שוק המשכנתאות ממשיך לרתוח: מנתוני בנק ישראל שפורסמו היום (ד') עולה כי היקף המשכנתאות החדשות שנלקחו בחודש פברואר עמד על 7.3 מיליארד שקל, זינוק של 19% לעומת פברואר אשתקד, ושל 11% לעומת הממוצע ב-12 החודשים האחרונים. בדומה לחודש ינואר, גם בפברואר גובה המשכנתא הממוצעת הגיע ל-800 אלף שקל.

במערכת הבנקאית מציינים כי הנתונים החזקים נובעים מביקושים גבוהים, מחשש להמשך עליות המחירים, והיעדר תוכנית לטיפול בהיצע בשוק הדיור באופק.
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
בפברואר גובה המשכנתא הממוצעת הגיע ל-800 אלף שקל. אתר בנייה
(צילום: shutterstock)
בנוסף, אי הוודאות הכלכלית פחתה עם החזרה המדורגת לשגרה, מה שמגביר את הביטחון ברכישת דירות. עוד מציינים בחלק מהבנקים כי הם רואים גידול בפעילות המשקיעים. "גם בחודש מרץ צפוי קצב הבקשות להיות גבוה מאוד", מעריכים באחד הבנקים.
לעומת זאת, דווקא בתחום מיחזור המשכנתאות נרשמה ירידה בחודש פברואר. אחרי שב-12 החודשים האחרונים היקף המיחזור עמד בממוצע על 1.2 מיליארד שקל בחודש, בפברואר הוא צנח ב-28% ל-872 מיליון שקל בלבד. הירידה ככל הנראה על רקע המתנה של בעלי משכנתאות לכניסת הרפורמה במסלול הפריים. רפורמה זו שמאפשרת נטילת עד שני שלישים המשכנתא ברכיב פריים, שהוא הרכיב הזול ביותר, נכנסה לתוקף לממחזרי משכנתאות רק בסוף פברואר.
בשבועות האחרונים נרשמה סערה בשוק המשכנתאות בעקבות הרפורמה במסלול הפריים. בנק ישראל אפשר בחודש ינואר האחרון לנוטלי משכנתאות חדשים לקחת עד שני שליש מהמשכנתא בריבית פריים, וזאת לעומת מגבלה של עד שליש שהייתה קודם לכן. המסלול בריבית הפריים הוא הזול ביותר, ולכן הציפייה הייתה שהתשלום החודשי ללקוח יוזל. אלא שהבנקים רצו לשמור על רמת הרווחיות, וייקרו את רכיב הפריים, מה שעורר סערה גדולה, וגרם לבנק ישראל ללחוץ עליהם להוריד מחירים.

לרפורמת הפריים עדיין אין השפעה משמעותית על השוק

בכל אופן, בינתיים לרפורמת הפריים אין עדיין השפעה משמעותית על השוק. מנתוני בנק ישראל עולה כי הריבית הממוצעת בחודש פברואר במסלול השקלי הייתה דומה לרמתה בחודשים האחרונים ועמדה על 2.2%. גם במסלול הצמוד נרשמה יציבות. ככל הנראה הסיבה לכך היא שתהליך נטילת משכנתא לוקח זמן, בעוד הרפורמה נכנסה לתוקף רק במהלך חודש ינואר, ולכן עדיין לא רואים את השפעתה.
יחד עם זאת, ראוי לציין כי הריבית הריאלית המשוקללת במשכנתאות רשמה ירידה קלה מ-1% בינואר ל-0.9% בפברואר, וייתכן וירידה זו הושפעה מעלייה ברכיב הפריים במשכנתאות, שבכל זאת נלקחו תחת ההקלה של הרפורמה. מדובר ברמה נמוכה במיוחד שנרשמה לאחרונה רק ביוני 2015 ושדוחפת את הביקושים ואת מחירי הדירות.
בנק ישראל מפרסם גם את היקף המשכנתאות הנמצאות בדחיית תשלומים. מהנתונים עולה כי בחודש פברואר נמשכה הירידה בהיקף המשכנתאות שבדחייה, אם כי היא התמתנה לעומת חודש ינואר. מהנתונים עולה כי יש כיום משכנתאות בסטטוס של דחיית תשלום בהיקף של 29.5 מיליארד שקל, המהווה 7% מהתיק, וזאת בעוד בשיא המשבר היקף המשכנתאות בדחיית תשלומים הגיע ל-25% מסך המשכנתאות, ובינואר עמד על 8%.
יחד עם זאת, מדובר בנתון הגבוה ביותר מפי שתיים לעומת נתוני טרום המשבר, אז היקף המשכנתאות בדחיית תשלומים עמד על 3% מסך המשכנתאות.