2 צפייה בגלריה
אילון מאסק וביטקוין
אילון מאסק וביטקוין
אילון מאסק וביטקוין
(צילומים: EPA, shutterstock)
"אילון מאסק משחק בכולנו", "הביטקוין מזנק ונופל לפי גחמתו של איש אחד", "בסוף תשארו בלי כלום". אלו רק חלק מהמשפטים שמשקיעי קריפטו רבים שומעים ואף משמיעים בעצמם מדי יום ביומו, בעיקר ברחבי האינטרנט וברשתות החברתיות. ועל אף שיש בהם צל של אמת, הם גם לא כל כך רלוונטיים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בשבוע האחרון המיליארדר אילון מאסק שוב עורר סערה כאשר שינה "לפתע" את דעתו כלפי המטבע הווירטואלי הגדול בשוק - הביטקוין, והודיע כי ענקית הרכבים והטכנולוגיה בראשה הוא עומד, טסלה, השהתה את האפשרות לרכוש את מוצריה באמצעות המטבע. זאת, בשל הזיהום הרב הכלול בתהליך הייצור שלו (המכונה "כרייה").
התוצאה הייתה כמעט מיידית: שווי מרבית המטבעות בשוק נפלו ובראשם כמובן גם הביטקוין, אשר ירד בלמעלה מ-25% בשבוע האחרון בלבד. לצד זאת, גם המניה של טסלה עצמה נפלה בצורה משמעותית, מה שהוביל לכך שמאסק ירד למקום השלישי ברשימת עשירי העולם ואיבד את מקומו לטובת ברנאר ארנו, מנכ"ל תאגיד מותגי היוקרה לואי ויטון (LVMH).
ההודעה של מאסק הייתה מפתיעה במיוחד בעיקר בשל חיבתו הידועה למטבעות וירטואליים, אותה קידם הלכה למעשה כאשר הודיע בתחילת השנה כי טסלה תאפשר תשלום עבור מוצריה באמצעות ביטקוין ואף כי היא רכשה מטבעות בשווי 1.5 מיליארד דולר.
בסוף השבוע האחרון האירועים קיבלו תפנית נוספת, כאשר מאסק רמז בתגובה לציוץ בטוויטר כי טסלה מכרה או עשויה למכור את אחזקותיה במטבע, מה שאחר כך הוא הבהיר כי לא קרה, לפחות בינתיים.

הקונספירציות עוד יגיעו לירח

דבריו של מאסק עוררו טענות לכאן ולכאן. חלק סברו כי הוא רק מנסה להפיל את שווי המטבע בשביל שיוכל לרכוש עוד, אחרים טענו כי הוא כבר מכר את חלקו ועכשיו מפיל את השוק ויש שסברו כי הוא "פשוט אדם לא יציב".
הטענות הקונספירטיביות כנגד מאסק קיבלו חיזוק נוסף בצורת תמיכתו האדירה במטבע דוג'קוין, אשר החל בתור בדיחה וזינק בשבועות האחרונים בשיעור חסר תקדים. בתגובה נוספת שמאסק פרסם שלשום בטוויטר ועוררה הדים רבים, כתב כי לאחר כמה שיפורים טכנולוגיים, "הדוג'קוין ינצח את הביטקוין בקלות".
ואכן, יש בסיס לטענות. מאסק בעצמו מודה בכך שהוא מושקע בסכומי עתק במטבע השנוי במחלוקת ולפי שיעור הזינוק האדיר שלו, הוא צפוי להרוויח המון כסף מעלייה בשוויו. זאת, בעיקר בגלל שבסופו של דבר, מדובר בשוק יחסי, וכך גם הרווחים שנובעים ממנו.
הביטקוין עלה בחודשים האחרונים לשווי שיא וכיום, לאחר הירידות החדות, עדיין עומד על כ-45 אלף דולר למטבע. זאת, בעוד הדוג'קוין מגרד מלמטה את רף ה-0.5 דולרים. כדי לפשט את הדברים, נעשה השוואה קצרה: אדם שהשקיע 100 דולר בביטקוין לפני שנה נהנה נכון להיום מעלייה של כ-360%. כלומר - 360 דולר. לעומת זאת, אדם שהשקיע 100 דולר בדוג'קוין לפני שנה, נהנה עד היום מעלייה של כ-20 אלף אחוזים. כלומר - 20 אלף דולר. נכפיל את זה בקנה מידה של מיליוני דולרים כפי שמאסק משקיע ונגיע לרווחים אסטרונומיים.
כלומר, למאסק ללא ספק יש אינטרס להעלות את שווי השוק של הדוג'קוין כמה שהוא יכול, גם אם הדבר יגיע כעת על חשבון הביטקוין. פשוט כי פוטנציאלית, גם אם המטבע יגיע לשווי של 4.5 דולרים, אחד חלקי 10,000 משווי הביטקוין כיום, עדיין יהיה מדובר בעלייה של 800% מהשווי הנוכחי שלו, זאת בנוסף לעלייה של כ-20 אלף אחוזים שכבר חווה כאמור בשנה האחרונה.

מה המשמעות של המשחק הזה עבור המשקיעים?

אולם, האם זה בכלל משנה למשקיע הבודד? התשובה היא - באופן חלקי בלבד. על אף שהמחשבה שמאסק יכול בציוץ אחד להקפיץ או למחוק את שוויו של מטבע כזה או אחר היא מטרידה בלשון המעטה, אולם ספק כמה היא נכונה. ככל הנראה יש לכך השפעה, אבל בסופו של דבר מדובר בשוק עצום, המגלגל סכומי כסף בלתי נתפסים ואשר מושפע מעוד כמה גורמים פרט לגחמתו של איש עשיר כזה או אחר, גם אם הוא אילון מאסק.
2 צפייה בגלריה
וול סטריט בורסה בורסות מניה מניות מסחר ירידות מפולת קורונה
וול סטריט בורסה בורסות מניה מניות מסחר ירידות מפולת קורונה
צריך להתייחס אל זה כמו שזה - השקעה. וול סטריט
(צילום: AP)
בנוסף, ניתן לטעון כי הדבר לא שונה מהשקעות רבות אחרות הנתונות ל"גחמותיהן" של קרנות הון ושל משקיעים אחרים, אשר לעיתים קרובות משפיעים על השוק לא פחות מציוציו של מאסק. שוק ההון, אם מדובר בקריפטו ואם במניות או בכל השקעה אחרת, הוא תחום מורכב, תנודתי ולעיתים קרובות מפתיע, גם את האנליסט או את הסוחר המנוסה ביותר. האפשרות לאבד כספים רבים בהשקעה שנראית בטוחה או יציבה בגלל גורם שלישי כזה או אחר (לצורך העניין, קורונה, מלחמה או אפילו פיתוח טכנולוגי חדש), היא ממשית ואף סבירה ביותר. זאת, כמובן, לצד הפוטנציאל "לתפוס" את ההשקעה ברגע הנכון ולהרוויח.
אם כן, יש שני היבטים שיש לקחת בחשבון בכל פעם שאנו מתלוננים שמאסק "מפיל" או "מפמפם" מטבע וירטואלי כזה או אחר. קודם כל, האם אנחנו מאמינים בהשקעה? הרי, אם הביטקוין, הדוג'קוין או האת'ריום למשל, הם אכן העתיד הפיננסי של האנושות כפי שהתומכים בהם טוענים - האם מאסק באמת יכול לשנות את התמונה בטווח הארוך?
שנית, עלינו להתייחס להשקעה במטבעות הווירטואליים כפי שהיא - השקעה. יש בה סיכון, היא עשויה להיות מושפעת מגורמים שלא בשליטתנו ולעיתים קרובות היא עשויה לקום וליפול על תזמון - האם קנינו או מכרנו בזמן הנכון. לכן, גם אם מאסק אכן "מפמפם" את הדוג'קוין לטובתו האישית, עבור המשקיע הבודד שעשה את ההחלטה הנכונה בזמן הנכון, זה לא אמור להיות משנה. זה לא "משחק סכום אפס" - אחרים יכולים להרוויח במקביל אל מאסק.