השגרה שלכם היא כנראה כל כך קפדנית, עד שהמחשבה על שינה מחוץ לבית עלולה אפילו קצת להלחיץ אתכם, אבל חשוב להבין שכל מטרת השגרה הזאת שיצרנו היא במטרה להקל על התינוק שלנו ביציאה משגרה, וזה לגיטימי שסדר היום קצת יתבלבל, שעת ההשכבה תתעכב ואולי אפילו התינוק שלנו ישים לב שהוא לא נמצא בבית, במיטה שלו, אלא במקום אחר, ויגיב בהתאם. כל אלה תרחישים הגיוניים להפליא ויש לקחת אותם בחשבון.
אז מה עושים בנידון? במיוחד אם מדובר על שעת השכבה שונה או סדר יום שונה שכלל יותר שעות עירות מבדרך כלל בשל נסיעות, טיסות וכדומה, הקפידו לשים לב לסימני עייפות של התינוק שלכם ופעלו לפיהם, גם אם לא מדובר בדיוק בשעה הרגילה שלו. כדאי להימנע ממצב של עייפות יתר שיקשה עליו להירדם, יעודד יקיצות ליליות והשכמה מוקדמת או יותר נכון, כל מה שאתם לא רוצים בחופשה.
2 צפייה בגלריה
תינוק לא ישן
תינוק לא ישן
טקס שינה קצר - בכל מקום שתהיו
(צילום: shutterstock)

עוגנים מוכרים מהבית

מומלץ לערוך טקס שינה מסודר איפה שלא תהיו, עם עוגנים מוכרים מהבית. אם אתם רגילים להגיד לילה טוב לחפצים רנדומליים בבית, עשו זאת גם כאן. אם אתם רגילים להקריא סיפור אהוב, הביאו אותו איתכם, ואם התינוק שלכם לא נרדם בלי עיסוי או שיר ערש, אל תשכחו לבצע את אותו ריטואל גם בשגרת הערב מחוץ לבית.
סיימו את טקס השינה בכיבוי אורות (אפילו מינימלי, אם אתם עדיין צריכים להמשיך להתקיים בחדר להמשך הערב) והניחו את התינוק במיטתו.
קראו עוד:
אם הילד שלכם בן פחות משנה, סביר להניח שלא באמת ישנה לו איפה הוא נרדם, אבל אם כן משנה לו או אם הוא מעל שנה, חשוב שתכירו לו את המיטה מבעוד מועד, תתנו לו לשחק שם קצת, תראו לו אותה, אפילו תביאו מצעים מהבית עם ריח מוכר שיעזור לו להתאקלם. כמו כן, רצוי שלא להרדים את התינוק בחדר עם טלוויזיה דולקת, שכן ההבהובים והאור הכחול עלולים להפריע לו להירדם.
"הקפידו לשים לב לסימני עייפות של התינוק שלכם ופעלו לפיהם, גם אם לא מדובר בדיוק בשעה הרגילה שלו"

עזרו לתינוק להירדם

הנחתם את התינוק שלכם במיטה והוא לא נרדם? אין שום בעיה, אתם לחלוטין מוזמנים לעזור לו. הילדים שלנו יודעים להפריד יפה מאוד בין מה שקורה בבית לבין מה שקורה בחוץ, ולכן אם הם צריכים מגע ונוכחות שלנו כדי להרגיש נוח יותר במקום החדש ולהירדם. אל תחששו לתת להם את מה שהם צריכים. הגיוני מאוד שילד לא ירגיש את אותו הביטחון שהוא מרגיש בבית שלו ובמיטה שלו, ולכן יתקשה להרפות ולהירדם כמו שהוא עושה בבית.
2 צפייה בגלריה
תינוק ישן
תינוק ישן
"תראה איך אתה עייף"
(צילום: shutterstock)
כשמבלים את הלילה מחוץ לבית זה לא הזמן ל"סדרת חינוך" או להטמעת הרגלים חדשים. עשו מה שצריך כדי לעזור לתינוק שלכם להרפות ולהירדם, וכשתחזרו הביתה, חזרו מיד לשגרה, שהרי ידוע שאין דבר שהתינוקות שלנו אוהבים יותר מאשר שגרה מוכרת וסדר יום קבוע.
"כשמבלים את הלילה מחוץ לבית זה לא הזמן ל'סדרת חינוך' או להטמעת הרגלים חדשים"
שימו לב, מאחר שבכל זאת מדובר בתנאי שינה שונים מהרגיל, קיים הסיכוי שהתינוק יתעורר יותר מבדרך כלל, קחו זאת בחשבון ועזרו לו להירדם, אך יחד עם זאת זכרו להגיד אך ורק כשהוא בוכה, לא מיילל, לא מקטר, לא מקשקש, בוכה. כך, תתנו לו צ'אנס לחזור לישון בעצמו ללא הפרעות.
אם אתם נמצאים בחופשה או ישנים אצל חברים, העדיפו למקם את הלול של התינוק שלכם באותו חדר איתכם, גם אם הוא רגיל בבית לישון בחדר משלו. זאת מכיוון שמדובר בתפאורה מעט שונה ממה שהוא מכיר, ולרוב הנוכחות שלכם תשרה עליו בטחון, גם אם הוא יתעורר באמצע הלילה ויראה שאתם נמצאים יחד איתו באותו חלל.
זכרו, שגרה נועדה כדי לשבור אותה, ודווקא ילדים שרגילים לשגרה סדורה יתפקדו הרבה יותר טוב ביציאה משגרה מכיוון שהם מרגישים ביטחון. שתהיה חופשה נעימה.
הכותבת היא יועצת שינה ומלווה תהליכי גמילה מחיתולים