הגירעון בתקציב המדינה הולך ומצטמצם, בעיקר בשל עלייה ניכרת, הרבה מעבר לתחזיות משרד האוצר, בגביית המיסים. היום (ב') פרסם משרד האוצר שהגירעון ב-12 החודשים האחרונים נכון לחודש אוקטובר עומד על כ-5.5% מהתוצר - ירידה של 1.7% ביחס לחודש הקודם.
"זאת עומדת להיות אחת השנים הטובות ביותר בהכנסות המדינה, דווקא כאשר משבר הקורונה עדיין כאן. המשק מתפקד מצוין והרבה מעבר למה שצפינו", אמר היום (שני) ל-ynet גורם בכיר במשרד האוצר. אין להוציא מכלל אפשרות שהעובדה שהגירעון מצטמצם תגרום להקדמת הוצאות של הממשלה בתחומים שנדחו ובראשו העלאת שכר החיילים כבר במהלך שנת 2022. ודיונים על כך כבר התקיימו.
1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
שר האוצר אביגדור ליברמן. העלאת שכר החיילים תוקדם?
(צילום: אלכס קולומויסקי)
>> לסיפורים המעניינים והחמים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בחודש אוקטובר הסתכמו הכנסות המדינה ממיסים ב-37.3 מיליארד שקל. הכנסות אלה כללו גבייה בסך של 8.2 מיליארד שקל אשר נדחתה מחודש ספטמבר בגלל החגים. בנטרול הכנסות שנדחו מספטמבר, עלו הכנסות המדינה ממיסים באוקטובר 2021, ב-18% לעומת אוקטובר 2020. בהשוואה לאוקטובר 2019 עלו ההכנסות ממסים ב-19%. חלק ניכר מהעליה, הן ביחס לאוקטובר 2020 והן ביחס לאוקטובר 2019, מוסבר ע"י עליה חדה בהכנסות ממיסי נדל"ן וממס חברות.
העלייה בגביית המיסים בחודש אוקטובר מובילה את סך כל גביית המיסים השנה ל- 313.2 מיליארד שקל - גידול של כ-19% לעומת הגבייה בעשרת החודשים הראשונים של שנת 2020, שנת הקורונה הראשונה, ובמפתיע אף לגידול של 22% לעומת החודשים המקבילים בשנת 2019, ערב משבר הקורונה.
הסיבות שמונים בצמרת משרד האוצר לשיפור הניכר בגביית המיסים רבות: המשק נפתח כולו, ענף התיירות שפיגר מאחור הראה רווחים גבוהים במיוחד בחודש החגים, ספטמבר, עסקאות הנדל"ן הגיעו לשיא חדש וגרמו לתשלומי שיא של מיסים (מס רכישה, מס שבח) ועליות השערים בבורסה הניבו מיסי רווח הון טובים מאוד בחודשים האחרונים, כולל באוקטובר.
העלייה בגבייה גורמת לצמצום הגירעון שכעת חוזים כי לא יגיע השנה ל-6.8% מהתוצר, כפי שחזו רק בראשית הקיץ השנה, כי אם בין 5.3% ל-5.5% בלבד, שיעור נמוך במיוחד, לאחר שערב משבר הקורונה הגירעון הגיע במשך חודשים אחדים גם לסביבות 4% מהתוצר.
העובדה שיש כסף בקופה צפויה, לדברי גורם בכיר במשרד האוצר, להקדים בעיקר החזרי חובות, ולצד זאת גם לשקול הקדמה של צעדים תקציביים שתוכננו רק לינואר 2023. "אין להוציא כיום מכלל אפשרות שהעלאת שכר החיילים תוקדם, אם אכן יימצא התקציב לכך", אמר.
בלשכת שר האוצר אין מאשרים כי כבר התקבלה החלטה כזאת, אולם יתקיימו דיונים בנושא, כאשר מובטח שבכל מקרה שכר החיילים יועלה בשיעור של כ-50% לא יאוחר מה-1 בינואר 2023.
בתשעה החודשים הראשונים של השנה הסתכמו הכנסות המדינה, בעיקר ממיסים, ב-318.2 מיליארד שקל, לעומת רק 295.0 מיליארד שקל בתקופה המקבילה בשנת 2020. בכל תשעת חודשי שנת 2021 היו הכנסות המדינה גבוהות מאשר בכל אחד מהחודשים המקבילים בשנה הקודמת ובסך הכל עלו ההכנסות בשלושה רבעוני השנה הראשונים בשיעור של 19.2% לעומת התקופה המקבילה בשנת 2020.
עם נתוני חודש אוקטובר, שיפורסמו היום בצהריים, הכנסות המדינה המצטברות יהיו גם גבוהות מאלה של 10 החודשים הראשונים של שנת 2019, ערב משבר הקורונה.
פורסם לראשונה: 12:23, 08.11.21