הרמוני OS, מערכת ההפעלה של וואווי, מגיעה היום (ד') לראשונה לסמארטפונים בניסיון לנגוס בנתח השוק של אנדרואיד מבית גוגל. מערכת ההפעלה תהיה זמינה בשלב הראשון באסיה בלבד, אך בהמשך צפויה גם השקה עולמית. חוץ מסמארטפונים, גרסה 2.0 של הרמוני OS תהיה זמינה גם לטאבלטים ולמוצרי בית חכם.

עוד כתבות על וואווי:

3 צפייה בגלריה
סמארטפון עם הרמוני OS
סמארטפון עם הרמוני OS
סמארטפון עם הרמוני OS של וואווי
(צילום: shutterstock)
ענקית הטכנולוגיה מקווה שתצליח לשכנע גם יצרניות סמארטפונים אחרות לבחור במערכת ההפעלה שלה על פני אנדרואיד, אך עד כה אף יצרנית לא הודיעה שבכוונתה לעשות זאת. למרות זאת, בוואווי מעריכים כי עד סוף 2021 יימכרו בין 300 ל-400 מיליון מכשירי הרמוני OS, כ-100 מיליון מהם של יצרניות אחרות.
וואווי עבדה על הרמוני OS (המכונה גם הונגמנג OS) בחשאיות במשך שנים והיא חשפה אותה לראשונה רק לפני כשנתיים, על רקע החרם האמריקאי שאוסר עליה להתקין על מכשיריה את חבילת השירותים המלאה של גוגל. עד כה מערכת ההפעלה הייתה זמינה לטלוויזיות חכמות, מכוניות ומכשירים לבישים, אך היה ברור שבשלב מסוים תחליט וואווי להתאים אותה גם לסמארטפונים.
השקת הרמוני OS לסמארטפונים עשויה להצביע על כך שבוואווי מעריכים שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן לא יבטל את החרם שהטיל קודמו, דונלד טראמפ, על החברה. נזכיר כי בשנת 2019 הודיעה וושינגטון על סנקציות שאוסרות על גוגל ועל חברות אמריקאיות אחרות למכור טכנולוגיה לוואווי. היצרנית הסינית המשיכה למכור את מכשיריה כשעליהם מותקנת גרסת הקוד הפתוח של אנדרואיד, אך נאסר עליה להתקין את חנות האפליקציות, יוטיוב, ג'ימייל, גוגל מפות ושירותים אחרים. בהמשך אסרה ארה"ב גם על מכירת שבבים לוואווי, מהלך שמקשה עליה לייצר את מכשירי הדגל שלה.
3 צפייה בגלריה
סמארטפון עם הרמוני OS
סמארטפון עם הרמוני OS
הרמוני OS. קודם אסיה, אחר כך העולם
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
מערכת הפעלה אנדרואיד
מערכת הפעלה אנדרואיד
אין ממש סיבה לדאגה. אנדרואיד של גוגל
(צילום: shutterstock)
התוצאה של החרם האמריקאי הייתה הרסנית עבור וואווי: החברה, שלזמן קצר ב-2020 עמדה בצמרת מכירות הסמארטפונים העולמית, הולכת ונעלמת מהשוק. לפי נתוני חברת המחקר Counterpoint Research, נתח השוק העולמי של החברה עמד ברבעון הראשון של 2021 על 4% בלבד, בהשוואה ל-17% ברבעון הראשון של 2019. גם בשוק הסיני, שבשלב הראשון של החרם המשיך לשמור אמונים לוואווי, המכירות צונחות. אחת התוצאות של ההיחלשות הזאת הייתה מכירת מותג מכשירי הביניים של וואווי, הונור, בסוף השנה שעברה.
כאן בדיוק נכנסת לתמונה הרמוני OS: מערכת ההפעלה החדשה אמורה לסייע לוואווי לצמצם את התלות שלה בטכנולוגיה אמריקאית, והיא מסמלת את השאיפה של החברה להתמקד בתוכנה ולא בחומרה. אולם, לוואווי מצפה אתגר משמעותי: למרות שצרכנים בסין הביעו התרגשות ברשתות החברתיות לקראת השקת מערכת ההפעלה החדשה, במדינות אחרות ובמיוחד במערב תתקשה החברה לשכנע את המשתמשים לוותר על אנדרואיד ועל האפליקציות המוכרות שמגיעות ביחד איתה. חברות רבות וטובות למדו זאת על בשרן: סמסונג עם טייזן, אמזון עם פייר ומיקרוסופט עם ווינדוס פון.
למעשה, וואווי לא צריכה לשכנע רק את המשתמשים ואת יצרניות הסמארטפונים שעליהם להשתמש בהרמוני OS, אלא להלהיב מפתחי תוכנה כדי שיבנו אפליקציות חדשות עבורה ויעזרו לה לבנות אקוסיסטם משמעותי, כמו זה שיש לאפל ולגוגל. זה תהליך ארוך שיכול לקחת שנים וספק אם הוא יישא פירות בסופו של דבר.