לילה יוסוף אלג'אסמי, המייסדת והמנכ"לית של חברת Health Beyond Border, חברת ייעוץ בתחום הבריאות המותאמת אישית, ויו"ר לשכת המסחר של איחוד האמירויות, ILGCC, מייצגת את ההיפך הגמור מהתפיסה לפיה ההגשמה של כל אישה בעולם הערבי מתמצה בנישואין ובגידול ילדים. אלג'אסמי, המתגוררת בדובאי, מתגלה כפמיניסטית שלא מהססת לפרוץ מוסכמות ותקרות זכוכית במישור האישי והמקצועי. דבריה והתפתחותה המקצועית מתחברים למודרניות ולפתיחות, אולם דבר אחד היא מסרבת לחשוף: את גילה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בשבוע הבא היא תהיה אחת מהבולטות בוועידת נשים ועסקים, שתתקיים בדובאי, בהובלת קבוצת הכנסים הישראלית - בינלאומית SUMMIT EXPERTS. בוועידה, בה יהיה נוכח גם איתן נאה, הממונה על שגרירות ישראל באיחוד האמירויות, ישתתפו נשות עסקים מישראל, וכן מומחיות בתחום המיסוי הישראלי ובתחום השיווק. לדברי מארגני הכנס, המטרה היא לעורר מנהיגות נשית ולהפוך את הפלטפורמה הזו לנטוורקינג אשר יניב הזדמנויות ותוצאות עסקיות לשתי המדינות.
5 צפייה בגלריה
ולצר לילה יוסוף אלג'אסמי
ולצר לילה יוסוף אלג'אסמי
לילה יוסוף אלג'אסמי
(צילום: יח"צ)
יוסוף אלג'אסמי שימשה מנכ"ל תחום מדיניות הבריאות והאסטרטגיה במשרד הבריאות של דובאי, וככזאת הייתה אחראית על פיתוח המדיניות והחקיקה למערכת הבריאות באמירות. היא הובילה את הרפורמה בבריאות דובאי ב-2007 והייתה אחראית על פיתוח מודל ביטוח הבריאות של דובאי ב-2009. היא הייתה גם בין מובילי יוזמת התיירות הרפואית של דובאי, שהושקה ב-2012 והציבה את דובאי על מפת תיירות הבריאות העולמית. בנוסף, היא חברה במועצה העולמית לבריאות מאז 2013.

"אין באמירויות אפלייה על רקע מגדרי"

הרזומה שלך משקף נשים באמירויות שמחזיקות בתפקידים בכירים? "הוא משקף את העובדה שמשרות מבוססות על כישורים וכישרון. במקום הזה, אין הבדל בין גבר לאישה. אם אישה מתאימה לתפקיד, היא תשיג את יעדיה וחלומותיה. אין באמירויות אפליה על רקע מגדרי, ולנשים יש זכות מלאה לנהוג לפי אותן זכויות חוקתיות כמו של גברים. באופן אישי, גדלתי במשפחה בה האמינו, שחינוך ועבודה הם חלק חיוני להתפתחות ולערך בחיים. אבי היה המודל לחיקוי שלי. הוא היה יזם שעבד קשה כדי להבטיח חינוך ואורח חיים טוב למשפחתו. ממנו קיבלתי את ההשראה לפרוץ גבולות ולהצליח. הוא זה שעודד אותי הוא להמשיך את לימודי הקולג' בחו"ל, בתקופה שלא היו הרבה נשים באיחוד האמירויות שחונכנו בחו"ל.
"בנוסף, הנשיא המנוח, שייח זייד בן סולטאן אל ניהיאן, התווה את הבסיס לחינוך ולהעצמת נשים כחלק חיוני בהתפתחות המדינה הזו. הייתי חלק מהממשלה במשך שנים לא מעטות, ולצדי היו נשים, שהובילו ארגונים לצמיחה ושגשוג. איחוד האמירויות הוכיח התפתחות ואימץ תרבויות שונות ומגוונות כדי להיות אחת המדינות הטובות ביותר עבור נשים לעבוד בהן. הכבוד לנשים הוא טבעי פה. נשים רבות הן חלק מתעשיות שונות, ועושות בהן עבודה נהדרת".
לדבריה, "גם התקשורת וגם השליטים מעבירים הערכה ותמיכה בנשים המעוניינות לבנות את עצמן בשוק העסקי. למשל, בזמן שרוב האנשים רואים במכונאות עבודה של גבר, הפכה הודא אח מטרושי, אישה בת 36, למכונאית האמירתית הראשונה, והפכה את תשוקתה למקצוע. נסיך הכתר של אבו דאבי, השייח מוחמד בן זייד, התקשר אליה במיוחד לומר לה שהוא מעריך את עבודתה הקשה. יש כל הזמן פריצות דרך של נשים בכל המקצועות, שמוכיחות שאפשר להשיג כל מטרה".
בעולם העסקים, הכללים זהים לנשים ולגברים? "אין דבר שגבר יכול לעשות ואישה לא יכולה בעולם העסקים, כל עוד זה נמצא בתוך הכללים המחייבים, כל עוד שומרים על נימוסים עסקיים ועל החוקה. נשים באיחוד האמירויות מכבדות את דתן, ואת הערכים התרבותיים באשר הם".
5 צפייה בגלריה
ולצר תוכנית המנהיגות של שייח מוחמד בין ראשיד
ולצר תוכנית המנהיגות של שייח מוחמד בין ראשיד
לילה בתוכנית המנהיגות של השייח' מוחמד בין ראשיד
(צילום: יח"צ)

"לעתים נשים מרוויחות יותר מגברים באותה עבודה"

השוויון קיים גם בשכר או שיש פערים בין גברים ונשים? "אם לאישה יש את הכישרון, הכישורים והלך הרוח לעבודה, ישולם לה שכר שווה. יש מקרים שנשים מרוויחות יותר מגברים באותה עבודה. אין אפליה בנושא הזה. כן חשוב לדעת, שהשכר תלוי במקום העבודה. סולם השכר שונה בין ארגון פרטי לבין ממשלתי, וגם התפקיד בארגון משפיע על סולם השכר. ההתפתחות במערכת החינוך ציידה את הנשים בידע, והן גם למדו לצבור ניסיון בעסקים, בעזרת האתגרים הנקרים בדרכן".
מה הביא אותך להקמת Health Beyond Borders? "הקמתי את החברה לאחר שעזבתי את תפקידי כמנכ"ל תחום מדיניות הבריאות והאסטרטגיה במשרד הבריאות של דובאי. במשך שנים היו מעט חברות מקומיות בענף הבריאות עם ניסיון בייעוץ, ורוב השוק נשלט על ידי חברות זרות. הבנתי שיש פה צורך. החברה שהקמתי התמקדה בשירותים שונים בתחום. פיתחתי אסטרטגיות ומדיניות לשיפור מערכת הבריאות והמצב הבריאותי של אוכלוסיית דובאי, זיהיתי מגמות כלכליות בשירותים אלו והערכתי את השפעתן על המדיניות הרפואית. קיבלתי החלטות אסטרטגיות אפקטיביות.
5 צפייה בגלריה
ולצר עם נסיך דובאי
ולצר עם נסיך דובאי
לילה עם נסיך הכתר של דובאי
(צילום: יח"צ)
"בנוסף, העובדה שהייתי הרבה זמן בתעשייה הרפואית, הביאה אותי לרכוש רשת חברתית בתחום, בדובאי וברחבי העולם. איחוד האמירויות הערביות חברו לשותפים מתחום הרפואה מכל העולם כדי להביא את הטכנולוגיה והחידושים העדכניים ביותר בשוק, ולספק את האיכות הטובה ביותר של שירותי בריאות לאזרחי האמירויות. אני מאמינה שוועידת נשים ועסקים הישראלית בדובאי תהיה פתח נוסף עבור לקוחות פוטנציאליים, ועוד צעד להשגת אחת ההמצאות הגדולות ביותר שידע תחום הרפואה העולמי".
כיצד משבר קורונה השפיע עליך כאשת עסקים? "הקורונה השפיעה על הכלכלה בכל העולם. אני מאמינה שהמגפה יצרה הזדמנויות עסקיות חדשות. באיחוד האמירויות הערביות השקיעו זמן רב בתשתית טכנולוגיות מידע, מה שהניע נשים רבות לפתוח עסקים מקוונים ולייצר הזדמנויות עסקיות גם מהבית".

"נפתחו הזדמנויות רבות בין ישראל למדינות ערב"

מה דעתך על הסכמי אברהם? "אני מאמינה שלהסכמי אברהם תהיה השפעה רבה על מערכת היחסים בין ישראל למדינות ערב. נפתחו הזדמנויות רבות בתחום העסקים בין המדינות. יש פה שילוב מצוין של 'mix and match' ואפשרויות ליחסים עסקיים עתידיים ארוכי טווח. זה יאיץ צמיחה וחדשנות, ירחיב הזדמנויות עבור נשים צעירות, ויעזור לקדם את האזור כולו לעתיד מלא תקווה של שלום ושגשוג. איחוד האמירויות הערביות עובד עם מדינות רבות בעולם במגזרים שונים, ממערב וממזרח. ישראל ידועה בטכנולוגיה הגבוהה שלה ובאספקה החקלאית שלה, ובאיחוד האמירויות ייבוא וייצוא טכנולוגיות חדשות מהווים שוק אטרקטיבי למיזמים חדשים. להערכתי, זה המקום הנכון בו שתי המדינות יכולות להציג את תרבויותיהן זו לזו וליצור הזדמנויות עסקיות ענקיות, ושני הצדדים ייהנו מזה".
האם רקמת כבר קשרים עם נשות עסקים ישראליות? "נכון לעכשיו, הקשר שלי עם נשות עסקים ישראליות הוא צר ממה שהייתי רוצה שיהיה, בגלל שהזדמנויות לקשרים נוצרו רק לאחרונה. עם זאת, אני בטוחה שבעתיד הקרוב הקשרים יתרחבו, ככל שנתקדם ונתפתח. נשות איחוד האמירויות הערביות פועלות לקידום נשים בעולם העסקי, ואין דבר שמרגש אותי יותר מאשר מלדמיין את נשות איחוד האמירויות משתפות פעולה עם נשות ישראל, כדי לקדם נשים בעסקים בעולם ולעודד אותן להיות הגרסה הטובה ביותר של עצמן".
יוסוף אלג'אסמי יכולה להתגאות בכמה פרסים שקיבלה, ביניהם פרס פיינגבאום למנהיגות של מצוינות, שניתן לגברים ונשים בעולם הערבי על מנהיגותם בהובלת ארגוניהם. היא הוכרזה אחת מבין 50 "מנהיגות נשים GCC" על ידי World CSR Day & World Sustainability בדובאי, וגם נכנסה לרשימת 50 הנשים המשפיעות בתחום הבריאות.
5 צפייה בגלריה
ולצר פרס פייגבנאום
ולצר פרס פייגבנאום
לילה מקבלת את פרס פיינגבאום למנהיגות של מצוינות
(צילום: יח"צ)
"הופתעתי כשהודיעו לי שאני מועמדת לפרס", היא מודה. "המועמדים אינם יכולים למנות את עצמם, והארגון בוחר במועמדים על פי קריטריונים שקבעו מראש. כמובן ששמחתי, כשהכריזו עליי כאחת מחמישים הנשים המשפיעות בתחום הבריאות כי כך הבנתי שזיהו את ההשקעה שלי ואת עבודתי בתחום. זה הגביר בי את הביטחון להמשיך במסע האישי והמקצועי שלי".
מה העצה הראשונה שתתני לנשים צעירות כדי להצליח? "להיות בטוחות בעצמן, ולמצוא את הדרך לבטא את עצמן. עליהן לדרוש יחס הוגן במקום העבודה ולחקור כל הזדמנות שנקרית בדרכן. וחשוב מכל, ליהנות ממה שהן עושות ולהתמקד בחזון שלהן לעתיד".