דניס רוס, השליח האמריקני לשעבר למזרח התיכון ויועץ מיוחד במועצה לביטחון לאומי, אמר היום (רביעי) בריאיון באולפן ynet כי הוא מאמין שראש הממשלה נפתלי בנט ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן יוכלו לעבוד יחד. "שניהם אנשים מעשיים, אני חושב שהתפיסה הזו תעזור לעצב את היחסים ביניהם לטובה", אמר רוס. הוא הוסיף כי אינו סבור שניתן לפתור כעת את הסכסוך הישראלי-פלסטיני, וכי בשלב זה "צריך להתמקד במה שאפשר לעשות, להרחיב את היקף שיתוף הפעולה".
3 צפייה בגלריה
דניס רוס
דניס רוס
רוס. "הכרחי שלממשלה הישראלית החדשה תהיה מדיניות, גם לממשל ביידן"
(צילום: הדר יואביאן )
רוס התייחס למינוי טום ניידס לשגריר ארה"ב בישראל. "אני חושב שהוא יהיה שגריר נפלא. זה חשוב מאוד לישראל שיהיה לה שגריר שהוא בעל סמכות, שיש לו את הכושר לכך, משום שהוא קרוב לנשיא ולמזכיר המדינה. אם יש נושא שדורש טיפול מידי, הוא לא צריך לכתוב מכתב לשם כך, הוא יכול להרים את הטלפון", אמר רוס. "אם ישנן בעיות דחופות ורגישות, הוא יכול להגיד את הדברים בפשוטם, באופן מידי. הוא גם יהווה קול חשוב במובנים של עיצוב המדיניות העתידית שלנו".
- כמי שניהל בעברו מו"מ במזרח התיכון, האזור הבוער הזה, האם על ממשל ביידן לתת עדיפות לתהליך השלום בישראל? "זה מובן מאליו שהנשיא ביידן רוצה לשקם את תפקידה של ארה"ב בעולם. הוא מתמקד בתחרות עם סין, הוא יודע שבמובן מסוים אנחנו צריכים להתחרות באופן אפקטיבי עם הרוסים, יש לו סולם אחר של עדיפויות. אבל עם הזמן, מתברר לנו, אתה יכול להתעלם מן המזרח התיכון, אבל המזרח התיכון לא יתעלם ממך. כך שאני חושב שמה שרואים עכשיו הוא ממשל עם שגריר מהמעלה הראשונה, ששולח סימן.
"השאלה תהיה איך להתמודד עם סוגיית השלום. אנחנו לא יכולים לפתור אותה בעת הזו ואם יש כאלה שחושבים שאפשר למצוא פתרון של שתי מדינות, הם עובדים על עצמם. הפלסטינים לא נמצאים בעמדה לנהל משא ומתן או משהו שקרוב לזה, הם מפולגים, קיימות עמדות פוליטיות שונות ברשות הפלסטינית, זה לא אפשרי. במקרה של ישראל, יש ממשלה שהיא חסרת תקדים, ימנית ושמאלנית, עם מפלגה ערבית, אבל אחד הדברים שהם הסכימו עליהם, מה שלא הצליחו לפתור במשך 73 שנים, הם לא יצליחו לפתור גם עכשיו".
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ונפתלי בנט
ג'ו ביידן ונפתלי בנט
ביידן ובנט. "יוכלו לעבוד יחד"
(צילום: AP, אריאל זנדברג)
- אבל מדובר פה בממשלה שנזהרת שלא לגעת בנושאים רגישים, כמו הסוגיה הפלסטינית. "נכון, אבל מה שלמדנו ממה שקרה עכשיו בעזה, זה שאתה לא יכול להעמיד פנים שהסוגיה הפלסטינית לא קיימת, כך שאתה חייב שתהיה לך מדיניות. הכרחי שלממשלה הישראלית החדשה תהיה מדיניות, גם לממשל ביידן חובה שתהיה מדיניות ואני חושב ששתיהן יכולות להסכים על מה שהייתי מכנה 'לכווץ את הסכסוך'".
- ואיך הם יעשו זאת? "אחד הדברים שצריך לעשות בהתחלה הוא להתמקד במה שאתה יכול לעשות, להרחיב את היקף שיתוף הפעולה ברמה המעשית, היומיומית. דברים שניתן לעשות בכדי להפוך את הנסיבות לטובות יותר עבור הפלסטינים, כך שהמתח יוקל".
- אחת הסיבות שאתה כאן היא הסדרה הדוקומנטרית החדשה "הגורם האנושי". עד כמה קריטי ומשמעותי הגורם האנושי בתהליך השלום? "כשישנה רמה של אמון בין מנהיגים, בעיות שעשויות להיות קשות לפתרון, אם ברצונך לנהל אותן וישנו אמון, זה הופך את הדברים להרבה יותר קלים להתמודדות. לפעמים מנהיג כלשהו יבקש מהשני, 'תראה, אני לא יכול לעשות משהו בזמן הזה ואני צריך שתכבד זאת'. אם יש להם יחסים, זה יצליח. תראו את רבין וערפאת. בהתחלה, רמת חוסר האמון של רבין הייתה משהו שהוא לא הצליח להסתיר. רבין היה האדם הכן ביותר שאי פעם עבדתי במחיצתו, הוא לא ידע לשקר והוא לא הסכים לשקר לעצמו, כך שלא הצליח להסתיר את רגשותיו לגבי ערפאת מלכתחילה".
3 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
אבו מאזן. "הפלסטינים לא נמצאים בעמדה לנהל משא ומתן"
(צילום: AP)
- מה לגבי נתניהו? "יש לו אישיות שונה מאוד. זה לא רק שישנו שוני אידאולוגי בין רבין לבין נתניהו, אלא שהם אנשים מסוג מאוד שונה. רבין היה אדם שהמילה שלו היא נדר, אם הוא התחייב למשהו, גם אם הוא יאלץ להתמודד עם אסון פוליטי בכך שהוא יעמוד במילתו, הוא יעמוד בה".
- כשאתה מתבונן על ראש הממשלה הישראלי החדש נפתלי בנט ועל הנשיא האמריקני ביידן, האם הם יוכלו לעבוד ביחד? "כן, והסיבה לכך היא ששניהם אנשים מאוד מעשיים. יכולה להיות לך השקפת עולם אבל אתה גם יכול להיות אדם שפותר בעיות. אחד הדברים שניתן לומר על הנשיא ביידן הוא שהוא פותר בעיות, הוא מסוגל לדבר על העקרונות שהוא מאמין בהם, אבל הוא גם מחפש את הדרכים בכדי לפתור את הדברים שאיתם הוא צריך להתמודד ברגע זה ממש. מניסיוני עם בנט, יש לו השקפת עולם ואידאולוגיה, אבל אני יודע משיחותיי איתו שיש לו גם צד מאוד מעשי באישיותו. כך שאני חושב שהתפיסה המעשית הזו תעזור לעצב את היחסים ביניהם לטובה".
- האם שינית את דעתך כלפי תהליך השלום? אולי מדובר במטרה אבודה? "האם אני חושב שעלינו להתמקד בפתירת הסכסוך כאשר אין באפשרותך? לא, משום שזה רק מחמיר אותו. האם אני חושב עלינו לנסות וללחוץ להתקדמות בתהליך? כן, אבל על התהליך להיות מעשי. במצב הנוכחי, אני חושב שהאתגר הוא לשקם את היחסים בין הישראלים לפלסטינים ולחשוב אין למנף את מדינות ערב, אלה שכבר מקיימות קשרי שלום עם ישראל ואלה שעוד עתידות לעשות זאת".