בקצרה:
  • ידענו שזה יגיע: רכב תקיפה צבאי חשמלי של GM
  • למעשה זת גרסה חרישית ל-ISV, זוכה מכרז הצבא האמריקאי
  • השקט לא בא בחינם: טווח הנסיעה עומד על 112 עד 241 ק"מ
שקט מבצעי: חטיבת כלי הרכב הצבאיים של ג'נרל מוטורס מציגה קונספט חשמלי ל-ISV (ר"ת Infantry Squad Vehicle), רכב הסיור הקרבי שמבוסס על שברולט קולרדו ZR2, גרסת שטח 'קרבית' לטנדר האמריקאי שזכה לאחרונה במכרז היוקרתי (והמאוד רווחי) של הצבא האמריקאי.
הספק מנוע הגרסה החשמלית עומד על 200 כ"ס והוא ממוקם מלפנים עם הנעה אחורית או כפולה לפי בחירה - בדומה לטורבו דיזל (2.8 ליטר 186 כ"ס) הרגיל. מצברי 60 קוט"ש מספקים לפי היצרנית טווח שנע בין 112 ל-241 ק"מ בהתאם לתוואי הדרך ולמשקל אותו נושא הכלי. נשמע מעט, בוודאי ביחס למקובל בכלי רכב חשמליים לשוק הפרטי, אבל כנראה שעבור משימות מיוחדות הדורשות נסיעת לילה חרישית הטווח מספק.
מה עוד צריך לדעת עליו: המידות זהות לגרסה הרגילה ונותרו קומפקטיות כך שניתן יהיה להטיס אותו לקרבת יעד התקיפה באמצעות מסוק CH-47 צ'ינוק, המשמש את הכוחות המיוחדים בצבא ארה"ב. במקרה של אב הטיפוס הוא מציע מקום לחמישה לוחמים (כולל נהג) עם ארגז לציוד מאחור, לעומת תשעה (בתצורת 2-3-4) בגרסה בעלת מנוע דיזל (המופיעה בתמונות מטה). כושר העמסה של גרסת הדיזל מרשים - 1.5 טון - ואמור להיות דומה בגרסה החרישית.
את המכלולים מספק הטנדר הקטן של שברולט לרבות שלדת סולם מחוזקת במטרה לעמוד בעומסים הגבוהים יותר שנדרשים מרכב שכזה. מערך המיתלים שמר על תצורה זהה: עצמות עצה וקפיצי סליל מלפנים, סרן חי וקפיצי עלים מאחור אך בכיול שונה. על הקשר לקרקע אחראים אותם צמיגי BFGoodrich אגרסיביים, אבל ג'נרל מוטורס לא מציינת האם נעילות הדיפרנציאל הרוחביות (קדמית ואחורית) מהקולרדו הרגיל יוצעו גם כאן.
מה אנחנו חושבים: עבור תעשיית הרכב הסטנדרטית, לחשמל יתרונות עצומים עבור איכות הסביבה. עבור התעשייה הצבאית, היתרון המשמעותי הוא בהימנעות מרעש, כמו גם ביכולת אמפיבית מסוימת בפשיטות מהים. לצד זאת יש ליחידת הנעה כזו בעיות מבחינת טווח נסיעה, בעיקר במשימות ארוכת. וזה לא הכל, שכן הנעה חשמלית רגישה יותר לאבק, חול ובוץ, תנאי מחיה נפוצים לרכב מבצעי.
יש להזכיר כי יחידות צבא מצוידות כבר היום בכלי רכב היברידיים - הכוללים גם מנוע חשמלי לטובת נסיעה שקטה - בשירות מבצעי לטובת משימות קצה מיוחדות, אבל הם נבנים בסדנאות ייעודיות ובהתאם, רמת האמינות והשרידות שלהם נמוכה מזו של רכב שנבנה על ידי יצרנית ותיקה ומנוסה. ולכן יש לאב הטיפוס הזה פוטנציאל של ממש ובכל מקרה, זליגת החשמל למנועי כלי רכב צבאיים היא ודאית. השאלה רק מתי זה יקרה באופן גורף, לא האם.