תפקיד יו"ר ועדת הכספים הוא לא רק החשוב והנחשק ביותר בכנסת, אלא פעמים רבות מועמדים לכהונת שר העדיפו להישאר חברי כנסת, ללא חברות בממשלה, ולכהן כיו"ר הוועדה החשובה הזאת. מחר (ב') ייכנס לתפקיד יו"ר הוועדה ח"כ אלמוני למדי, מספסלי האופוזיציה האחוריים של הכנסת, אלכס קושניר ממפלגת ישראל ביתנו. קושניר יחליף בתפקיד את חבר הכנסת משה גפני (יהדות התורה) - שכיהן בתפקיד כמעט ברצף בשש השנים האחרונות.
חבר כנסת עמו שוחחנו היום אמר לנו רק שלוש מילים על המינוי: "קושניר זכה בפיס". ואכן לתפקיד הזה ראו עצמם מועמדים ממפלגות שונות, אך כאשר שר האוצר המיועד אביגדור ליברמן קיבל לידיו עבור מפלגתו - כדרישתו - את ראשות ועדת הכספים, היה מי שכיהן ממפלגתו כיו"ר זמני של הוועדה בעבר, ח"כ עודד פורר, משוכנע שיקבל אותה, אך הוא קיבל במקומה את משרד החקלאות המורחב. ליברמן העדיף שאלי אבידר יהיה השר הנוסף במשרד האוצר - אך זה סירב כי רצה לקבל משרד נפרד - ונותר היחידי בישראל ביתנו ללא כל תפקיד ייצוגי, למעט חבר כנסת. כך בסופו של דבר "זכה" קושניר מההפקר.
2 צפייה בגלריה
אלכס קושניר
אלכס קושניר
חבר הכנסת אלכס קושניר
(צילום: ערוץ כנסת )
אז מי הוא אלכסנדר (אלכס) קושניר, שזכה בתפקיד רב ההשפעה ומרובה הסמכויות מכולם בכנסת, למעט היו"ר?
קושניר בן ה-42 נולד בדרוהוביץ שבאוקראינה הסובייטית כבן יחיד להוריו. בהיותו בן 14, בשנות העלייה הגדולה ב-1992, עלה לישראל יחד עם אימו לעיר אשקלון. קושניר שירת כלוחם בחטיבת גבעתי וטיפס עד לתפקיד של מ"פ (מפקד פלוגה) ומשרת במילואים בדרגת סרן.
לאחר שחרורו מצה"ל התגייס קושניר לשב"כ ופרש לאחר תשע שנים שבהן שימש בתפקידים שונים, בהם פיקודיים.
הוא למד כלכלה באוניברסיטה העברית ובעל תואר שני במינהל עסקים, עם התמחות בתחום המימון, בקריה האקדמית אונו.
לאחר שחרורו מזרועות הביטחון מילא שורת תפקידים בתחומי המימון, הקמעונות והאנרגיה ואף היה נציג של ארגון jdc בבלארוס.

ביולי 2016 מונה לתפקיד בכיר ראשון: מנכ"ל משרד העלייה והקליטה בעת כהונת השרה סופה לנדבר, גם היא מישראל ביתנו. כמו כן שימש מנכ"ל "נתיב". כאשר יריב לוין מונה לשר הקליטה פוטר קושניר מיידית.
תחום העיסוק הבולט ביותר שלו בכנסת היה כיו"ר ועדת המשנה לחיילים בודדים בכנסת ה-23. תחומים נוספים בהם עסק: הטבות מס לאשקלון והסביבה, כלכלה ירוקה ברת קיימה, התנגדות להרחבת בנייה על שמורות טבע.

היועץ הכלכלי של בנט יהיה הכלכלן שהתפטר בגלל לפיד?

בינתיים שוקל ראש הממשלה המיועד נפתלי בנט למנות את הכלכלן הראשי במשרד האוצר לשעבר, ד"ר מיכאל שראל, ליו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, במקומו של פרופ' אבי שמחון, שכיהן בתפקיד בשנים האחרונות.

2 צפייה בגלריה
מיכאל שראל
מיכאל שראל
מיכאל שראל

שראל התפטר מהאוצר לאחר שהתנגד בתקיפות לרעיון של שר האוצר דאז יאיר לפיד להטיל מע"מ אפס על הדירות החדשות. בסופו של דבר גם ראש הממשלה בנימין נתניהו התנגד לרעיון ולאחר מכן פיטר את לפיד.
מינויו של שראל יאפשר לבנט לנסות ולהתערב במדיניות הכלכלית של אביגדור ליברמן, כאשר אין למעשה למפלגתו של בנט "ימינה" שום השפעה כלכלית משמעותית בממשלה החדשה, משום שמשרד הכלכלה מצוי במפלגת "יש עתיד".