משרד התיירות משיק היום (יום ה') קמפיין לקידום תיירות הפנים בערי תיירות ברחבי הארץ. הקמפיין, שהסלוגן המוביל שלו הוא: "קפיצה קטנה - חופשה גדולה", מבקש לעודד את הישראלים לצאת לחופשה אורבנית באופן ספונטני באמצע השבוע. במסגרת הקמפיין יציעו הערים המשתתפות מבצעים והטבות ללינה, סיורי תוכן, ואירועי תרבות לזוגות, צעירים, מבוגרים ומשפחות. במטרה לדרבן את הישראלים להגיע לנופש קצר בן 48 שעות. הערים שלוקחות חלק בקמפיין הן: נתניה, נצרת, ירושלים, תל-אביב וחיפה.
נכון, מדובר ביוזמה מבורכת ועדיף מאוחר מאשר לעולם לא. ועדיין, היה מתבקש לראות קמפיין שכזה ועידוד מטעם המדינה לתיירות פנים עוד הרבה קודם. בזמן ששערי ישראל נסגרו אי שם במרץ 2020, ענף התיירות בארץ, בדגש על המלונאות שבתוכו, חטף את המכה אולי מהקשות ביותר מבין הענפים בארץ. היום כבר יודעים להגיד שמדובר בהפסדים של שמונה מיליארד דולר.
2 צפייה בגלריה
קו החוף של נתניה
קו החוף של נתניה
אחת הערים שמשתתפות בקמפיין - נתניה
(צילום אגף דוברות והסברה עיריית נתניה)
פחות או יותר באותו זמן גם שערי אירופה נסגרו לתיירות חוץ אבל עם ההתאוששות הראשונה שם, ראשי המדינות החזקות באירופה הבינו די מהר שעליהם לעודד את התיירות הפנימית - הן בתוך המדינות והן ביבשת עצמה. אפילו עם התחלת מבצע החיסונים העולמי, נשמעו קולות מצד מדינות כמו גרמניה וצרפת כי הן יעודדו תחילה את התיירות הפנימית לפני שיפתחו שעריהן לתיירים מבחוץ.
ומה בארץ? נזכיר כי בין הסגרים, ישראל כן פתחה שעריה אך לא לתיירים אלא לישראלים חוזרים ואנשי עסקים, ובעיקר נתנה לישראלים אפשרות לצאת ולנפוש מעבר לים. צעד שלווה בהרבה ביקורת מצד אנשי הענף בארץ ובפרט המלונאים, שזעקו כיצד נותנים לישראלים לנפוש ולהוציא את כספם בחוץ בזמן שהתיירות הישראלית בשלבי גסיסה מתקדמים.
כעת, בסרטון שיוצא מטעם משרד התיירות נשמעים משפטים כמו "ליהנות, לשוטט ולבלות כמו בערים בעולם רק בלי כל הטטרם". ואיתו עולות השאלות - האם ועד כמה זה יעזור בשלב הזה? האם ישראלים באמת ייצאו בהמוניהם גם באמצע השבוע וגם לערים שפחות ידועות כמושכות את המקומיים לעומת את התיירים, דוגמת נצרת, נתניה וטבריה.
בנוסף, עולה התהייה מה עומד מאחורי הקמפיין והתזמון שלו? שהרי לפי הבטחות המשרד והעומדת בראשו, שרת התיירות אורית פרקש-הכהן, ביולי אמורים להיפתח שערי ישראל בפני תיירים בודדים. זאת לאחר הפיילוט שמכניס כעת רק קבוצות מאורגנות עד 30 איש. האם עולה חשש בקרב אנשי המשרד שהתוכנית להכנסת תיירים לא תצא לפועל כמתוכנן?
2 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה בנתב"ג
בדיקת קורונה בנתב"ג
האם נתב"ג מוכן לקבל את התיירים הבודדים והאם זה קשור לתזמון הקמפיין?
(צילום: שאול גולן)
נכון להיום, נתב"ג עדיין לא ערוך לקבל את אותם תיירים ולא בגלל בעיית עובדים או מקום אלא בגלל שמשרד הבריאות טרם החליט כיצד בדיוק יקבל את אותם תיירים מבחינת ביצוע הבדיקות הסרולוגיות שכיום הוא מחייב לעשות. נכון לשעה זו, אין מתחם שערוך לקבל את אותם תיירים ולבצע לכולם בדיקות דם. שלא לדבר על עניין התוצאות - שכרגע אמורות להגיע לתייר עד יומיים לאחר ביצוע הבדיקה ועד אז עליו לשהות במלון בבידוד על חשבונו. במשרד הבריאות הבטיחו לקצר את זמני קבלת התוצאות אך כאמור - לא נראה שזה עדיין יצא לפועל. בעיקר שהזכיינית של המשרד, חברת פמי פרימיום שאמורה להיכנס לנתב"ג ולהחליף את זו הקיימת שמבצעת כיום את בדיקות הקורונה PCR לכל השבים ארצה, נמצאת כיום בהליכים משפטיים.

"החופשה הקצרה שלכם היא משב רוח מרענן"

"בחודשים האחרונים שקדתי על המתווה החשוב והקריטי להחזרת התיירים לישראל. בלעדיהם, ענף התיירות לא יחזור לשגרה. במקביל, וכמו מדינות רבות בעולם בעת הזו, אנו יוצאים בקמפיין רחב לעידוד תיירות הפנים: תושבי ישראל, אתם מוזמנים ליהנות מאתרי הארץ, מקבלת הפנים של מקומות האירוח והחוויות הרבות שנמצאות בין דן לאילת", כך מסרה שרת התיירות, פרקש- הכהן לצד יציאת הקמפיין היום.
"הקמפיין יעודד חופשה קצרה של אמצע השבוע, במיוחד בערים המתבססות על תיירות, ועדיין לא חזרו לשגרה, כמו ירושלים, נצרת וחיפה. החופשה הקצרה שלכם היא משב רוח מרענן ותומך הן לבריאותכם - והן לענף התיירות בישראל. צאו לטייל! חופשה נעימה ופרנסה טובה!", אמרה השרה.

מה כלול בקמפיין?

כל אחת מהערים מציעה חוויה שונה וייחודית. בירושלים מודגשים אירועי התרבות והעירייה מציעה בשיתוף הרשות לפיתוח ירושלים והמשרד לפיתוח ירושלים חבילות תרבות ותוכן במחירים מוזלים. בין האירועים שיתקיימו בעיר בקיץ הקרוב: פסטיבל היין, פסטיבל הג׳ז, פסטיבל הבירה, חוצות היוצר, ארץ האגדות בגן הבוטני, טיפוס חבלים במגדל דוד ועוד.
בנתניה, שמציעה 14 ק"מ של חופי ים לרחצה ולגלישה מוצעות מגוון הטבות בסיורים ואטרקציות חינם ללנים בעיר. בתל אביב, שמצטיינת בחיי לילה ובחופי הים, מציעים בתי המלון הטבות לאורחים במהלך השבוע. כמו כן מציעה העיר סיורים ומגוון פעילויות תרבותיות. בחיפה, המצטיינת בתצפיות מרהיבות ובמגוון רחב של תרבויות ודתות לצד קולינריה מעניינת, מזמינים את הלנים בעיר ליהנות גם מאטרקציה או מסיור בחינם. בנצרת מוזמנים המבקרים ליהנות מחוויה קולינרית, מסיורים בעיר העתיקה ובגלריות האמנות הפזורות ברחבי העיר.