיים (מהערבה ומאילת) שרוצים להשקיע ומתעניינים איך להגשים את החלום להיות בעלים של בתי הארחה קטנים או אתר גלמפינג או כאלה שמפנטזים על מלון מדברי קטן. "אבל למרות הפנטזיות צריך להבין שהמלון בשחרות הוא מקרה חריג ונדיר בלב שטחים פתוחים. ההעדפה היא שיהיו מקומות צמודי דופן ליישובים קיימים כדי שתהיה מינימום פגיעה בשטח".
אחד המקומות עם פוטנציאל התיירות מהגדולים בחבל, הוא קיבוץ אילות הצמוד לאילת. שם מתגאים בחקלאות מפוארת שבה מעבדים 2,000 דונם תמרים, 1,000 דונם של גידולי שדה מדבריים כשלצד זה התיירות הולכת ותופסת נפח משמעותי יותר ויותר.
"יש פה הרבה תוכניות פיתוח שגם קשורות לווייב מסביב אבל לא רק. היום יש לנו בתוך הקיבוץ 41 יחידות אירוח כפרי, מסעדה ולפני שנתיים עשינו עסקה גדולה יחד עם קבוצת פתאל ורכשנו את מלון סאנרייז לשעבר מכינוס נכסים. זה מלון גדול שנמצא ממש בכניסה לקיבוץ ונקלע לקשיים. פתחנו אותו עכשיו כ'יו ספלאש ריזורט' - מלון הכל כלול עם פארק מים, מלון משודרג למשפחות כמו הריזורטים שפוגשים בטורקיה. קשה מאוד למצוא שם חדר בקיץ, וגם בחגים התפוסה קרובה ל־100%", אומר דורון גבע, מנהל העסקי של קיבוץ אילות.
6 צפייה בגלריה
מרכז מבקרים תמנע
מרכז מבקרים תמנע
מרכז מבקרים תמנע
(צילום: באדיבות הערבה הדרומית)
באילות גם כן מסתכלים על ההצלחה של סיקס סנסס בשחרות ומבינים שהפוטנציאל שלהם גדול. "כשאנחנו מסתכלים קדימה, אחד העוגנים המרכזיים לעתיד התיירות בקיבוץ הוא שטח בכניסה, 80 דונם בתב״ע תיירותית כש־30 דונם זמינים לבנייה מיידית והיום אנחנו מחדשים את התוכניות שהוקפאו לפני הקורונה. לפני עשור היתה במקום אכסניית נוער ובעשור האחרון המקום עמד נטוש והתחלנו לנקות את השטח ולצאת לדרך עם כמה פרויקטים: לינה תיירותית עממית שתשלים את מה שנמצא בקיבוץ, זה אתר בבנייה קלה שמתאימה למזג האוויר כמו קרוואנים, צינורות בטון שבהם מקימים יחידות אירוח, או אוהלי באבלס שקופים שדרכם אפשר לראות את השמיים. אנחנו צריכים לבחור בין החלופות. כרגע יש מו״מ מתקדם עם כמה יזמים שבאו עם רעיונות מגובשים", אומר גבע.
"אני חושב שמעבר למלון החדש בשחרות, הקורונה נתנה בוסט רציני. אנשים מחפשים התאווררות והחשיפה בשנה וחצי האחרונים היא לאנשים שבתקופה רגילה לא היינו בהכרח הבחירה הראשונה שלהם. אבל עכשיו הם באים לפה ורואים את האווירה ווחווים את המדבר, המרחב והאוויר שיש פה במרחק של כלום מאילת. זו חווייה אחרת ויש תחושה של חופש אחר. החשיפה הזאת מייצרת הרבה מאוד עניין. אורחים אומרים לנו שהם הופתעו והבאז הזה עובר הלאה וכל המקומות פה בתפוסה מלאה. ברור לנו שאנחנו לא בשיווי משקל וזה עוד יתאזן קצת בעתיד אבל החווייה של מי שמגיע לפה תישאר, ואני בטוח שכל המקומות והתוכניות פה יצליחו. גם אם היו לנו עוד 2,000 חדרים - היינו מלאים. המדבר קיבל סוף־סוף יחסי ציבור טובים".
שיטים
התכנון: קמפינג משולב
המקום היה בעבר היאחזות נח"ל שהועברה בשלב ראשון לקטורה ובשנת 1992 הועברה לקיבוץ סמר. במקום מתקיימות סדנאות רוח ואירועי מוזיקה מיוחדים ואינטימיים. השטח מתוכנן לפיתוח קמפינג משולב, מרכז יציאה לטיולי מדבר ופיתוח הסדנאות.
נאות סמדר, יעלון
התכנון: הרחבת הלינה הכפרית
מתחם יעלון היה היאחזות נח"ל מרוחקת מעט, מעל נאות סמדר. כיום מתקיימת שם מדרשה חינוכית-תיירותית כקומפלקס מעורב. בתכנון הרחבת הלינה הכפרית בצומת נאות סמדר, הגדלת הפונדק שבצומת, קמפינג ופיתוח מרכז ליציאה לטיולי אופניים ולטיולי מדבר.
נווה חריף
התכנון: פיתוח מלון הכולל 120 יחידות אירוח
מחצבת נעצוץ
התכנון: כפר נופש (כיום תוכנית מאושרת למחצבה)
מקום בלב המדבר המשמש כמחצבה, בעבר שימש כאתר להטמנת פסולת של הצבא. המטרה, לקדם את המקום לכפר נופש מדברי מבודד.
חורשת קק"ל, בכניסה לצוקי עובדה
התכנון: קמפינג משולב
קיבוץ יהל
התכנון: מלון בוטיק צל תמרים, גלמפינג במטע התמרים מערבית לבריכות הפלמינגו הורוד
יהל עולה על מפת התיירות והיא משקיעה ומשדרגת את האתר כבר מספר שנים. מסביב ליהל ישנם אזורי טיול רבים של ג'יפאים, הולכי רגל, אופניים ובין השאר הושק פרויקט שביל אופניים מיהל לתמנע. התוכנית היא להפוך את המרכז המסחרי הנטוש צל תמרים, למלון בוטיק עם 90 חדרים בשלב א' ו-199 חדרים בשלב ב'.
יהל תמרים דרום - אתר אוהלי יוקרה משולב באזור הדרומי של יהל, במקום שבו מטע תמרים של הקיבוץ. המקום נמצא על ציר בריכות המלח, ומשקיף לבריכות שאליהן מגיעים פלמינגו, ואל הרי אדום.
קיבוץ לוטן
התכנון: מלונית אקולוגית, כפר נופש ואתר גלמפינג
בקיבוץ מחפשים שותפים להקמת מלונית לצפרים בבריכות לוטן, גורם משיכה תיירותי שמתאפיין בנוף מדהים למטעים של לוטן.
קטורה
התכנון: כפר נופש
הכוונה להקים קמפינג משולב בשטחי החקלאות. בנוסף הקמת כפר נופש ומרכז כנסים בתוך הקיבוץ, הגדלת חדרי האירוח ובניית מרכז כנסים בינלאומי לחקר המדבר.
גרופית
התכנון: קמפינג משולב חקלאות, כפר נופש
האזור המזרחי מתחת לגבעה שעליה ממוקם קיבוץ גרופית, הוא אזור הרכיבה של החווה הטיפולית שנמצאת במקום. השטח מוגדר כספורט נופש, ללא אפשרות הלנה. הכוונה, בתכנית,לאפשר את האופציה ללינה.
קיבוץ סמר
התכנון: כפר נופש, קמפינג
הוקצה שטח לכפר נופש בתוך שטח הקיבוץ. ובנוסף מתוכנן תמרים סמר - קמפינג משולב בשטח מטע התמרים ופיתוח מוקד תיירות חקלאית.
קיבוץ אליפז
התכנון: כפר נופש, אתר גלמפינג
בקיבוץ אליפז מתכננים להפוך אזור שבו חממות לאתר גלמפינג בלב המדבר לא רחוק מפארק תמנע.
פארק תמנע
התכנון: מלון מדברי יוקרתי במבואת הכניסה הדרומית של הפארק, ותוספת לינה עממית בתוך פארק תמנע
המלון נמצא בהליכי תכנון מתקדמים, מקודם ע"י משרד התיירות והחברה הממשלתית להגנות ים המלח. מדובר במלון שהושקעה בו מחשבה רבה לפגיעה מינימלית בנוף ובשטח והוטלו מגבלות בנייה רבות כדי לשמור על האופי המדברי והקסום של תמנע. התכנון הוא להקים מלון אקסלוסיבי. המלון מתוכנן על ידי המדינה במקום מאוד מבוקש וייצא למכרז.
אגם תמנע - בתוך תמנע הכוונה להציע לינה עממית. קמפינג/ חדרים שיתנו מענה לדרישה הגוברת לפתרונות לינה איכותיים יותר ברמת מחירים מאפשרת.
גלמפינג - אוהלים ברמה גבוהה באזור שבו נוף מרהיב. מדובר באזור בעל פוטנציאל גדול, שיאפשר לינה אחרת, בעיקר למשפחות, זוגות ותיירים כחלק מהחווייה המדברית שבפארק.
הר חכליל - צופה על פארק תמנע והמכרות המודרניים. הכוונה, להפוך את האזור לאטרקציית אופניים, כולל מרכז יציאה לטיולים והדרכות בנושא אופניים.
באר אורה
התכנון: מלון מדברי של 220 חדרים על גבעה סמוך ליישוב, הצופה אל המדבר
באר אורה הוא היישוב הקהילתי הגדול בחבל, עם כ-900 תושבים. בסמוך ליישוב יש גבעה שעליה מתוכנן המלון שנמצא לקראת סיום תכנון ויציאה למכרז ליזמים.
קיבוץ אילות
התכנון: נוף אילות - יחידות אירוח בבניה קלה, פנטזיה מדברית בוואדי רודד, גלמפינג יוקרתי בתוך מטע התמרים מזרחית לקיבוץ
ענף התיירות הינו מרכזי וחשוב בקיבוץ אילות. לאחרונה נפתח ריזורט הכל כלול (יו ספלאש) בשיתוף פתאל בכניסה לקיבוץ.
נוף אילות - במקום שבו היתה לפני עשור אכסניית נוער ובעשור האחרון עמד נטוש מתכוונים בקיבוץ להקים אזור לינה תיירותית עממית, שתשלים את מה שנמצא בקיבוץ. תיירות בבנייה קלה שמתאימה למזג האוויר, כמו קרוואנים, צינורות בטון שבהם מקימים יחידות אירוח, או אוהלי באבלס שקופים שדרכם אפשר לראות את השמיים. בקיבוץ צריכים לבחור בין החלופות ונמצאים במו״מ מתקדם עם כמה יזמים וכבר החלו בעבודות ניקוי ופינוי השטח.
חניון פנטזיה מדברית - היזם דורון שילוני זכה במגרש בואדי רודד, בצדו המזרחי של הקיבוץ, לקמפינג משולב ומעוניין להגדיל פוטנציאל, על ידי שינוי הסטאטוס לכפר נופש. הפרויקט נמצא בשלבי הקמה ובו מאהל בדואי עם אמפי לאירוח קבוצות, סיורי גמלים וחמורים ו-16 מבנים לאירוח ולסדנאות לקבוצות. כיום מופעל בפעילות יום בלבד.
גלמפינג יוקרתי - בצד המזרחי של הקיבוץ, בתוך מטעי התמרים של הקיבוץ מתוכנן לקום אתר גלמפינג. יש באזור מוצב צבאי נטוש ובקיבוץ החלו בתהליך מול הצבא ורמ"י כדי לקבל את המוצב ואת השטח הסמוך לו.