שבר הקורונה מחריף. כ-4,000 נדבקים ביום זה כבר לא תסריט הזוי והסגר אמור להיכנס לתוקפו השבוע. כולנו נמצאים בסכנה בריאותית, ובעיקר המבוגרים, וזה משפיע גם על השימוש במכשיר משפטי חדש יחסית, ייפוי כוח מתמשך. מנתוני משרד המשפטים הנחשפים לראשונה עולה כי הייתה עלייה גדולה בשימוש במכשיר הזה בימי הקורונה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי שמשמש חלופה למינוי אפוטרופוס ומאפשר לכל בגיר לקבוע מי יטפל בענייניו בעתיד אם וכאשר לא יוכל לטפל בהם בעצמו. מיופה כוח יהיה מוסמך לפעול בשם אותו אדם בעתיד כשלא יוכל עוד להחליט בעניינים הנוגעים אליו. הוא יכול להתייחס לעניינים רפואיים, אישיים או רכושיים.
3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
מנתונים בלעדיים שהתקבלו מאגף האפוטרופוס הכללי והכונס הרשמי במשרד המשפטים נמצא כי עלה מספר בני ה-60 ויותר שהפקידו ייפוי כוח מתמשך לשעת הצורך. משבר הקורונה מעלה את המודעות לחשיבות של תכנון עתידי, ביחס להחלטות רפואיות ובכלל.
עו"ד סיגל יעקבי, האפוטרופסית הכללית והכונסת הרשמית, מסבירה את העלייה במספר ייפויי הכוח המתמשכים בימי הקורונה: "הקורונה היא לא ההסבר היחיד, כי אפשר לראות את מגמת העלייה בתקופות שקדמו לקורונה. יש פה עלייה עקבית בשימוש בכלי משפטי חדש ומשמעותי. זה גם נובע מזה שיש כ-9,500 עורכי דין שעברו את ההכשרה לעריכת ייפוי כוח מתמשך ויודעים לשווק את המכשיר החשוב הזה בצדק ללקוחותיהם. אני מעריכה שהעלייה קשורה גם לקורונה. זו תחושת בטן. כל אירוע כזה הגורם לנו להרגיש אי-נוחות ולהבין שזה יכול לקרות גם לנו מעורר לפעולה".
על פי הוראות הדין, הפקדה של ייפוי כוח מתמשך אצל האפוטרופוס הכללי היא תנאי מוקדם לכניסתו לתוקף של מסמך ייפוי הכוח המתמשך. עו"ד גלי גרוס, המשנה לאפוטרופסית הכללית: "עריכת המסמך והפקדתו נעשית כשהממנה כשיר ומבין בדבר. מאוחר יותר, כשהממנה מפסיק להבין בדבר, נדרש מיופה הכוח להגיש לאפוטרופוס הכללי הודעה על כניסתו לתוקף של ייפוי הכוח המתמשך. מאחר שזה כלי לתכנון עתידי, ייתכן גם שהשלב הזה לא יתממש כלל, והממנה בפועל לא יפסיק להבין בדבר. לכן קיים פער גדול בין היקף ייפויי הכוח שהופקדו אצל האפוטרופוס הכללי להיקף ייפויי הכוח שנכנסו בפועל לתוקף. כ-80% מההפקדות הם של בני 60 פלוס". עם זאת, עו"ד יעקבי מדגישה כי הכלי הזה מיועד לכל אדם בכל גיל. "חשוב שיהיה בו שימוש גם בקרב אוכלוסיות צעירות יותר".
עו"ד צאירי: "אם לא ניערך מבעוד מועד עם ייפוי כוח מתמשך נצטרך לפנות לביהמ"ש ולבקש למנות אפוטרופוס, מה שמצריך הרבה ביורוקרטיה. לכן ייפוי כוח מתמשך חשוב בעיקר לבני המשפחה"

למי חשוב ייפוי כוח מתמשך?

עו"ד הילה צאירי, מנהלת מחלקת דיני ירושה ומשפחה במשרד גדעון פישר ושות' ומוסמכת לעריכת ייפוי כוח מתמשך, מסבירה כי הוא נועד לטפל במצב שבו אדם לא יכול לקבל החלטות. "הלב פועם אבל המוח כבר לא כל כך. במקרה כזה, אם לא ניערך מבעוד מועד עם ייפוי כוח מתמשך, צריך לפנות לבית המשפט ולבקש למנות אפוטרופוס, מה שמצריך מילוי טפסים, תשלום אגרות והרבה ביורוקרטיה. לכן ייפוי כוח מתמשך חשוב בעיקר לבני המשפחה, כי הם אלה שיצטרכו להתמודד עם הביורוקרטיה אם לא נערך ייפוי כוח מתמשך".
לדברי עו"ד צאירי, מי שעורך את ייפוי הכוח צריך לדעת שזהו לונה פארק של אפשרויות, וכל משפחה יכולה לתפור את החליפה שמתאימה לה, למשל - להחליט שבת הזוג ממנה את בן זוגה, וכשהוא לא יוכל לפעול, רק אז הילדים ייכנסו לתמונה. או לקבוע שילד אחד יהיה אחראי על ענייני הרפואה והאחר על הרכוש, ולקבוע באילו החלטות הם ישתפו פעולה. לכן חשוב לפנות למי שמתמצא בתחום ויידע להציג את מגוון האפשרויות ולא ימלא את הטופס לפי ברירות המחדל שבו.
3 צפייה בגלריה
עו"ד הילה צאירי ועו"ד סיגל יעקבי
עו"ד הילה צאירי ועו"ד סיגל יעקבי
עו"ד הילה צאירי ועו"ד סיגל יעקבי
(צילום: שי שקולניק ואוהד צויגנברג)
תחום הפעילות של ייפוי הכוח המתמשך, שנכנס לדין הישראלי רק ב-2017, גדל מאוד בשנים האחרונות. כ-500 ייפויי כוח הופקדו ב-2017, כ-5,500 ב-2018 וכ-14 אלף ב-2019. ב-2020 אנו עומדים על כ-2,100 הפקדות בממוצע בחודש (למרות הקורונה). עד סוף אוגוסט הופקדו כ-17 אלף ייפויי כוח מתמשכים. בזמן הקורונה, בין מארס ליולי, נכנסו לתוקף 485 יפויי כוח לעומת 201 בלבד בתקופה המקבילה.
לדברי עו"ד יעקבי, העלייה במספר ייפויי הכוח שנכנסו לתוקף עומדת ביחס ישיר להיקף ייפויי הכוח המופקדים. "לעומת סוף 2019, שבה היו 20 אלף ייפויי כוח מופקדים אצל האפוטרופוס הכללי, כיום כבר מופקדים במצטבר אצלו יותר מ-35 אלף ייפויי כוח. גם מספר ייפויי הכוח שנכנסים לתוקף מדי חודש עולה בהתאם".
כיצד מופעל ייפוי כוח מתמשך? עו"ד צאירי: "אחד היתרונות החשובים הוא הדרך שבה מופעל ייפוי הכוח. ברירת המחדל הקבועה בחוק היא באמצעות חוות דעת רפואית, כלומר רופא שקבע שהאדם 'לא בשכלו'. אבל גם כאן החוק מאפשר לנקוט יצירתיות. לפני כמה שבועות פנה אליי בן של ממנה, שהייתה צריכה לעבור ניתוח בעוד כמה ימים והרופאים סירבו לנתחה עקב מצבה הקוגניטיבי, אלא אם כן ימונהי אפוטרופוס מביהמ"ש. בייפוי הכוח שלה נקבע שאם שלושת ילדיה, מיופיי הכוח, ואחיה (שלא היה מיופה כוח) יקבעו שהגיע הזמן, ייפוי הכוח יופעל גם ללא חוו"ד רפואית. וכך היה. בתוך שעה כל אחד מהם חתם על ההצהרה שהומצאה למשרד האפוטרופוס, שלמחרת הפעיל את ייפוי הכוח והניתוח נערך במועד".
האם באגף האפוטרופוס הכללי מקילים בימי הקורונה? כן. לדברי עוה"ד יעקבי וגרוס, בתקופת הקורונה בלבד קיימת בין השאר אפשרות לערוך או לחתום על מסמך ייפוי כוח מתמשך בהיוועדות חזותית, ללא מפגש בין עוה"ד לממנה או למיופה הכוח, ביחס לממנה או למיופה כוח שמלאו לו 65 ויותר או שבשל מצבו הוא בקבוצת סיכון לקורונה, בכמה תנאים.