המשפט "ראי ראי שעל הקיר, מי הכי יפה בעיר?" נכנס לחיינו ב-1937, עם צאת הסרט "שלגיה ושבעת הגמדים". מאז ועד היום הוא ממלא תפקיד חשוב בתפיסת הנשיות בחיי היומיום - נשים רבות שומעות הערות לגבי המראה החיצוני שלהן, ומרגישות צורך לטשטש את גילן באמצעות עזרים חיצוניים כמו תכשירי אנטי-אייג'ינג. אולם בסרטי דיסני, את הבוטוקס מחליף הקסם. אז איך זה עובד? האזינו.
נשים בכל העולם שומעות כמעט בכל יום הערות לגבי יופיין החיצוני - משפטים כמו "את נראית טוב לגילך" או "תיזהרי לפספס את הרכבת". הבניות אלה ביחס לגיל וזקנה הן חזקות מאוד ופועלות בצורת מחמאות וביקורות כאחד, מסבירה ד"ר כנרת להד מהחוג לנשים ולמגדר באוניברסיטת תל אביב. להד מציעה לחשוב מחדש על הדימוי שנתפס כמובן מאליו - דימוי הגנאי כדרך אגב, "אוי, נו, היא רווקה זקנה משועממת", ולשקף את זה גם דרך סרטי האנימציה שאליהם אנחנו נחשפות מילדות: "החברה שלנו לועגת לזקנה, מבחינתה היא איום נוראי שיש להימנע ממנו. מפחידים אותך, 'את תמותי לבד'".
גם בחברת דיסני ישנה התייחסות לגיל ולזקנה של דמויות נשיות, בעיקר לאלו המבוגרות - דמותה של המרשעת תמיד תהיה האישה הזקנה, המקומטת או המכוערת שרוצה להיות יפה וצעירה, זאת בעוד שהגיבורה תהיה יפת תואר. איך זה משפיע עלינו, הצופות, ועל האופן שבו אנחנו מפחדות כל כך מהגיל שלנו?
לאורך השנים ובדומה לנעשה בתרבות המערב, גם בסרטי דיסני עשו ככל שניתן כדי להרחיק מאיתנו את המושג "זקנה". הנשים המבוגרות בדיסני מתמודדות עם סימני הגיל ומשתמשות בכל האמצעים העומדים לרשותן, כולל מעשי כישוף וניסיונות הרג של הגיבורה הצעירה: אימה החורגת של שלגיה רודפת אחרי יופי באמצעות תפוח מורעל, כך גם אמא גוטל בסרט "פלונטר" שמשתמשת בכוחות הקסם של רפונזל כדי להעלים קמטים ולהפוך את שיערה לשחור, בדיוק כפי שהיה בצעירותה.
המרשעות הרווקות ו"הזקנות" בסרטי דיסני סולדות מהמראה החיצוני שלהן וקנאיות לגופן ולעורן החלק של הנסיכות יפות התואר. הן לרוב לא רודפות אחר הגבר המושלם, רק אחר היופי שממלא בדרך כלל את מה שהן כה כמהות לו. המרדף אחר מעיין הנעורים הופך לקו שדיסני הולכת בו, מה שגורם לצופות ולצופים לרחם על דמויות שלא מתיישרות עם הקו הזה.
4 צפייה בגלריה
ד"ר כנרת להד
ד"ר כנרת להד
ד"ר כנרת להד
האזינו לסיפור המלא מאחורי עידן האנטי-אייג'ינג המצויר ב"אבק פיות" - פודקאסט סרטי דיסני מבית ynet. בכל פרק משי אייד לוקחת אתכם למסע קסום בין נסיכות ואבירים, יצורים קסומים וקולות בלתי נשכחים - ובעיקר זיכרונות ילדות משותפים. האזינו והירשמו כבר עכשיו לפודקאסט בלחיצה על אפליקציית הפודקאסטים העדיפה עליכם הנמצאת מתחת לנגן.